Németország;felmérés;Magyar Autóklub;

Lerobbant német autósnak segít a helyi autóklub

Ugyanaz a leggyakoribb gond a magyar és a német gépkocsiknál

Nagy fölénnyel vezet az akkumulátor-meghibásodás.

A német autóklub (ADAC) honlapján tette közzé éves beszámolóját a gépjárműveknél leggyakrabban fölmerülő hibákról. Nagy fölénnyel vezetett az akkumulátor meghibásodása, tavaly az esetek 44,9 százalékában ennek megoldásához kértek segítséget az autósok.

„Hazánkban is toronymagasan az akkumulátor-meghibásodás vezet, az esetek 47 szalékában ez áll az esetek hátterében” – reagált a Népszava megkeresésére Riesz Róbert, a Magyar Autóklub Országos Segélyszolgálatának szolgálatvezetője.

Az ADAC felméréséből az is kiderült, hogy az akkumulátorok azokban az autókban hibásodnak meg a leggyakrabban, melyeket sokáig nem használnak, ugyanez a tapasztalat nálunk is. 

A német autóklub azt javasolja a sofőröknek, hogy 3-5 évnél ne használjanak hosszabb ideig egy akkumulátort, így elkerülhető az a kellemetlen helyzet, hogy váratlanul nem indul el az autó.

„A hetekig mozdulatlan jármű az akkumulátor csendes gyilkosa – emelte ki a szakember. - A lakótelepi parkolók napközbeni képe hűen tükrözi a problémát: az alacsony futásteljesítmény és a hosszú állásidő együttese jelentősen csökkenti az akkumulátor élettartamát. Tapasztalataink szerint a legtöbb ilyen eset megelőzhető lenne rendszeres állapotfelméréssel, ezért is javasoljuk az ADAC-hoz hasonlóan a 3-5 éves csereciklust, valamint az időszakos karbantartás során végzett akku-ellenőrzést.”

A második helyen Németországban és Magyarországon is a motor, kipufogó és üzemanyagellátó-rendszer meghibásodása áll. Az ADAC statisztikájában az esetek 22,1 százalékában találkoztak tavaly ilyen esettel, itthon 21 százalék volt ezeknek a hibáknak az aránya.

Érdekes módon az egyik legnagyobb különbség a zárak, indításgátlók meghibásodásában volt: a németeknél 7,3, Magyarországon 3,5 százalék az arány. Riesz szerint ennek az lehet az oka, hogy itthon sokkal több a régi gépjármű, amit még a hagyományos módon, manuálisan kulccsal nyitnak ki az autósok, ezzel szemben Németországban a túlnyomó többségnek már központi zár van a gépkocsijában, ami könnyebben meghibásodhat.

Nem meglepő módon a defektek kezelésében a magyar autósok kértek gyakrabban segítséget: 8,3 százalékkal részesültek a cserére szoruló gumiabroncsok a hibalistából, az ADAC-nál 6,9 százalék volt az arány.

„A különbség összefüggésbe hozható az útminőséggel” – vélekedett a szakember.

Az ADAC azt is megvizsgálta, hogy a benzinnel működő autók, vagy az elektromos gépkocsik hibásodnak meg gyakrabban. A korrekt eredmény elérése érdekében, mindkét kategória esetében a három évnél nem idősebb járművek adatait hasonlították össze. Az derült ki, hogy a benzines kategóriában 1000 autóra 12,9 darab műszaki hiba jutott, az elektromos változatnál 8,5.

„A tisztán elektromos járműveknél valóban kevesebb a meghibásodás, ami a jelentősen egyszerűsített hajtásláncnak köszönhető – adott magyarázatot a statisztikai adatokra az Országos Segélyszolgálat szolgálatvezetője. - Ugyanakkor a fedélzeti rendszereket kiszolgáló 12V-os kiegészítő akkumulátorok esetenként meglepetést okozhatnak, és ez az a pont, ahol a szakértelem és a megelőző diagnosztika döntő jelentőségű.”

Az ADAC márkánként is elkészítette rangsorát a meghibásodások számát tekintve. A 2016-ban forgalomba helyezett autóktól 2024-ig közzétette évekre lebontva százalékos kimutatását. A legjobban a 2022-es gyártású Audi A4 szerepelt, az összes Németországban bejegyzett jármű 0,4 százaléka szorult műszaki segítségre. Második lett a szintén 2022-es Tesla Model 3 (0,5 százalék), harmadik az Audi Q4 e-tron (0,7 százalék, ugyancsak 2022-es évjárat). A legrosszabb mutatóval a 2016-os Ford S-MAX rendelkezett, szinte minden második autónak szüksége volt az ADAC segítségére (47,6 százalék), 2020 óta nem gyártják ezt a modellt.

„A márkák meghibásodási rangsorát nem lehet pusztán darabszám alapján értékelni, különösen, mivel a Magyar Autóklub szerződött partnereinek járművei természetes módon nagyobb arányban fordulnak elő – hangsúlyozta a szakember. - Ami azonban valóban figyelemre méltó, hogy a meghibásodási adataink – a kollégák által azonnal rögzített alkatrészkódokkal és hibaleírásokkal – visszacsatolásként szolgálnak a gyártók fejlesztési osztályai felé. Ez az információs körforgás közvetlen hatással van a jövő járműveinek megbízhatóságára, mi ebben is aktívan részt veszünk.”

Gyengén teljesítő Toyota, reagált a gyártó

A 2020-as Toyota RAV4 esetében a járművek 45,4 százalékánál tapasztaltak műszaki hibát, az esetek túlnyomó többségében az akkumulátorral voltak problémák az ADAC statisztikái alapján. De a korábbi évekre sem lehettek büszkék ennél a márkánál, a 2017-es modellek 38,8, a 2019-esek 38,7 százaléka vette igénybe az ADAC segélyszolgálatát. Rosszul teljesített a Toyota C-HR, a Toyota Yaris és a Toyota Yaris Cross is, valamennyi típus esetében a járművek több mint 20 százalékánál voltak műszaki problémák. Miután nyilvánosságra kerültek ezek az adatok, gyorsan reagált a Toyota, belső vizsgálatot indított, amelynek végén bejelentette, hogy minden Németországban bejelentett lakcímmel rendelkező ügyfelénél, aki bármilyen okból szervizbe viszi az autóját, ingyen elvégzi az akkumulátor átvizsgálását, és akinél szükséges, ingyen lecseréli a jelenlegit egy jobb minőségű darabra. 

Wartburg, Trabant, Ferrari az ügyfelek között

„A Magyar Autóklub munkatársai tavaly 5 db Wartburg, 6 db Trabant, 46 db Lada, 1 db Ferrari, 14 db Porsche és 1 db Polonez tulajdonosának is segítettek, mert ahogy a mottónk is szól: »Senkit nem hagyunk az út szélén« – mert mindenkit hazavárnak” – tájékoztatott Riesz Róbert. 

Koppenhága a világ legélhetőbb városa az Economist csoport gazdaságkutató intézete, az Economist Intelligence Unit (EIU) által összeállított rangsor alapján.