GVH;kiskereskedelem;bírság;Lidl;Gazdasági Versenyhivatal;fogyasztók megtévesztése;teljes kiőrlésű liszt;

Csaknem 200 millióra bírságolták a Lidlt, amiért nem volt teljes kiőrlésű a teljes kiőrlésűként árult pékáru

Valójában az érintett termékekben a lisztnek csak mintegy harmada volt teljes kiőrlésű, a többi az elnevezéssel ellentétben olcsóbb és egészségügyi szempontból kevésbé előnyös finomlisztből készült. A GVH szerint a kiskereskedelmi vállalat ezzel megtévesztette a fogyasztókat. 

Megtévesztő volt a Lidl Magyarország kommunikációja több „teljes kiőrlésűként” hirdetett terméke esetében, ezért a hatóság 186 millió forint bírságot szabott ki az országszerte mintegy 200 áruházat működtető kiskereskedelmi vállalkozásra – közölte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) csütörtökön.

A GVH 2024 januárjában indított versenyfelügyeleti eljárást a Lidl Magyarországgal szemben, mert azt gyanította, hogy a cég négy, „teljes kiőrlésű” jelzővel forgalmazott termékével – teljes kiőrlésű nosztalgia kifli, PurPur teljes kiőrlésű stangli, teljes kiőrlésű pogácsa magvakkal és teljes kiőrlésű búzaliszt felhasználásával készült kakaós csiga édesítőszerekkel – megtéveszti a fogyasztókat, mivel azok a finomlisztnél kisebb arányban tartalmaznak teljes kiőrlésű lisztet.

A versenyhatóság gyanúja a közleményük szerint beigazolódott: a Lidl megtévesztette a fogyasztókat, a termékek elnevezésével jogsértő kereskedelmi gyakorlatot folytatott azok összetételével kapcsolatban. Valójában az érintett termékekben a lisztnek csak mintegy 30-33 százaléka volt teljes kiőrlésű, a többi az elnevezéssel ellentétben olcsóbb és egészségügyi szempontból kevésbé előnyös finomlisztből készült.

Felhívták a figyelmet: hogyha egy vállalkozás „teljes kiőrlésű” jelzővel illet egy pékárut, akkor a termék alapanyagának legalább 50 százalékban ilyen lisztnek kell lennie. A GVH súlyosbító körülményként értékelte, hogy a gyakorlat huzamosabb ideig, évekig tartott és tart jelenleg is, így széles, és részben sérülékeny fogyasztói kört ért el, köztük cukorbetegeket is. 

Reagált a Lidl

A Lidl Magyarország felelős vállalatként folyamatosan azon dolgozik, hogy felhívja a figyelmet az egészségtudatos táplálkozás fontosságára és széles, magas minőségű termékkínálatával támogassa vásárlóit a tudatos vásárlói döntések meghozatalában. Az áruházlánc stratégiai fontosságú, helyben sütött pékáru részlege pedig számos alternatívát kínál - írja szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményben a Lidl Magyarország.

A Gazdasági Versenyhivatal a Lidl kínálatából négy terméket vizsgált, és ezeknek a tekintetében állapította meg, hogy álláspontja szerint a Lidl kommunikációs hibát vétett, amikor "teljes kiőrlésű" jelzővel forgalmazta azokat (teljes kiőrlésű nosztalgia kifli, PurPur teljes kiőrlésű stangli, teljes kiőrlésű pogácsa magvakkal és teljes kiőrlésű kakaós csiga).

Az áruházlánc minden esetben törekszik arra, hogy maximálisan megfeleljen a jogszabályoknak és a vásárlói igényeknek egyaránt. Az érintett négy termék beszállítója szerződésben garantálta a Lidl számára a teljes kiőrlésű megnevezés használatának jogszerűségét. Továbbá az árucikkek teljes kiőrlésű liszt tartalma úgy került meghatározásra, hogy annak beltartalmi értékei mellett az ízélmény is megmaradjon. Fontosnak tartjuk megjegyezni, hogy a magyar piacon elérhető teljes kiőrlésű termékek eltérő mértékben tartalmaznak teljes kiőrlésű lisztet, és a jogszabályok kizárólag a kenyér esetében tartalmaznak ennek vonatkozásában előírást. A Lidl a Versenyhivatal határozatával nem ért egyet - zárul a közlés.

Összesen 87 millió forintra elkövetett hűtlen kezelés miatt. Az egyik családi ismerőse havi bruttó kétmillió forintos fizetésért közszolgálati jogviszonyt kapott.