„Megkezdődött a kikötőhelyek hosszútávú értékesítése a Földvár Beach Marina-ban! Hajóhelyek leköthetők. Várható nyitás: 2025 április 1.” – áll a balatonföldvári kikötőt építő Balabo Kft. honlapján, jelezve, hogy a beruházás a befejezéséhez közeledik. 28 foglalást már regisztráltak is a 175 férőhelyesre tervezett kikötőben. Mindez azért figyelemre méltó, mert a létesítménynek – többek szerint – nincsenek meg az érvényes engedélyei.
– Az utolsó hivatalos döntés a Kúria tavaly szeptemberi határozata megsemmisítette a kikötő engedélyét, amit a veszprémi kormányhivatal adott ki – mondta Kárpáti Péter, a beruházás ellen régóta küzdő Mosolygó Balatonföldvár egyesület elnökségi tagja. – Ennek nyomán az építkezést le kellett volna állítani, a beruházó viszont azóta is gőzerővel dolgozik. Egyesületünk többször is a rendőrséghez fordult emiatt, sőt, az ügyészséget is megkerestük, ám egyik hatóság sem tett érdemi lépéseket.
A Balabo egy nemzetközi ügyvédi irodát megbízva az Alkotmánybírósághoz (AB) fordult a kúriai döntés felülvizsgálata reményében, ám ennek jogi szempontból nincs halasztó hatása, azaz le kellett volna állítani az építkezést.
Úgy tudjuk, az AB-n amúgy még nincs kijelölt bírája az ügynek, sőt, az sem biztos egyáltalán, hogy a grémium befogadja a kérvényt. Amúgy a cég a kedvezőbb elbírálás érdekében már készre jelentette a beruházást, miközben a gépek ottjártunkkor is dolgoztak. A cég egyébként azt sérelmezi a kúriai döntéssel kapcsolatban, hogy rengeteg pénzt ölt már az elvileg leállított építkezésbe. A Balabo a bíróságon kérte a kúriai határozat felfüggesztését az AB-döntésig, ám erről nem született még döntés a Pécsi Törvényszéken.
– Egyértelműen arra játszanak, hogy teljesen befejezzék a beruházást – mondta Kárpáti Péter, aki szerint nehéz elképzelni, hogy olyan döntés születik majd valamelyik jogi fórumon, ami alapján a Balabónak vissza kell állítania az eredeti állapotot. – Ezt nagyjából mindenki tudja, a cég is. Majd fizetniük kell valamekkora büntetést a fennmaradásért, és véget ér a történet. Ez az ügy amúgy már messze nem a kikötőről szól, sokkal inkább a jogállamiságról, ami jól láthatóan megint veszített.
Győztek a civilek, a Kúria megsemmisítette a balatonföldvári Nyugati-strandon épülő NER-kikötő engedélyétMint arról többször írtunk, a fideszes vezetésű város 2019-ben vette napirendjére a kikötő ügyét, majd a járvány miatt elrendelt rendkívüli jogrenddel élve Holovits Huba kormánypárti polgármester levezényelte a pályázatot, amelyen csak a nem sokkal korábban alakult, a kikötő létesítésére 897 milliós állami támogatást nyert Balabo Kft. indult. A civil tiltakozások ellenére a kormányhivatal szabad utat adott a projektnek, mely a Fejér megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságtól a megfelelő vízjogi engedélyeket is beszerezte. A civilek nyertes pereikkel többször is megakasztották az építkezést, ám a bírósági verdiktek ellenére a kormányhivatal rendre újabb és újabb engedélyeket adott ki. A szeptemberi kúriai döntés aztán végleg kimondta, a strandra nem lehet kikötőt építeni. Ennek ellenére a Balabo nem csak építi a kikötő, már árulja is a helyeket.
– Az értékesítési felhívás még a kúriai döntés előtt, tavaly nyáron került fel honlapunkra – állította megkeresésünkre Deák Sándor, a Balabo egyik tulajdonosa és ügyvezetője. – Folyamatosan tárgyalunk az esetleges érdeklődőkkel, és tájékoztatjuk őket a beruházással kapcsolatos jogi eseményekről, valamint azoknak a projektre vonatkozó lehetséges hatásairól.
Az ügyvezető magyarázata szerint a pontatlan és félrevezető jogi meghatározásokkal szemben a Kúria semmilyen engedélyét nem semmisítette meg a kikötőnek. Ennek alátámasztására – a kívülállók számára nehezen követhető módon – úgy érvelt a Kúria által megsemmisített kormányhivatali határozatról:
– A határozat a vonatkozó jogszabályok értelmében azt vizsgálja, milyen a hatása a beruházásnak az egyes környezeti elemekre, vagyis a vízre, a levegőre, a talajra, az élővilágra. A vizsgálat elsősorban szakértői anyagokon alapul, melyek kiterjednek a teljes ökoszisztémára gyakorolt hatásokra, másodsorban érintőlegesen rendelkezik az építésszabályozási összhang meglétéről vagy esetlegesen szükséges módosításáról. Tehát a kérdéses határozat a független szakértők szakmai anyagának áttekintését, felülvizsgálatát, illetve az abban foglaltak mérlegelését összegezve született meg és megállapította, hogy a beruházás nem okoz jelentős környezeti hatásokat és az építési szabályozás módosítása nem szükséges. A beruházás megkezdéséhez szükséges engedélyeket a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező más hatóságok adták ki, amely engedélyek soha nem kerültek megtámadásra és az építkezés mindig ezen engedélyek birtokában folyt.
Kúriai döntés nem számít, engedély nélkül is gőzerővel dolgozik a balatonföldvári Nyugati strandon a NER-közeli cég – Videó!Vagyis az ügyvezető arra utal, hogy a Kúria csak a környezeti hatásvizsgálatról szóló határozatot kifogásolta, az építési engedélyeket nem semmisítette meg, Csakhogy a helyi civilek szerint az építési engedély feltétele a megfelelő környezeti hatásvizsgálat. Felvetésünkre, hogy ennek ellenére a Balabo negligálja a kúriai döntést, Deák Sándor úgy reagált: a Kúria nem az építési engedélyeket semmisítette meg, ráadásul alkotmányossági panasszal éltek a kúriai döntéssel szemben, mivel szerintük annak egyes pontjai és végkövetkeztetése sem áll összhangban a törvényi szabályozással és így alkotmányos érdekeket sért.
Kérdésünkre, mi lesz a stranddal, ahová a bíróság szerint nem is építhettek volna kikötőt, Deák Sándor azt állította: a balatonföldvári Nyugati strand egy része 2004 óta kikötőhely létesítésére kijelölt partszakasz, s annak eldöntése, hogy oda lehet-e kikötőt építeni, részben alkotmánybírósági, részben pedig jogalkalmazási kérdés.
Noha Deák Sándor biztos igazukban, több ellentmondást nem tudott feloldani. Így például azt: ha szerintük minden engedélyük megvan, és a strandon épülhet kikötő, akkor miért fordultak az Alkotmánybírósághoz? Ha minden rendben, miért tájékoztatják a kikötőhely iránt érdeklődőket a „beruházással kapcsolatos jogi eseményekről (…) és azoknak a projektre vonatkozó lehetséges hatásairól.”? És nem utolsósorban: ha most várják a taláros testülettől annak kimondását, létrehozható-e kikötő a partszakaszon, akkor miért nem álltak le a létesítmény építésével?