Fordulóponthoz érkezett a Gellért-hegyi sikló beruházásának előkészítése, miután a Kúria 2024. december 5-én hozott döntésében hatályon kívül helyezte az elsőfokú bíróság korábbi, a sikló megvalósításához szükséges környezetvédelmi engedélyt megsemmisítő ítéletét – közölte pénteken a Gellérthegyi Sikló Kft.
„A projekttársaság korábban a beruházás megvalósításához szükséges összes engedélyt megszerezte – köztük a környezetvédelmi engedélyt, valamint a majdani felvonó alsó és felső állomása, a Hegyalja út alatt áthaladó aluljáró és a vasúti hatósági építési engedélyeket –, ám a Fővárosi Önkormányzat mind az öt engedélyt bíróságon támadta meg. A környezetvédelmi engedély azonban kiemelt jelentőségű, mivel az összes további engedély alapját képezi, így az ezekkel kapcsolatos pereket a bíróság felfüggesztette a környezetvédelmi engedéllyel kapcsolatos jogi eljárás lezárásáig” – áll a közleményben. Eszerint a Kúria 2024. december 5-én már másodszor helyezte hatályon kívül a környezetvédelmi engedélyt megsemmisítő elsőfokú bírósági ítéletet, „de facto megerősítve, hogy a projekt továbbra is rendelkezik érvényes környezetvédelmi engedéllyel”.
Mint megírtuk, 2020-ban született kormányhatározat, amelyben a kabinet egyetértett a Tabánból induló új kötöttpályás megközelítését lehetővé tevő, a turistabuszok forgalmát kiváltó, környezetbarát és akadálymentes közlekedést biztosító sikló megépítésével. A feladattal megbízott Budapest Fejlesztési Központot azóta beszántották, de a határozatot nem vonták vissza. Sőt egy tavaly októberiben meg is erősítették a kormányzati szándékot. A projekten évek óta munkálkodik a Gellérthegyi Sikló Kft., amelynek 25 százalékát a fővárosi tulajdonú BKK, 75 százalékát pedig egy magánkézben lévő cég – a Sikló-Beruházó Kft. – birtokolja. A fővárosi önkormányzat 2022 februárjában felmondta a projekt megvalósítását célzó 2009-es szerződést, a sikló környezetromboló hatása miatt. A beruházás elindításához szükséges környezetvédelmi engedélyt többször kiadták és visszavonták.
A Szabadság-szobor keresztje mellett van más vitatott gellért-hegyi beruházás is, épül az MCC óriáskollégiuma, tervezik a siklót, a Lődombon azt sem tudni, mi leszPerel a Gellért-hegyi sikló beruházója, szerinte a még 2009-ben kötött szerződés nem szűnt megBudapest végleg ejti a gellérthegyi siklóberuházást, a Fidesz szerint többmilliárdos kártérítési per jöhet