oktatás;Szeged;Iványi Gábor;öngyilkossági kísérlet;SNI;Wesley János Óvoda, Általános Iskola és Középiskola;

A szegedi Wesley-iskola. A tanévkezdés előtt záratták be

- “Egy nem toleráns iskola nem tud toleráns felnőtteket nevelni”

A mostani rendszerben nincs kultúrája a személyre szabott tanulási utaknak, ami sok speciális igényű gyermek helyzetét megnehezíti – hangzott el egy szakmai fórumon.

Valóban a Szegeden tanévkezdés előtt bezáratott Wesley Iskola tanulója volt az a diák, aki kedden öngyilkosságot kísérelt meg egy szegedi állami iskolában - hangzott el a Magyar Pedagógiai Társaság csütörtök délutáni szakmai beszélgetésén, ahol a veszélyeztetett gyermekcsoportok helyzetéről volt szó. A rendezvényen részt vett Iványi Júlia, a Budapesten bezáratott MÁV-telepi Wesley Iskola volt igazgatója is, aki elmondta: a híradások szerint gondok voltak a hatodikos fiúval, “húzogatta a lányok haját”, de tudomása szerint a fiút is bántalmazták.

Az Iványi Gábor lelkész vezette Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség által fenntartott budapesti és szegedi iskolákat, ahova főként hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű (SNI-s) gyerekek jártak, néhány nappal a szeptemberi tanévkezdés előtt záratták be a helyi kormányhivatalok adótartozásokra hivatkozva, az osztályközösségek széthullottak, a gyerekeket más intézményekbe helyezték át. Az iskolák megszüntetését szinte valamennyi érintett család traumaként élte meg.

- Magyarországon nagyon nehéz szegény sorsúként, romaként, ráadásul SNI-sként érvényesülni. Ezeknek a gyerekeknek időt kell adni, hogy biztonságban érezzék magukat, velük együtt meg kell ismerni a családjaikat, a körülményeiket is. Mert az ő esetükben egyáltalán nem közömbös, hogy mi történik otthon – fogalmazott Iványi Júlia, aki szerint a magyar közoktatási rendszer sokszor a szőnyeg alá söpri a problémákat.

Kerényi Mari, a Zöld Kakas Lyceum alapítója arról beszélt, náluk minden diák úgy halad, ahogy a fejlődése megkívánja, nincs bukás vagy évismétlés, a tanulók személyre szabott tanulási utakat járnak be, később így is képesek lesznek arra, hogy letegyék az érettségit. Kerényi szerint miközben folyamatosan változik a világ, a magyar oktatásirányítás még mindig a 19. században tart.

Perlusz Andrea, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai kar dékánhelyettese arra mutatott rá, a magyar oktatási rendszer elitista pedagógiai szemléletű, türelmetlen és nem elfogadó, különösen az SNI-s gyerekekkel szemben. - Márpedig egy nem toleráns iskola nem tud toleráns felnőtteket nevelni – fogalmazott, hozzátéve: a jogszabályi feltételek adottak, de az iskolákban nincs kultúrája a személyre szabott oktatás elfogadásának.

Szűgyi Jerne iskolapszichológus pedig arról számolt be: az is problémát jelent, hogy nagyon sok hatéves gyermek úgy kezdi meg az első osztályt, hogy még nem érett az iskolára.

Az eddigi tapasztalatok alapján valószínűsíthető, hogy az állami iskolák pedagógusainak idén sem kell karácsonyi ajándékra, nagyobb összegű pénzjutalmakra számítaniuk.