Média Építészeti Díj;2024;

A fődíjas pálos monostor − brutálisan letisztított esztétika, az építés mint költészet… apró részletek, melyekből összeállt valami magasabb rendű Építészet

Időtlen letisztultság

Az Építészfórum által alapított Média Építészeti Díja idén már 20 éves és két évtizede alatt megkerülhetetlen szakmai és közönségeseménnyé vált. Péntek este adták át az elismeréseket.

Kezdjük rögtön a végén: az öt döntőbe jutott, megvalósult épület közül a hargitafürdői Pálos monostor nyert - ez a székelyföldi új épület kapta a médiazsűritől a legtöbb pontot.

A Média Építészeti Díja gála csak a záró csúcsesemény, de a munka már a nevezések után és jóval korábban elkezdődött. 2014-ben a legismertebb magyar online építészeti napilap, az Építészfórum.hu hozta létre, a gálaesten pedig a döntős alkotók mutatták be projektjeiket. Idén összesen 76 épületet, 89 tervet és 30 épített környezeti munkát neveztek a tervezők, amelyek közül egy közösségi alkotótér, egy monostor, egy kulturális központ, egy óvoda és egy családi ház verseng az év legjobb épületének járó díjért, a tervek között pedig öt diplomamunka mérkőzik meg egymással.  

Az elbírálás első lépéseként a nevezett alkotások közül 10-10-10 munkát választott ki a nemzetközi előzsűri épület, terv és épített környezet kategóriában, ezek döntősként a közönségdíjért versenyeznek, emellett megjelölte azokat a finalistákat is, akik a MÉD-gála keretében prezentálhatják munkájukat a szakmai és médiazsűri előtt.

Az előzsűri elnöke idén Matteo Costanzo, a római 2AP+A építésziroda társalapítója volt, további tagjai Jack Self, a londoni Real Review főszerkesztője, Cătălina Frâncu, a bukaresti székhelyű Zeppelin magazin főszerkesztő-helyettese és Francesco Degl’Innocenti, a holland VOLUME magazin szerkesztője volt. A zsűri munkáját Hulesch Máté és Borenich Levente, az Építészfórum munkatársai segítették.

Felváltva tehát egy - egy terv és egy - egy megvalósult épület került a színpadra a prezentáló tervezőkkel és hol némi szakmai, hol laikus értékelésekkel. Az eseményt idén új műsorvezető, Bombera Krisztina segítette kulturális eseménnyé válni. (Az idén a színpadra ültetett médiazsűriben az index.hu, a HVG, a 24.hu, a Partizán és a 444.hu képviselői ültek, átalakult mellettük a szakmai zsűri is: átült például Bagi László a Forbes-tól, Kopacz Hanna építész, Somogyi Krisztina vizuálisintelligencia kutató Weiszkopf András építész és Wesselényi – Garay Andor.)

Az épület, terv és épített környezet kategória legjobb 10-10-10 projektje a közönségdíjért, míg az épület és terv kategória 5-5 finalistája a Média Építészeti Díjáért versengenek.

Épület kategória döntősei között két erdélyi épület is szerepelt (egy rendház és egy átformált, falusi csűr) és tanulságosan jellemző volt a felhozatal: semmi irodaház, semmi óriás szálloda, ezek helyett egy pesti óvoda, egy átalakított parasztház, egy oktatóhellyé formált debreceni szárítóműhely.

A fődíjas Pálos Monostor

Hargitafürdő, tervező: Macalik Arnold, Lázár Csaba, Szilágyi-Bartha József

Erdélybe történő visszatelepülésekor, az alpesi környezetben álló egykori bányatelepülésre, Hargitafürdőre esett a pálos rend választása. Szerény fatemplom és a mellette álló jellegtelen plébánia párosa mellett, meredek erdős helyszínen, sokemeletnyi szintkülönbséget kellett áthidalnia a program szerinti remeteháznak. Brutálisan letisztított esztétika, az építés, mint költészet… apró részletek, amiből összeállt valami magasabb rendű Építészet. A szerzetesi létforma lényegét képező kápolna körül lüktet és kereng az egész térszövet. Így a ház nem csupán a lakozás tere, valamiképp messze túlmutat önmagán.

A letisztult alaprajzi és térszervezeti képletben „ház a házban" módon kapcsolódnak össze az erős mag (kápolna-könyvtár-konyha-tűztér) oszlopa és a köré szerveződő szerzetesi cellák. Mindezeket a hideg alpesi táji adottságok közepette egy belső kerengő gyanánt köti egységbe a hatalmas spirálba sodort, félemeletekkel szervezett torony, amin a külső színes beton burok a helyi altalaj kőzettani rétegződések absztrakt kivetülése. Angyali kontrasztok szunnyadnak benne: hideg mivoltában meleg, impozáns méretében emberi léptékben fészekszerű, ipari megjelenésében mívesen gondozott és lakájos, kortárs mivoltában ősi és időtlen.

Vert falú ház felújítása és bővítése

Velence Ófalu, tervező: Bordás Mónika, Bordás Tamás

Ma már csak keveseknek adatik meg, hogy megtalálja a helyet, ahová aztán elgondolja házát, és saját maga fel is építse azt. A tervezők Velence ófalujában sétálva találták meg. Nem műemlékről van szó, sőt még csak helyi védettséget sem élvezett a több, mint száz esztendős ház. A hagyományos, háromosztatú, vertfalú ház egy olyan új kiegészítést kapott a régi, gazdasági épületek helyén - tengelyében egy nagy diófával. Nyitott, kortárs bővítés.

Velencei vertfalú ház − hagyomány és nyitott kortárs bővítés, amely a közönségdíjat is elnyerte

Gyöngyszem tagóvoda

Budapest, tervező: Archikon

Építészet és Pedagógia 2 in1… Az Archikon sokadik döntős óvodája újra valami teljesen újat hozott. A XIII. kerületben 2019-ben fogadták el az Intelligens Kerület Koncepcióját - a Gyöngyszem Tagóvoda rekonstrukcióját már ennek a szellemében indították el. A jelenlegi gyermekképet már a digitális kor jellemzői átalakították, amelyben a technológia domináns szerepet játszik. A mai 3-7 éves gyermekeknek születésüktől fogva természetes az okostelefon, a tábla- és számítógép, de a felerősödött auditív és a vizuális ingerek az új nehézségeket is okoznak. Az alfa generáció tagjai hajlamosak a rövid távú figyelemre, egyre gyakori diagnózis az ADHD, a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar, ezeknek vezető tünete a figyelemzavar, kísérő tünetei a hiperaktivitás, a feledékenység és a gyenge impulzuskontroll. A Gyöngyszem Tagóvoda funkcióinak kialakításánál erre megváltozott általános gyermekképre reagálva kellett tehát átgondolni a gyermekeket érő közvetlen környezeti hatásokat. Letisztult, egyszerű szín-, és formavilág, a felesleges, kizárólag esztétikai célú dekorációk mellőzésével.

Ennek részeként léptek például kapcsolatba az építészek Szalay Péter képzőművésszel és az acb Galériával, ahol korábban több kiállításon mutatták be a korábbi bonyhádi Zománcipari Művekben zajló művészeti eredményeket. A közterekre került zománc művek láthatók a m3 metró közeli újpesti vagy Gyöngyösi úti metrómegállóiban is – így vált a Gyöngyszem Tagóvoda homlokzati muráliája és óvodai jeleinek alkotójává az acb Galéria művésze, Szalay Péter képzőművész.

Csűr-rekonstrukció, kulturális központ

Zetelaka, tervező: DPDA studio 

A csűr Erdély és Székelyföld egyik jellegzetes épülettípusa. A forma része a helyi kulturális emlékezetnek, az épületek pedig, bár jellemzően funkció vesztetten, de máig a kortárs tájkép meghatározó elemei. Lőrincz Barna és Dénes Péter érzékeny kortárs intervencióval, tradicionális technológiával és bontott anyagok felhasználásával teremtett a régiben újat, új kulturális funkciót, közösségi teret megőrizve a zetelakai csűr jelszerű egyszerűségét és eredeti karakterét. 

 Zetelaki kultúrcsűr − megőrizve és megújulva

Szárító

Debrecen, tervező: dmb építész műterem.

2014-ben a Debreceni Egyetem Építészmérnöki Tanszékének két oktatója alternatív oktatási tér megalkotásáról álmodozott, aztán Debrecen belvárosában talált is egy romos, egykori bőrszárító műhelyt. 2024-re a Szárító új közösségi térként született újjá. Kényszerekből és invencióból született meg a meglévő épület értékének egyfajta építészeti elsősegélyben részesítése, átmentése az oktatás számára.

A tervek közül a zsűri Skrabák Julianna vízparti munkáját (KÖZTES HELY – Hordalékterek és rétegközösségek a Duna mentén) pontozta a legmagasabbra. A zsűri mellett végül a közönség is véleményt nyilváníthatott, az online szavazatok nyomán a közönségdíjat a Velencei (vertfalú) családi ház nyerte el.

A közel-keleti ország folyamatos erőfeszítéseket tesz a az országból ellopott vagy kicsempészett műtárgyak visszaszerzéséért.