– Mit takar az e-sport kifejezés?
– Nagyon sokszor keverik a videójátékos és az e-sportoló fogalmát. A gémerek a játék, a szórakozás öröméért játszanak akár egyedül, akár csapatban. Az e-sportolók pedig a teljesítményért dolgoznak, hogy egyre jobb és jobb eredményeket érjenek el. Tudatosan készülnek a versenyekre, edzenek, gyakorolnak, fejlesztik magukat, nem ritkán napi nyolc órát is áldozva erre, akárcsak a fizikai élsportolók.
– Milyen virtuális játékok, sportágak vannak?
– Ilyenek például a szimulátor játékok, mint például az autóversenyzés, vannak a stratégiai játékok, amiben el kell foglalni az ellenfél területét, várát, a sportszimulációs játékok, mint a foci és a kosárlabda, valamint az FPS (belső nézetű lövöldözős) játékok, amelyek nagyon népszerűek a gémerek körében.

– Sok sztereotípia uralja gondolkodásunkat a lövöldözős játékokról.
– Bizony, a legfőbb az, hogy agresszívvá tesznek. Nincs olyan kutatás, amely ezt támasztaná alá, ez is csak egy előítélet a játék fajtájából adódóan. Sőt, az utóbbi időben bebizonyosodott, hogy remek feszültségoldás, segít a stressz levezetésében.
– Mi különbözteti meg a játékfüggőt az e-sportolótól?
– A két dolgot gyakran összekeverik. A függő kompenzációként használja a videójátékokat: nem elégedett a külsejével, rossz az anyagi helyzete, rossz viszonyban van a szüleivel, nincsenek barátai, szociális kapcsolatai. Mondhatjuk, hogy a játékkal kilép a való világból. Az e-sportoló ezzel szemben teljes életet él, és a személyisége kiteljesítése érdekében céltudatosan edz, felkészül a versenyekre.
– Milyen készségek szükségesek hozzá?
– Ugyanazok, mint minden céltudatos tevékenység gyakorlásához: legyen kitartó, fegyelmezett, tudjon összpontosítani, és csapatban játszani. Legyen jó szem-kéz koordinációja, állóképessége, kondija, mert az biztosítja az egyenletes fejlődését. És persze beszéljen legalább alapszinten angolul, hiszen anélkül nem tud kommunikálni. Ezek a készségek a mindennapi életben is hasznosak, tehát nem felesleges energiapocsékolás a gép előtti ücsörgés a „jó” levegőn való futkározás helyett.

– Fizikailag is kihívás az e-sport, vagy csak mentális erőfeszítés?
– A sportolók számára erőnléti kihívás is. Nekik fizikailag is edzeniük kell magukat, hogy bírják az ülőmunkát, hiszen életkortól függetlenül náluk is előfordulhat gerincprobléma, ízületi merevség, gyulladás a csuklóban, kézfejben, beállhat a nyakuk, megfájdulhat a válluk, derekuk, vagy bármi az egész testükön. Tudatos fizikai megterhelésre van szükség, hogy valaki jó e-sportoló legyen.
– A NOB jövőre megrendezi az olimpiai e-sport játékokat. Kívülállóként kérdem: Normális dolog ez? Összemérhető egy vízilabdázó vagy maratoni futó és egy számítógép előtt ülő versenyző teljesítménye? Hol van ebben az ókori, olimpiai eszme?
– Akkor én visszakérdezek. Sakkolimpia?
– Rendben, kapitulálok.
– A következő tíz-tizenkét évben kétévenként lesz Szaúd-Arábiában e-sport olimpia. De megértem a szkepticizmust, hiszen nagyon kevesen ismerik az e-sportot, a többség nem fogadja el, hogy komoly szellemi teljesítmény.
– Hasonlíthatom a pókerhez? A pókerjátékosok is órákig ülnek, koncentrálnak, ami fegyelmezettséget igényel, sőt, a játék erős stratégiai, taktikai készséget is feltételez a játékosokról.
– Abszolút létezik ez a párhuzam.
– Vannak hazánkban egyesületek, szakosztályok, leigazolt játékosok?
– Itthon már több mint húsz éve létezik az e-sport, de én sem tudnám megmondani, mikor hallottam róla először. Hivatalos magyar szövetsége a HUNESZ, azaz a Magyar E-sport Szövetség, amelyben természetesen vannak szakágak, van magyar bajnokság, amelyet ez a szervezet koordinál, hasonló felépítéssel működik, mint a klasszikus sportok szövetségei.
– Találkozhatunk e-sport közvetítéssel?
– A magyar televíziók programjában hiába keresnénk, de streaming csatornákon megtalálhatók. Többek között a Twitch, a Kick, illetve a YouTube felületén is rendszeresek az e-sportversenyek közvetítései, és a csatornák köré gyakran épül gémerközösség is. Magyarország kiemelkedő e-sport médiavállalata az Esport1.hu amelynek csatornáin naponta láthatunk e-sport közvetítést. Közösségépítésre pedig ott a Discord, ahol számtalan szerveren találkozhatnak az azonos érdeklődésű e-sport rajongók. Rengeteg youtuber és gémer mutat be játékokat, amiből tanulni tud nemcsak az e-sportoló, hanem a puszta szórakozásból játszó is.

– Magányos vagy társas sportról beszélünk?
– Van, amit egyedül lehet játszani, és van, amit csapatban érdemes, mert úgy érdekesebb, vagy a játék fajtája azt kívánja meg. A világ bármely pontján élő játékossal játszhatsz, ez egy nemzetközi, helytől független közösség. Részben ez adja a varázsát, és biztosítja a jövőjét is az e-sportoknak, videójátékoknak. Az én kisebbik, tizennégy éves lányom viszonylag sokat játszik, főként lengyel, angol, kanadai, távol-keleti partnerekkel. Ennek köszönhetően magas szinten megtanult angolul, ami plusz hozadéka a szórakozásának.
– Hány nő és hány férfi e-sportoló van?
– Egy 2023-as kutatás szerint a 18-65 év közötti magyar lakosság 65%-a játszik, ez nagyjából 3,5 millió embert jelent. Körülbelül 800.000 fő a bázis, az alkalmi e-sport gémerektől a versenyzőkig, ebből néhány százalék a női e-sportoló.
– Miért kellett elkülöníteni a női szakágat a többitől egy szellemi sport esetében?
– A nők picit bátortalanabbul lépnek ki erre a platformra, mert a közvélemény elsődlegesen férfiakhoz, férfias attribútumokhoz köti a számítógépes játékot. Még nincsenek női példaképek, olyan elődök, akik bizonyították, hogy ez nem így van, egy nő is nyugodtan lehet gémer, vagy e-sportoló, és ugyanolyan sikereket is érhet el. A statisztikák azt mutatják, hogy közel annyi nő játszik, mint férfi, csak látens üzemmódban. A profi szint felé viszont kevesek indulnak el. Azonkívül van egy toxikus közeg az online térben, amelyet a nők érzékenyebben viselnek. Mi most próbálunk teret, lehetőséget adni a nőknek. Az első szakmai napunkat szeptember 20-án tartottuk, ott is felmerült ez a kérdés, de beszéltünk arról is, hogy milyen karrierlehetőségek állnak a nők előtt az e-sportban. Lehetnének például versenybírók, streamerek, sportmenedzserek, vagy akár sport mentáltrénerek, mint én. De a nem feltétlen sportkötődésű szakmáknak is helye van itt, kellenek rendezvényszervezők, dietetikusok, grafikusok, közgazdászok. Fontos, hogy szeretnénk a szülőket is edukálni, főleg az aggódó anyukákat, hogy a virtuális játék nem ördögtől való foglalatosság.
– A szülő hogyan tudja felmérni, van-e tehetsége a gyerekének az e-sporthoz?
– Vannak különféle tesztlehetőségek, amelyekből lehet következtetni a gyerek tehetségére. Egy magyar fejlesztésre a Bardra is felhívnám a figyelmet, ahol online tudja a szülő felmérni a gyermek esetleges e-sporthoz kapcsolódó kompetenciáit. A képességfelmérők hasonlóak a fizikai sportok teljesítmény méréseihez, de a tehetség felfedezésének alapvetően az a fő szabálya, mint minden sport esetében. Minél korábban fedezik fel egy gyerekben, annál előbb kezd el tudatosan felkészülni, és annál előbb érik az első sportsikerek, amelyek továbblendítik a pályán. Akár már tizenhat évesen is lehet világsztár, ha kora tizenéves korban felfedezik és fejlesztik a képességeit. Viszont az elhatározás után a gyerek már nem akkor ül le a gép elé játszani, amikor kedve szottyan, hanem egy stáb a – edző, menedzser, mentáltréner – tudatosan segíti a munkáját, felkészülését, ami a tanulás mellett igencsak nagy szellemi erőfeszítés, igénybevétel. Ezzel számolnia kell a gyereknek, de a szülőnek is. Ha a szülő azt látja, a gyermeke órákat tölt el számítógépes játékkal, ne essen kétségbe, hanem próbálja meg orientálni az e-sportsikerek felé, aminek során akár a későbbi hivatására is rálelhet.

