e-sport;

Az e-sportoló nem játékfüggő

Amikor meghallottam azt a kifejezést, hogy e-sport, lelki szemeim előtt egy hatalmas teremben, végeláthatatlan sorban elrendezett számítógépek mögött ülő, képernyőre meredő, sápadt arcú, aktív egérkattogtatással, joystickrángatással elfoglalt emberek ültek hektoliternyi kólát és energiaitalt magukba döntve, gyorskajahegyeket habzsolva. Mivel píszí akartam lenni, elhessegettem ezt a feltételezést (előítéletet?), de mivel jobban belegondolva sem vergődtem zöldágra a megfejtéssel, és alapvetően szkeptikus voltam a számítógépes játékok sportnak nevezett létjogosultságával kapcsolatban is, megkértem a hazai szövetség, a Magyar E-sport Szövetség (HUNESZ) női e-sport szakágának társelnökét, Molnár Marát (aki sportolók mentális fejlesztésével foglalkozik), mutassa be az e-sportot.

– Mit takar az e-sport kifejezés?

– Nagyon sokszor keverik a videójátékos és az e-sportoló fogalmát. A gémerek a játék, a szórakozás öröméért játszanak akár egyedül, akár csapatban. Az e-sportolók pedig a teljesítményért dolgoznak, hogy egyre jobb és jobb eredményeket érjenek el. Tudatosan készülnek a versenyekre, edzenek, gyakorolnak, fejlesztik magukat, nem ritkán napi nyolc órát is áldozva erre, akárcsak a fizikai élsportolók.

– Milyen virtuális játékok, sportágak vannak?

– Ilyenek például a szimulátor játékok, mint például az autóversenyzés, vannak a stratégiai játékok, amiben el kell foglalni az ellenfél területét, várát, a sportszimulációs játékok, mint a foci és a kosárlabda, valamint az FPS (belső nézetű lövöldözős) játékok, amelyek nagyon népszerűek a gémerek körében.

Molnár Mara

– Sok sztereotípia uralja gondolkodásunkat a lövöldözős játékokról.

– Bizony, a legfőbb az, hogy agresszívvá tesznek. Nincs olyan kutatás, amely ezt támasztaná alá, ez is csak egy előítélet a játék fajtájából adódóan. Sőt, az utóbbi időben bebizonyosodott, hogy remek feszültségoldás, segít a stressz levezetésében.

– Mi különbözteti meg a játékfüggőt az e-sportolótól?

– A két dolgot gyakran összekeverik. A függő kompenzációként használja a videójátékokat: nem elégedett a külsejével, rossz az anyagi helyzete, rossz viszonyban van a szüleivel, nincsenek barátai, szociális kapcsolatai. Mondhatjuk, hogy a játékkal kilép a való világból. Az e-sportoló ezzel szemben teljes életet él, és a személyisége kiteljesítése érdekében céltudatosan edz, felkészül a versenyekre.

– Milyen készségek szükségesek hozzá?

– Ugyanazok, mint minden céltudatos tevékenység gyakorlásához: legyen kitartó, fegyelmezett, tudjon összpontosítani, és csapatban játszani. Legyen jó szem-kéz koordinációja, állóképessége, kondija, mert az biztosítja az egyenletes fejlődését. És persze beszéljen legalább alapszinten angolul, hiszen anélkül nem tud kommunikálni. Ezek a készségek a mindennapi életben is hasznosak, tehát nem felesleges energiapocsékolás a gép előtti ücsörgés a „jó” levegőn való futkározás helyett.

– Fizikailag is kihívás az e-sport, vagy csak mentális erőfeszítés?

– A sportolók számára erőnléti kihívás is. Nekik fizikailag is edzeniük kell magukat, hogy bírják az ülőmunkát, hiszen életkortól függetlenül náluk is előfordulhat gerincprobléma, ízületi merevség, gyulladás a csuklóban, kézfejben, beállhat a nyakuk, megfájdulhat a válluk, derekuk, vagy bármi az egész testükön. Tudatos fizikai megterhelésre van szükség, hogy valaki jó e-sportoló legyen.

– A NOB jövőre megrendezi az olimpiai e-sport játékokat. Kívülállóként kérdem: Normális dolog ez? Összemérhető egy vízilabdázó vagy maratoni futó és egy számítógép előtt ülő versenyző teljesítménye? Hol van ebben az ókori, olimpiai eszme?

– Akkor én visszakérdezek. Sakkolimpia?

– Rendben, kapitulálok.

– A következő tíz-tizenkét évben kétévenként lesz Szaúd-Arábiában e-sport olimpia. De megértem a szkepticizmust, hiszen nagyon kevesen ismerik az e-sportot, a többség nem fogadja el, hogy komoly szellemi teljesítmény.

– Hasonlíthatom a pókerhez? A pókerjátékosok is órákig ülnek, koncentrálnak, ami fegyelmezettséget igényel, sőt, a játék erős stratégiai, taktikai készséget is feltételez a játékosokról.

– Abszolút létezik ez a párhuzam.

– Vannak hazánkban egyesületek, szakosztályok, leigazolt játékosok?

– Itthon már több mint húsz éve létezik az e-sport, de én sem tudnám megmondani, mikor hallottam róla először. Hivatalos magyar szövetsége a HUNESZ, azaz a Magyar E-sport Szövetség, amelyben természetesen vannak szakágak, van magyar bajnokság, amelyet ez a szervezet koordinál, hasonló felépítéssel működik, mint a klasszikus sportok szövetségei.

– Találkozhatunk e-sport közvetítéssel?

– A magyar televíziók programjában hiába keresnénk, de streaming csatornákon megtalálhatók. Többek között a Twitch, a Kick, illetve a YouTube felületén is rendszeresek az e-sportversenyek közvetítései, és a csatornák köré gyakran épül gémerközösség is. Magyarország kiemelkedő e-sport médiavállalata az Esport1.hu amelynek csatornáin naponta láthatunk e-sport közvetítést. Közösségépítésre pedig ott a Discord, ahol számtalan szerveren találkozhatnak az azonos érdeklődésű e-sport rajongók. Rengeteg youtuber és gémer mutat be játékokat, amiből tanulni tud nemcsak az e-sportoló, hanem a puszta szórakozásból játszó is.

– Magányos vagy társas sportról beszélünk?

– Van, amit egyedül lehet játszani, és van, amit csapatban érdemes, mert úgy érdekesebb, vagy a játék fajtája azt kívánja meg. A világ bármely pontján élő játékossal játszhatsz, ez egy nemzetközi, helytől független közösség. Részben ez adja a varázsát, és biztosítja a jövőjét is az e-sportoknak, videójátékoknak. Az én kisebbik, tizennégy éves lányom viszonylag sokat játszik, főként lengyel, angol, kanadai, távol-keleti partnerekkel. Ennek köszönhetően magas szinten megtanult angolul, ami plusz hozadéka a szórakozásának.

– Hány nő és hány férfi e-sportoló van?

– Egy 2023-as kutatás szerint a 18-65 év közötti magyar lakosság 65%-a játszik, ez nagyjából 3,5 millió embert jelent. Körülbelül 800.000 fő a bázis, az alkalmi e-sport gémerektől a versenyzőkig, ebből néhány százalék a női e-sportoló.

– Miért kellett elkülöníteni a női szakágat a többitől egy szellemi sport esetében?

– A nők picit bátortalanabbul lépnek ki erre a platformra, mert a közvélemény elsődlegesen férfiakhoz, férfias attribútumokhoz köti a számítógépes játékot. Még nincsenek női példaképek, olyan elődök, akik bizonyították, hogy ez nem így van, egy nő is nyugodtan lehet gémer, vagy e-sportoló, és ugyanolyan sikereket is érhet el. A statisztikák azt mutatják, hogy közel annyi nő játszik, mint férfi, csak látens üzemmódban. A profi szint felé viszont kevesek indulnak el. Azonkívül van egy toxikus közeg az online térben, amelyet a nők érzékenyebben viselnek. Mi most próbálunk teret, lehetőséget adni a nőknek. Az első szakmai napunkat szeptember 20-án tartottuk, ott is felmerült ez a kérdés, de beszéltünk arról is, hogy milyen karrierlehetőségek állnak a nők előtt az e-sportban. Lehetnének például versenybírók, streamerek, sportmenedzserek, vagy akár sport mentáltrénerek, mint én. De a nem feltétlen sportkötődésű szakmáknak is helye van itt, kellenek rendezvényszervezők, dietetikusok, grafikusok, közgazdászok. Fontos, hogy szeretnénk a szülőket is edukálni, főleg az aggódó anyukákat, hogy a virtuális játék nem ördögtől való foglalatosság.

– A szülő hogyan tudja felmérni, van-e tehetsége a gyerekének az e-sporthoz?

– Vannak különféle tesztlehetőségek, amelyekből lehet következtetni a gyerek tehetségére. Egy magyar fejlesztésre a Bardra is felhívnám a figyelmet, ahol online tudja a szülő felmérni a gyermek esetleges e-sporthoz kapcsolódó kompetenciáit. A képességfelmérők hasonlóak a fizikai sportok teljesítmény méréseihez, de a tehetség felfedezésének alapvetően az a fő szabálya, mint minden sport esetében. Minél korábban fedezik fel egy gyerekben, annál előbb kezd el tudatosan felkészülni, és annál előbb érik az első sportsikerek, amelyek továbblendítik a pályán. Akár már tizenhat évesen is lehet világsztár, ha kora tizenéves korban felfedezik és fejlesztik a képességeit. Viszont az elhatározás után a gyerek már nem akkor ül le a gép elé játszani, amikor kedve szottyan, hanem egy stáb a – edző, menedzser, mentáltréner – tudatosan segíti a munkáját, felkészülését, ami a tanulás mellett igencsak nagy szellemi erőfeszítés, igénybevétel. Ezzel számolnia kell a gyereknek, de a szülőnek is. Ha a szülő azt látja, a gyermeke órákat tölt el számítógépes játékkal, ne essen kétségbe, hanem próbálja meg orientálni az e-sportsikerek felé, aminek során akár a későbbi hivatására is rálelhet.

Magyarország húsz éve tagja az Európai Uniónak, amiből a legtöbb polgár elsősorban annyit érzékel, hogy ötévenként megválasztunk oda valakiket, és megszűntek határok.