Otthon sem egyszerű az ügyintézés, de ha külföldre költözöl, rájössz: a magyarországi szolgáltatók bárhol utolérnek azért, hogy fizess. Milyen érdekes, ugye? Na nem a spanyol rendszerrel van a probléma, hanem a magyarral. Miért? Mert az ügyintézők egyszerűen nincsenek a helyzet magaslatán.
Mielőtt Tenerifére indultam, megpróbáltam mindent lezárni otthon. Bementem először is a bankba, ahol egy másfél órás intézkedés után mondták, hogy minden rendben van, ami összeg fennmarad például a bankkártya díjából, azt majd visszautalják arra a számlaszámra, amelyet megadok. Mikor másodszor is bementem, hogy a számlámon lévő maradék kis pénzt levegyem, szóltak, hogy maradt még fizetnivaló. Nem is kevés.
Kérdeztem az ügyintézőtől, hogy ezt nem tudta akkor, amikor legelőször bent voltam? Elnézést kért, nem figyelte. Jó, akkor fizetek. Már megint én. Ezzel, gondoltam tényleg minden le van rendezve. Miután megérkeztem Tenerifére jött egy levél a banktól. Arról értesítettek, hogy tartozom 52 forinttal. Igen, igen mindössze 52 forinttal. Hogy miből adódott össze, nem tudni, meg egyébként is, ha le van zárva minden és ki van fizetve minden akkor hogyan is jött ez ki? Felhívtam a bankot, ők sem tudták. Hát ez über jó. Közölték, hogy hagyjam, majd leírják.
Az energiaszolgáltatót sem úsztam csak úgy meg. Miután eljöttem, kiküldtek egy 0 forintos és egy 6 ezer forintos számlát. Már itt képzavarba kerül az ember. Felhívtam őket, senki nem tudott semmit az egészről, még a csekkek azonosítási száma alapján sem. Egymásnak adták a szót. Kivizsgálták. Láss csodát, itt is a 6 ezer forintos számla nyert. Hát ujjongtam örömömben. De hogy mi alapján és miért, persze nem tudja az ember, mert hogy a számla részletezőn naná, hogy nem lehet eligazodni.
Aztán jött a következő fekete leves. Tévéelőfizetés.
Még júliusban kérdeztem, hogyan tudom lemondani a szolgáltatást. Elmondta az ügyintéző, hogy csak adjam postára a boxokat, ezzel gyakorlatilag megszűnik az előfizetés. Így tettem. A költözésem előtt feladtam, gondoltam, hogy akkor ezzel megvagyok. Majd azt vettem észre, hogy továbbra is jönnek a számlák. Felhívtam őket, már innen Teneriféről. Egy másik ügyintéző azt mondta, hogy egy lemondási nyilatkozatot kellett volna tennem. Felidéztem neki, mit beszéltem a korábbi ügyintézővel. Azt a választ kaptam, hogy kivizsgálják az esetet, visszahallgatják a telefonbeszélgetést. Egy hét telt el, jött az email. Nem nekem volt igazam. Ez általában így szokott lenni, ugye? Az áll a levélben, hogy amikor beszéltem az első ügyintézővel, azt mondta nekem, akkor keressem fel őket, amikor már nem volna aktuális a szerződést, és ekkor elmondja az eszközök visszaküldésének folyamatát. Én állítólag azt feleltem, hogy keresem őket augusztusban. Mivel nem hívtam őket vissza, a panaszomat nem tudják jogosan kezelni. Nos. Azért nem hívtam őket vissza, mert az első ügyintéző csak mást mondott. Ráadásul a levelükben azt is írták, hogy a szerződés lemondását egy technikai hiba miatt csak azzal a nappal tudják rögzíteni, addig is fizessem be az előző két hónapot. Mi közöm van a technikai hibájukhoz? Ráadásul a szeptembert is fizessem ki, pedig már nem laktam ott augusztus közepétől. A lényeg, hogy fizessél, mint egy katonatiszt. Bármit mondhatnak az ügyfélnek, a telefonbeszélgetésről is azt állítanak, amit akarnak. Lehet, hogy kérhetném a rögzített hívást, de már elegem van. Később sms-t kaptam, hogy küldjem vissza a boxokat. Ész megáll. Már rég visszaküldtem. Nem kapták meg? Mert arról nem értesítettek. Ismét felhívtam őket, kiderült, nem találják az eszközt. Nekem kell bebizonyítanom, hogy visszaküldtem. Elküldtem nekik a postai feladóvevényt. Kíváncsi vagyok, így meglelik-e.
A adóhatóságnál ugyanez volt a helyzet. Egy, ki sem értesítenek, hogy van tartozásod, megvárják míg kamatozik akár évekig, és amikor bemész ügyet intézni a kiköltözés miatt, szembesítenek a ténnyel. Jól meglepődsz. Hetekkel később derül ki, hogy az ügyintéző elszámolta magát és neked jár vissza pénz. Bemész ismét, leadod a kérelmet, hogy kéred vissza a pénzed. Megteszik, válaszolják, 30 napon belül. Naná, hogy a 30. napon kapod meg .
Ez csak pár eset a sok közül, amikor az ügyintézők nem állnak a helyzet magaslatán. Az évek alatt számtalan ilyen történt velem. A nagy digitalizáció közepette gyakorlatilag nem lehet online intézni a dolgokat, néha telefonon és személyesen sem. Mondjuk ott van az az eset, hogy a NEAK felé online nem lehet egyszerűen kitölteni a nyomtatványt. Őket is felhívtam, tudnak a problémáról, persze nem oldják meg. Feladtam a tenerifei postán ezt a nyomtatványt, kérdés megérkezik-e Magyarországra, mert ha nem, engem fognak megbüntetni. Még egy példa. Sógorom nyugdíját sem lehet külföldről elintézni, mert a kérelmen külföldi bankszámlaszámnak nincs rubrika, csak magyarnak, de ugye az nincs, mert külföldön élnek. Nos így marad az, hogy aki kint él, az menjen Magyarországra, hogy el tudja intézni a nyugdíjat, pusztán egy kis rubrika hiánya miatt.
Érdekes, itt kint Tenerifén simán el lehetett intézni a NIE számot, a rezidens kártyát, a lakcím bejelentést… Időpontot kell kérni, de amikor az megvan és elmész, akkor szólítanak is. Nem azt mondom, hogy itt nincsenek problémák a rendszerrel, de egyszerűen, simán és gördülékenyebben mennek a dolgok. Nem utolsó sorban pedig kedvesek, barátságosak az ügyintézők, ennyi hibát nem vétenek. Miért kell ennyire megbonyolítani a dolgokat Magyarországon, miért nem tudják az ügyintézők, hogy mit kell tenniük, mi a munkájuk? Miért kell mindig az ügyfélnek szívnia? Azért, hogy mindegy, milyen indokkal, de fizess?
Te meg maximum idegeskedhetsz. De az meg kit érdekel?

