A Titant építő cég üzemeltetési igazgatója szerint a tavalyi tragédia megelőzhető lett volna, ha figyelembe veszik és kivizsgálják az általa tett panaszokat - derült ki a tegnapi meghallgatáson. ,,Úgy gondolom, hogy ha az OSHA (amerikai A Munkavédelmi és Munkavédelmi Hivatal) többször is megpróbálta volna megvizsgálni az általam felvetett aggodalmak súlyosságát, akkor ez a tragédia megelőzhető lett volna" - mondta David Lochridge, az OceanGate egykori üzemeltetési igazgatója a bizottság előtt, ahol azt próbáltják megállapítani, hogy mi okozta a Titán felrobbanását. Az akkori vezető a tengeralattjáró útja előtt „nem biztonságosnak” minősítette és eleve kudarcra ítélte a vállalkozást. Hozzátette: gyakran összetűzésbe került a cég társalapítójával, és úgy érezte, hogy a vállalatot csak a pénzszerzés érdekelte. Vallomása szinte visszhangozta más alkalmazottak hétfői mondatait: az OceanGate vezetőjét, Stockton Rush-t ingatagnak és nehezen kezelhetőnek nevezték - írja a AP.
A Titan 2023. június 18-án robbant fel az óceánban a Titanic roncsai felé vezető úton, öt ember halálát okozva a fedélzeten, köztük a cég vezetőjével.
Lochridge a 2010-es évek közepén csatlakozott a vállalathoz veterán mérnökként és merülő pilótaként. Elmondása szerint hamar úgy érezte, arra használják, hogy tudományos hitelességet kölcsönözzön a cégnek. A projekt részeként árulták őt is, hogy az „emberek jöjjenek és fizessenek. Nekem ez nem tetszett. Előadásokat is kellett tartanom, nagyon nehéz volt.” Arra a kérdésre, hogy megbízott-e abban, ahogyan a Titan épült, azt válaszolta: egyáltalán nem.
A parti őrség tisztviselői a meghallgatás kezdetén megjegyezték, hogy a tengeralattjárót nem vizsgálták független módon, ahogyan azt a szokásos gyakorlat megkövetelte. David Lochridge szerint az alkalmazottak nagyon gyakran cserélődtek a hajón. A vezetőség elutasította aggodalmait, mert a lehető leggyorsabban el akartak jutni a Titanichoz, hogy pénzt kereshessenek. Miután felvetette a biztonsági aggályokat, kirúgták, holott ő is el akart jutni a Titanicig, csak biztonságosan.
A meghallgatáson várhatóan az OceanGate társalapítója, Guillermo Sohnlein és a korábbi tudományos igazgató, Steven Ross is megjelenik majd. A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testület is vizsgálatot folytat, így a tanú meghallgatások még több körben folytatódnak.