Nem sokkal azután, hogy a sajtóban nagy visszhangot kapott, lekéshet az új motorvonatok beszerzéséről a magyar vasút, ha a kormány szeptember 19-ig nem hagyja jóvá a GYSEV Zrt. motorvonatokra kiírt közbeszerzésének finanszírozását, meg is érkezett az elmúlt hónapokban hiányzó engedély.
Az erről szóló, a Magyar Közlönyben megjelent határozatban egészen pontosan az áll, az Orbán-kormány felhatalmazza a pénzügyminisztert, hogy – a nemzetgazdasági miniszter bevonásával – a magyar állam nevében a GYSEV Zrt. „személyszállítási közszolgáltatás színvonalának javítását szolgáló 9 darab, továbbá opcionálisan 2 darab motorvonat beszerzésének finanszírozását célzó, legfeljebb 160 000 000 euró tőkeösszegű hitelszerződéshez kapcsolódóan 100%-os mértékű egyedi állami garanciát vállaljon a hitelszerződésből származó fizetési kötelezettségekre”. Emellett jóváhagyja, hogy a GYSEV Zrt. a hitelszerződést nyilvános pályázat kiírása, ajánlatok bekérése nélkül az Európai Beruházási Bankkal kösse meg.
A kormány emellett felhívja Lázár János építési és közlekedési minisztert, gondoskodjon arról, hogy „a GYSEV Zrt. az opcionálisan beszerzendő motorvonatok finanszírozásához a hitelszerződés szerinti hitelből csak annyit hívjon le, amely összeghez szükséges – önrésznek minősülő – projektek forrása a hitel lehívásakor a GYSEV Zrt. részére rendelkezésre áll”.
Hiányzik az Orbán-kormány jóváhagyása, lekéshet az új motorvonatok beszerzéséről a magyar vasútHétfő reggel a Telex cikke nyomán lapunk is megírta, a Stadler és a GYSEV Zrt. másfél éves tendereztetési folyamat után, 2024. március 19-én kötött szerződést új intercity villamos motorvonatok szállításáról. Utóbbinak a szerződés aláírásától számítva hat hónapja van a finanszírozás biztosítására és a szerződés életbe léptetésére, ami szeptember 19-én lejár. Az aláírt szerződés és a külső finanszírozási forrás ellenére azonban a kormányzati jóváhagyás nem akart megérkezni az elmúlt hónapokban.
A GYSEV ic-beszerzése jelenleg az egyetlen olyan azonnal végrehajtható projekt, amelynek köszönhetően új vasúti személyszállító járművek érkezhetnének Magyarországra. Az első jármű három év múlva állna forgalomba.
Még nem omlott össze a magyar vasúti közlekedés, de közel vagyunk hozzá