;

beruházás;Hatvan;Lőrinci;21-es főút;zenélő út;

Kevesebbe került, mint 1,77 milliárd, de nem tudni, mennyivel

- Titok, hogy valójában mennyiért húzza a nótát a zenélő út

Senki nem árulja el a pontos összeget.

„A zenélő burkolat kiépítését az Építési és Közlekedési Minisztérium megbízásából a HE-DO Építő Zrt. végezte el, mintegy nettó 1,8 milliárd forintból” – írta csütörtöki, a 21-es főút Hatvan és Lőrinci közötti egyik felújított szakaszának átadásáról a Magyar Távirati Iroda (MTI). A tudósítás szerint az útfejlesztés „koronájaként csütörtöktől egyedi élményt nyújt a Hatvan és Lőrinci között közlekedőknek az a mintegy 550 méteres burkolatszakasz, amelyen óránként 80 kilométeres sebességgel autózva felcsendül az Ismerős Arcok zenekar Nélküled című dalának egy részlete”.

Akármekkora élményt is nyújt az új zenélő burkolat, az MTI által közölt 1,8 milliárdos ár kiugróan soknak tűnt. 

Főként annak ismeretében, hogy a 37-es főúton 2022 végén átadott 513 méteres zenélő szakasz – mint azt tavaly az Átlátszó kiderítette – 42,4 millió forintba került. Vagyis az alig két év különbséggel átadott, hosszukban nagyjából megegyező útszakaszok ára között több mint negyvenszeres a különbség. Emiatt megkerestük a zenélő utat megrendelő Építési és Közlekedési Minisztériumot (ÉKM), hogy magyarázatot kérjünk a tetemes differenciára. A tárca szerint tévedés történt.

„A teljes beruházás közel nettó 1,77 milliárd forintból valósult meg, mely tartalmazza Pásztó és környékén a buszváró épületeket, gyalogos-átkelőhelyeket, parkolóhelyek és kerékpártárolók építését, kamerák telepítését, vadvédő-kerítés építését, a Hidegvölgyi-vízfolyás rendezését, valamint a zenélő burkolat tervezését és kivitelezését – válaszolta az ÉKM, mely hozzátette: az MTI pontatlan volt, a hibát azóta javították. Vagyis az 1,77 milliárdos összegnek csak egy részét jelentette a zenélő út. Azt azonban nem közölte a tárca, hogy mekkora részét, s ha nem 1,77 milliárdba, akkor mennyibe került ez a szakasz. Újabb kérdésünkre pedig arra hivatkozva tagadták meg a pontos összeg közlését, hogy a tárca a „kommunikációs előírásai alapján a beruházások kivitelezésének nettó összegét kommunikálja”.

Megkerestük a kivitelező HE-DO Kft.-t is, ám a cég sem árulta el a pontos összeget. Az írta a vállalat: „Az említett beruházás kommunikációjában a megrendelő (Építési és Közlekedési Minisztérium) sajtóosztálya az illetékes”.

Közben az MTI is korrigálta a tudósítást, igaz sajátos módon. Nem sokkal azután, hogy elküldtük kérdéseinket a közlekedési minisztériumnak, a nemzeti hírügynökség a tárca pontosítása szerint átírták a csütörtöki tudósítás végét, de a korábbi hibát nem jelezték, csak annyit írtak: „Cikkünk frissült.”

Bonyolult dallam

Az úgynevezett akusztikus vagy zenélő aszfalt speciális technológiával készül: a leterített aszfaltréteget gyémántvágóval metszik be kereszt irányban, a hang magassága a barázda mélységétől és az egymáshoz viszonyított távolságától függ. Egy valódi hangszerhez hasonlítva az aszfaltba vésett mélyedések képezik a kottát, a kocsi gumija a gitár húrja, az autó karosszériája pedig maga a hangszer. Azaz, ha ráhajt az autós a keréknyomnyi vagy teljes sávon elterülő „aszfalt kottára”, akkor felcsendül a dallam.

Annak idején Karácsony Gergely járt szaunázni az orosz metrókocsikba, amelyekbe azóta se szereltek légkondit. A vezetőfülkékben ugyan még volt, de mostanában azok is meghibásodnak.