;

elektromos autók;

- Hajtáslánc

Nézelődő

Olyan mértékűvé vált az elektromos autók eladásának zuhanása, hogy a gyártók kénytelenek teljesen átszervezni a korábbi terveiket, illetve eltolni a teljes elektromos átállás időpontját – írja az economx.hu., felidézve, hogy júliusban a német elektromos autó eladások 37 százalékkal csökkentek, ezzel folytatódott az elektromos autók vásárlását ösztönző támogatások tavaly év végi megszüntetése óta tartó visszaesés.

A portál szerint a múlt hónapban az elektromos járművek svédországi regisztrációi is visszaestek, ami tovább fokozta az év eleje óta tapasztalható csökkenést. A Mobility Sweden adatai szerint az új elektromos autók regisztrációja 15 százalékkal csökkent a tavalyi év azonos időszakához képest – miközben Svájcban is 19 százalékkal visszaestek az eladások. A Volkswagen augusztus elején közölte, hogy csökkentette a kapacitást a magas költségű németországi üzemekben, valamint jelezte, hogy módosíthatja az akkumulátorgyártás felfutásának ütemezését is. Európa legnagyobb autógyártója emellett leállította a munkaerő-felvételt, valamint olyan intézkedéseket vezetett be az üzemekben, amelyekkel 2026-ra 20 százalékos megtakarítást érnének el a rezsiköltségekben – írja az economx.hu.

A Ford a múlt héten jelentette be, hogy leállítják egy teljesen elektromos hétszemélyes SUV fejlesztését, mivel meglátásuk szerint egy tisztán elektromos modell nem lenne képes egy éven belül nyereséget elérni a kínai gyártók által támasztott kemény verseny miatt. A lépés kapcsán a gyártó eddig 400 millió dollár költséget írt le, emellett további 1,5 milliárd dolláros kiadást jelenthet a jövőben a stratégiaváltás. Mindez nem meglepő azután, hogy a Ford az első negyedévben annyit bukott az elektromos autóknak szánt ágazatán, amennyi a vállalat nettó árbevétele volt.

A portál emlékeztet, hogy Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter május végén egy konferencián elmondta: a legfontosabb európai gazdasági adat, hogy mennyi autót adnak el, és abból mennyi elektromos. „Semmi más nem mozgatja a magyar export számait sem, az elektromos autózáson múlik, hogy Európa talpra tud-e állni” – idézi a minisztert az economx.hu. Ehhez képest másodlagos, hogy a magyar kormány egy lapra, az akkugyárakra tette fel a gazdaság teljes jövőjét.

Igaz, egyelőre nagyon úgy tűnik, hogy ezt a jövőt nem sikerült még a múlthoz, a piacokhoz csatlakoztatni. Azt senki nem gondolta, hogy könnyű lesz de azt sem hogy ennyire, nehéz, és a sűrűbbje még hátra van. Hiszen még a technikai-technológiai problémák halmazán sem igazán jutottunk túl – a hajtásláncon -, nem hogy az adminisztráción. Ehhez képest apró gond, hogy kiderülhet, igaza volt-e Marxnak, mármint, hogy az emberiség mindig csak olyan kérdésekkel szembesül, amelyekre megtalálja a választ. Nos, sovány vigasz, hogy ha a szénhidrogén-alapú világ helyett nincs másik hirtelen válasz, akkor marad a Mad Max vllág tompa hollywoodi őrülete, ami legfeljebb a filmvásznon tűnt mérsékelten érdekesnek.

Sikerült elcsépelnünk a paradigmaváltást. A szót. S most, hogy, itt van a nyakunkon, tanácstalanok vagyunk, mit mondjunk, ha még szavunk sincs arra a gyökeres fordulatra, ami vár ránk, nemhogy a megoldást látnánk.

Az olajkorszak vége, mert, ha nem, a Földnek van vége. Vagy-vagy. Lehet választani.