Spanyolország;Magyarország;

Talgo-vonat 2014 decemberében Barcelonában

- Nemzetbiztonsági és közrendi kockázatok miatt a madridi kormány nem engedélyezi, hogy a Hernádi-féle konzorcium megvegye a Talgo vonatgyártót

Madridi politikai körökben nem nézik jó szemmel az Orbán-kormány szívélyes viszonyát a Putyin-rezsimmel. A tőzsdén jegyzett társaságok kisebbségi részvényeseinek spanyolországi szövetsége, az AEMEC bírósághoz fordul.

A madridi kormány elutasította a magyar Ganz-MaVag Europe Zrt. 619 millió eurós (átszámítva  csaknem 250 milliárd forintos) felvásárlási ajánlatát a spanyol Talgo vonatgyártóra – közölte az EuroPress hírügynökség.

A Ganz-MaVag Europe Zrt. projektcég, a Magyar Vagon cégcsoport, illetva az állami tulajdonban lévő Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. van benne 55-45 százalék aránban. Az előbbi központi cége, a Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt. korábban Szalay-Bobrovniczky Kristóf jelenlegi honvédelmi miniszter érdekeltsége volt, mostanában viszont a Solva II. magántőkealap mögé bújt el az igazi tulajdonos, akiről kiderült, hogy Hernádi Zsolt Mol-vezér az.

Az üzletet arra hivatkozva torpedózta meg a spanyol kabinet, hogy az  engedélyezése nemzetbiztonsági és közrendi kockázatokkal járna. Elutasítása várható volt, Oscar Puente spanyol közlekedési miniszter a felvásárlási tervvel kapcsolatban azt nyilatkozta, hogy mindent megtesznek annak érdekében, hogy elutasítsák a magyarok ajánlatát a Talgóra a szívélyes magyar–orosz kapcsolatok miatt. 

A Ganz-MaVag Europe Zrt. március elején tett hivatalos, 619 millió euró értékű nyilvános vételi ajánlatot a Talgóra, részvényenként 5 euróért legalább 50 százalék plusz 1 részvényarány megszerzése fejében. A cég részvényesei támogatták az ajánlat elfogadását, ami azt jelenti – hívja fel a figyelmet a Világgazdaság –, hogy a madridi kormány anyagi kárt okoz nekik az üzlet megtorpedózásával, a tőzsdén jegyzett társaságok kisebbségi részvényeseinek spanyolországi szövetsége, az AEMEC bírósághoz fordul az ügyben.

A Talgo az egyik piacvezető európai cég, ami a nagy sebességű vonatok tervezését, gyártását és karbantartását illeti. Talgo-szerelvények járnak  Spanyolországon kívül francia, olasz, portugál, svájci, kazah, kanadai és amerikai vasútvonalakon is.

Az idén még egy-két vágás jöhet, ám most megállt a jegybank kamatcsökkentési ciklusa. A folytatás már jóval kiszámíthatatlanabb, Matolcsy György MNB elnöki mandátuma 2025 március elején lejár utóda ismeretlen, pontosabban az egyetlen jelölt, aki eddig szóba került, Nagy Márton volt MNB-alelnök, jelenlegi nemzetgazdasági miniszter.