;

Orbán-kormány;építkezés;kikötő;Trieszt;

- Változó tervek mellett szeptember 2-án kezdik építeni Magyarország tengeri kikötőjét

A munkálatok a jövő év végéig tartanak jelen állás szerint.

Szeptember 2-án medertisztítási és -építési munkálatok kezdődnek abban a csatornában, amely otthont ad Magyarország konténertermináljának – ezt a trieszti kikötői hatóság közlése nyomán írta meg a hvg.hu.

A munkák miatt az érintett területen és annak közelében hajózó járműveknek 2025 december 31-ig fokozott óvatossággal kell közlekedniük, minimum 50 méteres távolságot tartva a munkát végző járművektől. Miután a kikötői hatóság illetékes bizottsága hozzájárult a tervek, illetve a koncessziós terület módosításához, a meder- és rakpart-kialakítási munkálatok is már ennek megfelelően kezdődnek el.

Az új tervek egyik fő változása, hogy a rakpart elejéről hiányzik az a kiszögellés, móló, amely Ro-Ro-rendszerű hajók (uszályok, kompok) fogadására lenne alkalmas. A rakpart egyenes vonalban fut majd végig. Ráadásképp a koncessziós terület mérete 63,2 ezer négyzetméterről 60,5 ezer négyzetméterre csökken. A lap szerint emögött az lehet, hogy Magyarország és az állami Adria Port Zrt. nem kikötői területet, hanem csak kikötői koncessziót vásárolt Triesztben. A koncesszió 50 évig, 2074-ig érvényes.

A területen a tervek szerint logisztikai központ létesül. Az olasz szaksajtóra hivatkozva a hvg.hu azt írta, hogy

a beruházás összértéke 206,4 millió euró lesz, ez átszámítva nagyjából 81 milliárd forint. 

Ebből a koncessziós terület rendbetétele 48,9 millió eurót tesz ki, 157,5 millió euróba pedig a magyar állam tulajdonolta terület fejlesztése kerül.

A beruházás nem egy sikersztori. A rakpart jelen állapotban használhatatlan, a volt iparterület kármentesítésre szorul, ráadásul folyamatban lévő jogi eljárások terhelték. A tényleges fejlesztésben pedig semmi előrelépés nem történt az elmúlt 5 évben. Mindemellett a kormány és a koncessziós cég sem viszi túlzásba a transzparenciát, így például az sem világos, miként fog megtérülni az üzlet, a piaci vállalkozások miért vennének igénybe egy kicsi, a konkurenseinél jó eséllyel majd drágábban üzemelő kikötőt.

A BDPST Group nem cáfolta, igaz, nem is erősítette meg, hogy érdeklődik a hotel iránt.