Tavaly júliusban az építési és közlekedési minisztérium úgy döntött, hogy Komló és Dombóvár között (és még kilenc, kisforgalmú vasútvonalon) vonatok helyett átmenetileg buszokkal oldja meg a tömegközlekedést. A komlóiak akkor azt jósolták, hogy az ideiglenesnek mondott állapot végleges lesz majd, és most újra ezt érzik, hisz a napokban kiderült, a MÁV a Komló belvárosán átfutó vasúti sínek felszedésére készül. Az erről szóló dokumentumokat a 444.hu hozta nyilvánosságra. Utóbb a tárca jelezte, hogy ez még nem döntés, csak egy terv, és azt is közölték, hogy a vágányokat Komló városának kérésére szednék fel, mert az önkormányzat szeretné birtokba venni a MÁV által használt állami tulajdonban lévő területet.
Ezt az információt megerősítette – lapunk kérdésére válaszolva – Polics József, a baranyai város 2010 óta hivatalban lévő és júniusban újra megválasztott, kormánypárti polgármestere. Polics elmondta, hogy az önkormányzat vezetői és szakembergárdája már tizenöt éve úgy gondolják, hogy fel kell szedni a vágányokat Komló belvárosában. A szénbánya 2000-es bezárása óta szinte teljesen kihasználatlan vasútvonal Komló centrumát kettévágó szakasza ugyanis a település legértékesebb, csaknem 10 hektáros területét foglalja el, s annak megszerzésével a mostaninál komfortosabb és mutatósabb városközpont lenne kialakítható.
Komló képviselőtestületében októberig többségben vannak az ellenzék összefogás által bejutott képviselők, s ők is a sínek eltávolítását és a terület megszerzését tartják indokoltnak – tudtuk meg az ellenzéki frakció vezetőjétől, Barbarics Ildikótól.
Vagyis ebben a kérdésben teljes a városvezetők egyetértése.
A sínek eltávolítása nem jelentené azt, hogy Komló elérhetetlenné válna vasúton, hisz Mecsekjánosi és Dombóvár között nem tervezik felszedni a vágányokat. Ezért, ha egyszer gazdaságosnak mutatkozik ezen a vonalon a személyszállítás, akkor újraindíthatók lesznek a járatok, ám az utasoknak nem a belvárosban, hanem a település északi szélén, Mecsekjánosiban kellene le- és felszállniuk.
Tudni kell azt is, hogy néhány évig még semmikép se esedékes a komlói sínek felszedése, hiszen azokon a teherszállítás folyik. Az állomástól délnyugati irányban, párszáz méterre található a Strabag kőbányájának rakodója, a sínek odáig futnak, s ott évente 70-80 ezer tonna követ töltenek vagonokba. A kőrakodó működésére 2032-ig van engedélye a bánya gazdájának. A város tárgyalt a Strabaggal, s a cég hajlandó akár előbb is megszüntetni a komlói rakodót, elképzelhető, hogy 2026-tól a követ a bányától a mindszentgodisai vasútállomásig közúton szállítanák, s ott raknák vagonokba. Ha ez megtörténik, akkor lehet hozzáfogni a sínek felszedéséhez, és a terület városias átalakításához. Mindehhez az is kell, hogy a város ingyen kapja meg az államtól a telket (mert piaci áron esélye sincs azt megvenni), majd pedig találjon az önkormányzat központi és uniós forrásokat az új komlói városközpont kialakítására.
Évi 100 milliós veszteséget hozott a kampányfogás
Az is tény, hogy 2010-ben Polics József még a Komló-Dombóvár vasútvonal megmaradásért lobbizott. 2009-ben a Bajnai-kormány leállította ezen a vonalon a vonatjáratokat, s ez ellen a komlóiak egy része tiltakozott. A Fidesz és a színeiben a polgármesterválasztáson induló Polics úgy vélte, ha kiáll a vasút megmaradása mellett, akkor az szavazatot hozhat számukra. Polics nyert a választáson és 2010-ben újraindultak a vonatok ezen a vonalon. De alig utaztak rajta, a vonal évente százmilliós mínuszt termelt, ez volt az utólagos ára a vasút visszaállításért bevetett kampányfogásnak. A kormány tavaly nyáron megelégelte a pénzkidobást, és buszra terelte az utasokat. Akkor már nem volt számottevő tiltakozás ez ellen. Vélhetően ez bátorítja a Lázár János-féle tárcát arra, hogy vegye napirendre a vágányok felszedését Komló belvárosa és a településhez tartozó Mecsekjánosi között.