légi közlekedés;légitársaság;GVH;bírság;Wizz Air;

- Több mint 300 milliós bírságot kapott a Wizz Air

A Gazdasági Versenyhivatal megállapította, hogy a cég a drágább csomagok irányába terelte a fogyasztókat. A légitársaság szerint megalapozatlan a GVH határozata, jogi lépéseket tesz.

A szakmai gondosság követelményét sértő kereskedelmi kommunikációt folytatott az automatikus utasfelvételi szolgáltatás lényeges jellemzőiről a Wizz Air, illetve a légitársaság elhallgatta, hogy egyes szolgáltatási csomagjainak részét képező „többletszolgáltatásokat” külön-külön is megvásárolhatják a fogyasztók, ezzel a cég a drágább csomagok irányába terelte a fogyasztókat – közölte szombaton a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).

A Gazdasági Versenyhivatal 2023 elején indított versenyfelügyeleti eljárást a Wizz Air Hungary Zrt.-vel szemben, mivel gyanúja szerint jelentős információkat hallgatott online felületein, hogy a drágább lehetőségek irányába befolyásolja a jegyvásárlókat. A közlemény szerint a versenyhatóság az eljárás során feltárta:

  • a légitársaság 2018 novembere és 2024 májusa között elhallgatta – illetve nem időben kommunikálta – hogy a fogyasztóknak az alapszolgáltatás választása esetén is lehetőségük van egyes további szolgáltatások (Wizz Priority, feladott poggyász szolgáltatás) külön-külön történő megvásárlására. Így gyakorlatilag a drágább, ezeket a szolgáltatásokat alapból tartalmazó csomagok irányába terelte a fogyasztókat.

  • a Wizz Air 2019 decemberétől olyan kereskedelmi gyakorlatot folytatott az automatikus utasfelvételi szolgáltatás tartalmával és korlátaival kapcsolatban, amely sértette a szakmai gondosság követelményét.

A fenti gyakorlatokat mérlegelve a GVH Versenytanácsa – a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalmának megsértése miatt –

összesen 307 millió 824 ezer forint bírságot szabott ki a légitársaságra.

A Wizz Air az eljárás során több kötelezettségvállalást is felajánlott a nemzeti versenyhatóság irányába. „A vállalások többek között tartalmaztak volna fogyasztói kompenzációt, és egy, a foglalási folyamatot érintő informatikai fejlesztést is. A GVH Versenytanácsa a vállalások értékelésekor elsődlegesen arra volt figyelemmel, hogy a sérelmezett magatartások jogi minősítéséhez kiemelt közérdek fűződik, valamint azt is rendkívül kétségesnek találta egyrészt, hogy a vállalások elérték volna az eljárás eredeti célját, másrészt, hogy azok egyáltalán ténylegesen, hatékonyan, egyéb mulasztások kockáztatása nélkül megvalósíthatóak lettek volna. Ráadásul a jogsértő kereskedelmi tevékenysége miatt a Wizz Air-t már korábban is elmarasztalta a GVH, továbbá van olyan eljárás, amely jelenleg is folyamatban van, mivel a cég feltételezhetően fontos információkat hallgatott el az utasok elől” – áll a közleményben. Mindezek alapján a GVH Versenytanácsa nem fogadhatta el a légitársaság vállalásait.

A Wizz Air megkérdőjelezi a bírság jogosságát, ezért jogi lépéseket tesz

A Wizz Air a több mint egy éven át tartó vizsgálati folyamat során végig együttműködött a GVH-val és konstruktív magatartást tanúsított - írta a légitársaság a szerkesztőségünkhöz is eljutattott közleményében. 

Meggyőződésük, hogy a foglalási folyamat eddig is egyértelmű, jól érthető és átlátható volt, és az utasok érdekeit szolgálta. Ennek ellenére a hatóság minden észrevételét figyelembe vette, azokkal teljes összhangban nyitott volt a GVH által meghatározott kötelezettségvállalásokat tenni azzal kapcsolatban, hogy átalakítsa a foglalási folyamatát, sőt, számos módosítást már proaktívan meg is valósított időközben. A légitársaság megkérdőjelezi a bírság jogosságát, nem ért egyet annak indoklásával, ezért jogi lépéseket tesz - teszik hozzá.

"A Wizz Air továbbra is az utasai érdekeit tartja szem előtt. Ez a bírság nem az utasok érdekeit szolgálja. A légitársaság kötelezettséget vállalt volna kompenzáció fizetésére is az érintetteknek. A GVH azonban ahelyett, hogy a kompenzációt elfogadta volna az utasok számára, úgy döntött, hogy olyan bírságot szab ki, amelynek a felhasználása az utasok számára követhetetlenné válik és részükre semmilyen közvetlen előnyt nem jelent. A Wizz Air kötelezettségvállalási ajánlata, amelyet a GVH nem fogadott el, mintegy duplája lett volna a fogyasztók számára ekképpen semmilyen előnnyel nem járó bírság összegének.”

A Wizz Air kiemeli, hogy a szóban forgó vizsgálatot egy évvel ezelőtt, 2023-ban indította a GVH, és az nem függ össze azzal a helyzettel, amely a magyar és az európai légiforgalmi irányítási rendszer kapacitáshiánya miatt 2024 nyarára kialakult. 

Azt viszont a Mol-vezér nem érti, miért kellene leválni az oroszokról. Emellett közölte, amíg ők nem szólalnak fel, addig nem kell aggódni. „Ha megint bejönne egy árstop, abból hamarabb lenne üzemanyaghiány, mint ebből” – jelentette ki.