Nem teljesítette maradéktalanul a korábbi jogsértések megszüntetését előíró kötelezettségeit a Booking – állapította meg a most lezárult utóvizsgálatában a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).
Az erről szóló közlemény szerint az egyik legnagyobb, globális online szálláshelyfoglalási platformot működtető vállalkozás
továbbra is alkalmazta jogsértő kommunikációs gyakorlatát, illetve a fogyasztók pszichés befolyásolását is. A nemzeti versenyhatóság ezért 382,5 millió forintra bírságolta a vállalkozást, ami minden idők legmagasabb utóvizsgálatban kiszabott GVH-bírsága.
A versenyhatóság még 2018-ban indított versenyfelügyeleti eljárást a Booking.com B.V.-vel szemben. A GVH az eljárás során feltárta, hogy a vállalkozás több ponton is tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott:
reklámjaiban hangsúlyozta a szálláshelyek „ingyenes lemondhatóságát”, azonban a fogyasztók a lehetőséget számos szálláshely esetében csak időben korlátozottan vehették igénybe, továbbá magasabb árat is fizettek, mint ugyanazért a szállásért „ingyenes lemondás” nélkül.
sürgető jellegű tájékoztatásokat tett közzé, ezek összességében azt a látszatot keltették a fogyasztó számára, hogy az általa is keresett szálláshely nagy népszerűségnek örvend, korlátozottan elérhető, mely pszichés nyomásgyakorlásra alkalmas.
nem a szakmai gondosság követelményének megfelelően járt el a SZÉP-kártyás fizetési opcióval kapcsolatos lehetőségek megjelenítése során.
Az azóta bíróság által jogalapjában megerősített jogsértések következtében a GVH Versenytanácsa 2,5 milliárd forint bírságot szabott ki a cégre 2020 áprilisában, és eltiltotta az első két pontban megállapított gyakorlatoktól, valamint kötelezte, hogy igazolja a nemzeti versenyhatóság felé a jogsértések beszüntetését.
Lezárta a vizsgálatot a Booking.com ügyében a GVH, és változásokat javasol az online szálláspiaconA GVH az utóvizsgálati eljárásban megállapította, hogy a Booking nem teljesítette maradéktalanul az előírt kötelezettségeit:
a sürgető üzenetek használatát csökkentette, azonban egészen 2024. február 26-ig alkalmazott olyan üzeneteket, melyek a tiltásnak nem feleltek meg és alkalmasak voltak pszichés nyomásgyakorlásra.
egészen 2024. április 26-ig nem hagyott fel az ingyenes lemondhatóság szlogenjével, helyette kivezette az olcsóbb, nem lemondható (lemondás esetén a foglaló elvesztésével járó) ajánlatokat a magyar fogyasztók számára, hátrányos helyzetbe hozva ezzel őket.
A vállalkozás végül az eljárás végső szakaszában módosította a kifogásolt kereskedelmi gyakorlatait, hogy azok megfeleljenek a GVH elvárásainak és a fogyasztók jogos érdekeinek. Többek között visszavezette a magyar fogyasztók számára az olcsóbb, de a foglaló elvesztése nélkül nem lemondható szállásajánlatokat is.
A bírság összegének meghatározásakor a Versenytanács figyelembe vette, hogy a cég lemondott a jogorvoslati jogáról, azonban a jogsértéseket nem ismerte el, ugyanakkor az eljárás végső szakaszában beszüntette a jogsértő magatartásokat.
Az Európai Bizottság szigorúbb versenyszabályok hatálya alá vonta a Booking.com-ot