Az Európai Bizottság vizsgálata szerint az akkumulátoros elektromos járműgyártás Kínában tisztességtelen támogatásban részesül, ami gazdasági kárral fenyegeti az Európai Unió elektromos járműgyártásban érdekelt vállalatait, valamint hátrányos lehet a kínai gyártmányok uniós importőreire, felhasználóira és fogyasztóira, ezért ideiglenes kiegyenlítő vámok bevezetését helyezte kilátásba - tájékoztatott az uniós bizottság az MTI szerint.
A brüsszeli közlemény szerint az Európai Bizottság felvette a kapcsolatot az illetékes kínai hatóságokkal, hogy megvitassák a feltárt aggályokat és azoknak a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) vonatkozó szabályozásaival kompatibilis megoldása lehetséges módjait. Kilátásba helyezték, amennyiben a kínai hatóságokkal folytatott megbeszélések nem vezetnek megoldásra, az unió ideiglenes kiegyenlítő vámokat vezethet be július 4-től, az egyes tagállamok vámhatóságai által meghatározott formában.
Az Európai Bizottság által vizsgált három kínai gyártóra - BYD (17,4 százalék), Geely (20 százalék), SAIC (38,1 százalék) - vonatkoznának egyedi vámok. Más elektromos járműgyártásban érdekelt kínai vállalatra, melyek együttműködtek az uniós vizsgálatban, átlagosan 21 százalékos vám vonatkozna. Ide tartozik a Tesla is, amely hatalmas gyárat működtet Kínában. Az összes többi kínai gyártóra pedig, amelyek nem működtek együtt a vizsgálatban, 38,1 százalék vámot kellene alkalmazni.
Kínai elektromosautó-gyártókat vizsgál az Európai Bizottság, köztük van a Szegedre készülő BYD isEmlékeztettek, az Európai Bizottság október 4-én indított szubvencióellenes vizsgálatot a Kínából származó akkumulátoros elektromos járművek behozatalára vonatkozóan. Az ideiglenes kiegyenlítő vámokat az EU a vizsgálat kezdetét követő 9 hónapon belül, azaz legkésőbb július 4-ig bevezetheti. A végleges intézkedéseket az ideiglenes vámok kivetésétől számított 4 hónapon belül kell bevezetni - írták. Közölték azt is, az ideiglenes vámok tervezett szintjeiről minden érdekelt fél tájékoztatást kap, beleértve az uniós gyártókat, importőröket és exportőröket is. A vizsgálatban érintett vállalatoknak lehetőségük van véleményt nyilvánítani, majd a kapott információk ismeretében az Európai Bizottság az uniós joggal összhangban felülvizsgálhatja számításait - tájékoztattak.
A döntés komoly gazdasági konfliktust eredményezhet Kínával, a Guardian szerint a német autógyártók például nem lelkesednek érte, ugyanis Kína az Európai Unió járműexportjának a harmadik legnagyobb felvevőpiaca, a tavalyi 200 milliárd eurós kivitel 10 százaléka Kínába ment. Csakhogy az arány fordítva jócskán elbillent: a kínai gyártású elektromos autók értékesítése – ide értve a külföldi márkákat, például a Teslát is – 2023-ban az EU piacának 21,7 százalékát tette ki, ami óriási ugrás a 2020. évi, még csupán 2,9 százalékos adathoz képest.
Az már most sejthető, hogy a lépéssel egy komoly kereskedelmi háború veszi kezdetét és Kína gyaníthatóan erőharcként fog tekinteni rá. Mindemellett nem az EU az első, ami fellép a kínai autóipari termékek beáramlása ellen: Törökország korábban 40, az Egyesült Államok pedig 100 százalékos vámot vetett ki a kínai elektromos járművek importjára. Különösen ez utóbbit követően merült fel, hogy a Washington által bevezetett büntetővám az európai gazdaságon csattanhat azáltal, hogy Kína még inkább az EU-ba irányítja az exportját, vagyis az Unió többé-kevésbé lépéskényszerbe is kerülhetett.
A döntést a kínai külügyminisztérium szóvivője protekcionizmusnak minősítette. Lin Jian egy pekingi sajtótájékoztatón elmondta, hogy számos európai ország politikusai és iparági képviselői tiltakozásukat fejezték ki Brüsszellel szemben a tarifák ügyében. „A protekcionizmusnak nincs jövője, a nyitottság és az együttműködés a helyes út” - jelentette ki Lin Jian.
Mint ismert, az Orbán-kormány épp a közelmúltban köteleződött el látványosan a kínai elektromosautó-iparnak. Magyarországon eddig a BYD-ről lehet tudni, hogy autógyárat létesít Szegeden, a büntetővámokat azonban jelen állás szerint ők még aránylag olcsón megúszták.