;

Európai Unió;Európai Bizottság;kínai gyártmány;büntetővám;

- Kezdődik a kereskedelmi háború, az EU 38 százalékos büntetővámmal fenyeget több kínai elektromosautó-gyártót

A 38 százalék a maximum, a Szegedre érkező BYD autóira 17,4 százalék sarcot vetnek ki.

Az Európai Bizottság vizsgálata szerint az akkumulátoros elektromos járműgyártás Kínában tisztességtelen támogatásban részesül, ami gazdasági kárral fenyegeti az Európai Unió elektromos járműgyártásban érdekelt vállalatait, valamint hátrányos lehet a kínai gyártmányok uniós importőreire, felhasználóira és fogyasztóira, ezért ideiglenes kiegyenlítő vámok bevezetését helyezte kilátásba - tájékoztatott az uniós bizottság az MTI szerint.

A brüsszeli közlemény szerint az Európai Bizottság felvette a kapcsolatot az illetékes kínai hatóságokkal, hogy megvitassák a feltárt aggályokat és azoknak a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) vonatkozó szabályozásaival kompatibilis megoldása lehetséges módjait. Kilátásba helyezték, amennyiben a kínai hatóságokkal folytatott megbeszélések nem vezetnek megoldásra, az unió ideiglenes kiegyenlítő vámokat vezethet be július 4-től, az egyes tagállamok vámhatóságai által meghatározott formában.

Az Európai Bizottság által vizsgált három kínai gyártóra - BYD (17,4 százalék), Geely (20 százalék), SAIC (38,1 százalék) - vonatkoznának egyedi vámok. Más elektromos járműgyártásban érdekelt kínai vállalatra, melyek együttműködtek az uniós vizsgálatban, átlagosan 21 százalékos vám vonatkozna. Ide tartozik a Tesla is, amely hatalmas gyárat működtet Kínában. Az összes többi kínai gyártóra pedig, amelyek nem működtek együtt a vizsgálatban, 38,1 százalék vámot kellene alkalmazni.

Emlékeztettek, az Európai Bizottság október 4-én indított szubvencióellenes vizsgálatot a Kínából származó akkumulátoros elektromos járművek behozatalára vonatkozóan. Az ideiglenes kiegyenlítő vámokat az EU a vizsgálat kezdetét követő 9 hónapon belül, azaz legkésőbb július 4-ig bevezetheti. A végleges intézkedéseket az ideiglenes vámok kivetésétől számított 4 hónapon belül kell bevezetni - írták. Közölték azt is, az ideiglenes vámok tervezett szintjeiről minden érdekelt fél tájékoztatást kap, beleértve az uniós gyártókat, importőröket és exportőröket is. A vizsgálatban érintett vállalatoknak lehetőségük van véleményt nyilvánítani, majd a kapott információk ismeretében az Európai Bizottság az uniós joggal összhangban felülvizsgálhatja számításait - tájékoztattak.

A döntés komoly gazdasági konfliktust eredményezhet Kínával, a Guardian szerint a német autógyártók például nem lelkesednek érte, ugyanis Kína az Európai Unió járműexportjának a harmadik legnagyobb felvevőpiaca, a tavalyi 200 milliárd eurós kivitel 10 százaléka Kínába ment. Csakhogy az arány fordítva jócskán elbillent: a kínai gyártású elektromos autók értékesítése – ide értve a külföldi márkákat, például a Teslát is – 2023-ban az EU piacának 21,7 százalékát tette ki, ami óriási ugrás a 2020. évi, még csupán 2,9 százalékos adathoz képest.

Az már most sejthető, hogy a lépéssel egy komoly kereskedelmi háború veszi kezdetét és Kína gyaníthatóan erőharcként fog tekinteni rá. Mindemellett nem az EU az első, ami fellép a kínai autóipari termékek beáramlása ellen: Törökország korábban 40, az Egyesült Államok pedig 100 százalékos vámot vetett ki a kínai elektromos járművek importjára. Különösen ez utóbbit követően merült fel, hogy a Washington által bevezetett büntetővám az európai gazdaságon csattanhat azáltal, hogy Kína még inkább az EU-ba irányítja az exportját, vagyis az Unió többé-kevésbé lépéskényszerbe is kerülhetett.

A döntést a kínai külügyminisztérium szóvivője protekcionizmusnak minősítette. Lin Jian egy pekingi sajtótájékoztatón elmondta, hogy számos európai ország politikusai és iparági képviselői tiltakozásukat fejezték ki Brüsszellel szemben a tarifák ügyében. „A protekcionizmusnak nincs jövője, a nyitottság és az együttműködés a helyes út” - jelentette ki Lin Jian.

Mint ismert, az Orbán-kormány épp a közelmúltban köteleződött el látványosan a kínai elektromosautó-iparnak. Magyarországon eddig a BYD-ről lehet tudni, hogy autógyárat létesít Szegeden, a büntetővámokat azonban jelen állás szerint ők még aránylag olcsón megúszták.

Több mint 13 milliárd eurós kártérítést is megítéltek az Uniper számára, amiért az orosz fél 2022 közepe óta nem teljesíti a szerződéseket, ám arra nincs sok esély, hogy a Gazprom Export fizetni is fog.