Halmazok, függvények, geometria, számtani sorozat, logaritmus, százalékszámítás – az Eduline értesülése szerint ezekkel a példákkal kell megküzdeniük a középszinten matekból érettségizőknek. Az első feladatrészében van olyan feladat, amiben átlagot és szórást kell számítani, de valószínűségszámítással is találkoznak a középszinten érettségizők. A százalékszámításos feladat különösen aktuális, ott egy polgármester-választás eredményeit kell kiszámolni.
A portál szerint a vizsga második részében a vizsgázóknak többek között kell területet, térfogatot és valószínűséget számolniuk, feltűnik a sodrófadiagram, ami egy új témakör az idei vizsgában, de kaptak függvényeket is az egyik választható, 17 pontos hosszú feladatban. Az Eduline kiemeli, a vizsgában a 2020-as nemzeti alaptanterv miatt új témakörök is szerepelnek, többek között gazdasági számítások és új statisztikai fogalmak.
Matematikából idén 69 047-en-en vizsgáznak középszinten, 6616-an pedig emelt szinten. A 2020-as nemzeti alaptantervvel elviekben csökkennek az elvárt ismeretek és jobban előtérbe helyeződik az egyéni kreativitás, az aktív problémamegoldás. A matekérettségi szerkezetében ugyanaz maradt, ám egyes témaköröket erősen megcsonkítottak (például a függvényeket, koordinátageometriát), míg mások (többek között a pénzügyi ismeretek bizonyos részei) emelt szintről lekerültek középszintre.
Matematikával folytatódik az idei érettségi, új témakörökkel találkozhatnak a diákokHétfőn magyar nyelv és irodalomból érettségiztek a diákok, középszinten 73 472, emelt szinten pedig 2066 tanuló adott számot tudásáról. Itt is voltak változások, eltűnt ugyanis az érvelés/gyakorlati szövegalkotás feladat a vizsgából, helyette egy húsz pontot érő irodalmi kérdéssor szerepelt benne. Emellett a diákoknak nem kellett összehasonlító elemzést írniuk, hanem választhattak témakifejtő esszét.
Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke lapunknak arról beszélt, ő rendkívül szerencsétlennek tartja a változást. Többek között kiemelte, az nem műveltség, hogy az ember mechanikusan kvízkérdésekre válaszol, és ez nem egyszerűen a jelen pillanatban baj, hanem távlatilag. „Nem lenne jó, hogyha az irodalomtanítás a műértő olvasás tanítása helyett tesztcentrikussá válna” – hangsúlyozta.
Arató László: Rendkívül szerencsétlennek tartom a magyarérettségit érintő változást„Szerencsém volt, mert Kányádi Sándor versét pont ismertem a Platon Karataev egyik számából” – Ilyen volt a 2024-es magyarérettségi