Az 3-as metróvonalon futó orosz szerelvények rendkívül rossz minőségben elvégzett felújítását Vitézy Dávid, az LMP főpolgármester-jelöltje lökte ismét reflektorfénybe, majd a Népszava cikke után, amelyben megírtuk, hogy Bolla Tibor, a felújítási tendert kiíró és lebonyolító BKV vezérigazgatója még a közbeszerzés előtt meglátogatta a későbbi győztes Metrowagonmash moszkvai gyárát, Ungár Péter, az LMP elnöke egy héttel ezelőtt két kérdést intézett Draskovics Tiborhoz, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Igazgatóságának jelenlegi elnökéhez.
Miért nem hozzák nyilvánosságra a tender teljes anyagát, illetve volt-e tudomása arról, hogy Bolla Tibor már a tender kiírása előtt Moszkvában tárgyalt, és ha igen, akkor hogy maradhatott ezután is öt éven át pozícióban?
A BKK IG elnöke Ungár Péternek két napja írt és most a Népszavához eljutott válaszában először is leszögezi:
„a BKK 2015 óta nem gyakorol tulajdonosi jogokat a BKV felett, a 2019-ben hivatalba lépett Igazgatóság a feltett kérdésekkel kapcsolatban érdemi információkkal nem rendelkezik”.
Majd arra hívja fel a párt elnökének figyelmét, hogy főpolgármester-jelöltjük „a közbeszerzés előkészítésének idején nemcsak a BKK elnök-vezérigazgatója, hanem a BKV igazgatóságának tagja is volt”. Ebben az időszakban, az ő „igen” szavazatával hozta meg a BKV igazgatósága 2013. április 17-én az új járműpark beszerzése helyett a metrójárművek alapszintű felújítását támogató határozatot, majd decemberben a járműpark felújítására irányuló közbeszerzési eljárást megindító döntést. A Fővárosi Közgyűlés 2014. augusztusi ülésén egy Vitézy által szignált előterjesztés alapján döntött arról, hogy a BKV kiírhatja a járműpark felújítására vonatkozó tendert. 2014 októberében pedig „ugyancsak támogatta szavazatával a BKV IG határozatait, amelyek a közbeszerzési eljárást megindító hirdetménynek (részvételi felhívásnak) a tulajdonossal és a Miniszterelnökség Közbeszerzési Felügyeleti Főosztályával való egyeztetésre való alkalmasságáról foglalt állást”. Draskovics kiemeli:
a Vitézy által vezetett „BKK két taggal is képviseltette magát a járműfelújítás részletes műszaki feltételeit kidolgozó projektirányító bizottságban.
Végezetül leszögezi: „teljes mértékben egyetért azzal, hogy a metrókocsik felújítására vonatkozó tender teljes anyagát nyilvánosságra kellene hoznia a BKV-nak”. Arról viszont egy szót sem ejt, hogy mit tud Bolla moszkvai utazásáról.
Különösnek tartja Karácsony Gergely, Draskovics Tibor és Tarlós István „nagy egyetértését” az orosz metrókocsi-ügyben Vitézy Dávid, aki a Népszava kérdésére válaszolva azt mondta, hogy Gyurcsány Ferenc volt pénzügyminisztere pontosan ugyanazokkal az érvekkel védi az orosz felújítást, amelyekkel néhány napja Karácsony Gergely főpolgármester, illetve elődje, Tarlós István. Vitézy szerint ennél nyilvánvalóbb bizonyíték már nem is kell a két politikai oldal összefonódására ez ügyben. Majd leszögezi:
„amikor a metrókocsi-felújítási tender lezajlott és furcsa körülmények között, az európai uniós hátterű pályázók kiesése után az oroszok megnyerték a tendert, már rég nem voltam a BKK vezetője. 2014 decemberében mentett fel a Fővárosi Közgyűlés, az eredményhirdetés 2015 nyarán volt.
Az eljárás dokumentumai máig nem nyilvánosak, azt a két pártpolitikai oldal és a Momentum által vezetett vizsgálóbizottság is gondosan eltitkolta az elmúlt években”. Vitézy hangsúlyozza, hogy felújítás vagy új beszerzésről szóló 2013-ban zajló vitában mindvégig azt képviselte, hogy új vonatokat kellene venni. Ezt még – jegyzi meg - Tarlós is elismerte, aki maga kezdeményezte a kormánynál a nyilvános közbeszerzési eljárás alóli mentesítést, hogy az orosz metrók felújítására közvetlenül, nyílt tender nélkül szerződhessen. (Erről korábbi cikkünkben olvashat részletesen.) Igaz később a BKK által indított piackutatás fényében őt is sikerült meggyőzni, hogy álljon ki az új metrókocsik mellett. A kormány erre mondott nemet. „Ez kötelező erejű döntés volt, aminek a BKK és a BKV végrehajtására kényszerült” – tette hozzá.
Vitézy Dávid: A Népszava cikke többre jutott, mint a Karácsony-féle vizsgálóbizottság „Ha volt is orosz befolyásolás, akkor azt az Orbán-kormány intézte”Már a tenderkiírás előtt egyeztethetett a Metrowagonmash orosz metrógyártó képviselőivel az előző városvezetés és a BKV