;

Hundertwasser;Kunst Haus Wien;

A Kunst Haus Wien épületét klímabarát módon modernizálták;

- Összhangban a természettel

Ismét kinyitott Bécsben a megújult Kunst Haus Wien épülete, melyben a híres osztrák képzőművész, Friedensreich Hundertwasser kibővített kiállítása is látható.

Bécs egyik legfőbb látványossága, a pepita és mesebeli Kunst Haus Wien teljes mértékben megújult: Ausztria első zöldmúzeumát klímabarát módon modernizálták, így fenntartható energiaellátást, többek közt LED-es világítás kapott, az épülettechnikát korszerűsítették, az előcsarnokot megnyitották, és a kiállítóterek is megújultak a fenntarthatósági szempontok szerint. Egy ciszterna pedig arról gondoskodik, hogy öntözze az épületben található több mint kétszázhatvan növényfajtát. A 3,5 millió euróba került renoválás valószínűleg az épületet kívül-belül megtervező Friedensreich Hundertwasser (1928–2000) osztrák képzőművész tetszését is elnyerné, aki művészetében és életében is fontosnak tartotta, hogy kiálljon a környezet védelméért.

A múzeumban a Hundertwasser-életművet bemutató kétszintes tárlat is megújult, és nemcsak a tér lett tágasabb, de összesen százhetven kiállítási tárgyon – festményeken, szitanyomatokon, maketteken – keresztül követhetjük végig az alkotó színekben gazdag és izgalmas pályáját. A válogatásban ráadásul ötven olyan mű is szerepel, amelyet régóta vagy korábban soha nem mutattak be a Kunst Haus Wienben – mint az alkotó híres, világot járt, Regentag (Esős Nap) nevű hajójának modellje. A tárlaton is elsősorban a művekre esik a hangsúly, de a falszövegek és Hundertwasser-idézetek segítik a látogatót, hogy közelebb kerüljön a művész ökológiai és alkotói elképzeléseihez.

A közeljövőben újra megnyílik a harmadik és negyedik emeleti kiállítótér is, ahol az időszaki tárlatokon kortárs műveket nézhetünk meg. A múzeum az április 5-én induló első Bécsi Klímabiennálé (Klima Biennale Wien) program szervezője is, ehhez kapcsolódóan az Into the Woods című csoportos kiállításának témája az erdei ökoszisztéma lesz. A tárlaton tizenhat művész munkáján keresztül az erdők ökológiai folyamatait és az azokat fenyegető veszélyeket mutatják be. Szeptember 5-én pedig Anne Duk Hee Jordan koreai–német alkotó tárlata nyílik, mely multimédiás installációkon, szobrokon és textilműveken keresztül olyan élőlényeket mutat be, mint a kétéltűek, a férgek vagy a gombák.

A Hundertwasser művészetét bemutató tárlaton százhetven alkotást nézhetünk meg

Az új kiállítások mellett persze érdemes végigjárni az állandó tárlatot is, hiszen annak lankás, tört csempéjű padlóján sétálva végigkövethetjük, hogyan alakult ki Hundertwasser színpompás stílusa és a környezettel kapcsolatos témái. És megismerhetjük életét, melynek kezdeti szakasza tragikusan alakult. A Bécsben, 1928-ban született zsidó származású művészt (eredeti nevén: Friedrich Stowasser) és szüleit az anschlusst követően erőszakkal új lakóhelyre költöztették, majd anyai ágán hatvankilenc családtagját deportálták és ölték meg a holokauszt során.

A Hundertwasser nevet 1949-ben vette fel, miután abban az évben Firenzébe, majd Párizsba utazott, s kialakította saját stílusát. Sokat utazott, járt Tunéziában, Marokkóban, illetve élt Japánban is, Regentag nevű hajójával pedig járta a vizeket, 1976-ban földet vásárolt Új-Zélandon, hogy erdőket ültethessen. A környezetvédelemért közvetlenül is kiállt, 1980-ban az Egyesült Államok szenátusában beszédet mondott az ökológiáról, egy humánusabb építészetről, és felszólalt az atomenergia ellen is.

A kiállítás első két műve szokatlan lehet a látogatónak: ezeken az 1948-ban, Bécsben készült pasztelképeken a művész magát és édes­anyját, Elsa Stowassert még realista stílusban ábrázolta. A kora ötvenes években azonban már a rá jellemző, a valóságtól elrugaszkodó, színekben és formákban gazdag módon festette meg a környező világát, miközben inspirációt merített az utazásaiból. Az új stílussal sikert aratott: Bécsben, Párizsban, Milánóban állított ki, majd 1962-ben a Velencei Képzőművészeti Biennálén, 1964-ben pedig a kasseli Documentán, aztán Japánban, az USAban és Új-Zélandon is megismerték a művészetét. A tárlaton a festmények mellett a szitanyomataiból is láthatunk egy válogatást, melyek közül érdemes kiemelni a Velencében készült sorozatát, melynek 10 002 darabjából mindegyik egyedi alkotás. Hundertwasser volt ráadásul az első európai művész, akinek a szitáit japán mesterek nyomtatták ki. A tárlaton ezekből is kihelyeztek néhányat, melyek szintén színekben pompáznak.

A műtárgyak mellett az alkotó környezetvédő attitűdjét is hangsúlyozzák, az ökológiai témájú manifesztumaitól kezdve a konkrét projektekig, melyek közül a művész által újradizájnolt spittelaui szemétégető makettjét is kiállították. Illetve azt a mesebeli terepasztalt, melyen hullámos házak „nőnek ki” a földből – a projektet Bécs északi részébe tervezték, de sosem valósult meg, ellentétben a Rolling Hills nevű színes házaival, melyek a kilencvenes években, Stájerországban épültek meg.

Infó: Kunst Haus Wien. Museum Hundertwasser. Bécs, Untere Weißgerberstraße 13. Felnőttjegy április 4-ig 12 euró, április 4. után 15 euró

A sztrájktörésre hívott másik zenekar nemet mondott a főigazgató felkérésre.