vizsgálat;tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat;Gazdasági Versenyhivatal;online kereskedelem;

- Eljárást indít a Temu ellen a Gazdasági Versenyhivatal

Pszichés nyomásgyakorlás és nem létező kedvezmények – már nem lehet szemet hunyni a kínai online piactér kereskedelmi gyakorlata felett, ezért eljárást indít a Gazdasági Versenyhivatal.

Rengeteg bejelentés érkezett az elmúlt hetekben a Temu online piactér tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatával kapcsolatban a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH), ezért a hatóság versenyfelügyeleti eljárást indít a cég európai működtetőjével, a Whaleco Technology Ltd.-vel szemben. A GVH rendelkezésére álló információk és adatok alapján az Írországban bejegyzett, de kínai érdekeltségű cég – a negyedik leggazdagabb kínaihoz, Colin Huanghoz kötődik – a GVH szerint „az általa üzemeltetett honlapon és a Temu mobilalkalmazáson keresztül valószínűsíthetően olyan árfeltüntetési és akciótartási gyakorlatot folytat, ami alkalmas lehet arra, hogy megtévessze a fogyasztókat”. A vásárlók gyakran találkozhatnak az oldalon például azzal az üzenettel, hogy „akár 95 százalékos (vagy magasabb) kedvezmény” - miközben ilyen akciós ár valójában nincs a kategóriában.

Aggályos, hogy a cég a teljes vásárlási folyamat alatt a termékek elérhetőségére vonatkozó sürgető jellegű tájékoztatásokat tesz közzé, például „már csak 4 maradt”, „majdnem elfogyott”, „megvásárolva 1 perccel ezelőtt”, „Siessen! Több, mint x személy helyezte a kosarába ezt terméket”, „Keresett! x eladva az utolsó 24 órában”. A versenyhivatal úgy ítéli meg, hogy az ilyen üzenetek valószínűsíthetően alkalmasak arra, hogy a fogyasztókat sürgessék, illetve pszichésen nyomást gyakorolnak rájuk, hogy minél gyorsabban hozzanak döntést, és vásárolják meg a terméket.

A honlapon a „Temuról" szóló linken saját magukról azt állítják, hogy „Társadalmilag felelősségteljes” cég, amivel valószínűsíthetően megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot folytatnak a termékek környezeti hatásaival kapcsolatban, azt a hamis látszatot keltve, hogy azok környezetre gyakorolt hatása pozitív. A GVH azt is valószínűsíti, hogy a vállalkozás az általa népszerűsített és forgalmazott termékek esetében azt a hamis benyomást kelti, hogy a termékek jogszerűen értékesíthetőek annak ellenére, hogy nem rendelkeznek CE megfelelőségi jelöléssel (ezt a gyártók használják annak jelzésére, hogy a termék megfelel az Európai Unió vonatkozó szabványainak a biztonság, az egészség és a környezetvédelem tekintetében).

Mivel a Temu a különböző közösségi médiumokban nagy követőtáborral rendelkező magyar influenszerekkel is népszerűsíti a termékeit, a GVH fokozottan felhívja az érintett véleményvezérek figyelmét a reklámozással kapcsolatos szabályok betartására, illetve a lehetséges jogkövetkezményekre, amennyiben ezeknek nem felelnek meg.

A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértéseket elkövette, azt az eljárás fogja tisztázni.

Nyomulás

A hazai webáruházak 83 százaléka tekinti komoly versenytársnak az új kínai portált, amelynek megjelenése miatt 52 százalékuk érzékelt kisebb-nagyobb visszaesést a forgalmában – derült ki az olcsobbat.hu ár-összehasonlító portál felmérésében részt vevő csaknem 300 hazai internetes áruház válaszaiból. Sőt, a hazai e-kereskedők majdnem negyede (24 százalék) esetében a visszaesés mértéke meghaladta a 25 százalékot. A cég saját adatai szerint több mint 25 millió terméket kínál, így nem meglepő, hogy a magyar webáruházak 28 százaléka jelezte azt, hogy termékkörének több mint fele esetében a Temu közvetlen versenytársnak tekinthető.

A böjtölési időszakban a sejtek a már nem jól működő sejtalkotórészeket lebontják, és ezeket újra felhasználják, vagy energiát termelnek belőle.