;

koncert;zene;karmester;Concerto Budapest;

Előtérben Baráti Kristóf és Mihail Pletnyov a koncert tapsrendjében

- Hegedűs a pulpituson

Néhány éve Baráti Kristóf hegedűművész annyi más hangszeres társához hasonlóan vezényelni kezdett, pénteki hangversenyén felkészült karmester képét mutatta.

A Concerto Budapest élén Baráti Kristóf klasszikus – nyitány, versenyű, szimfónia – összeállítású műsort vezényelt, és előre lelőve a poént, el kell mondani, hogy legfőképp nem rajta múlt, hogy az est hagyott kívánnivalókat maga után. Wagner Trisztán és Izoldája az egész európai zenetörténet egyik paradigmaváltásának mérföldköve, amelynek nyitánya önmagában is sokatmondó. A híres – a múlt zenei hagyományait sutba hajító – Trisztán-akkord már az elején felhangzik, de van mit vezényelni az elkövetkező percekben is. Barátit mint hegedűst is felkészült, a művek mélyebb rétegeit elkötelezetten feltáró művészt ismerhettük meg, és karmesterként is azt hallhattuk tőle, teljes mértékben tisztában van azzal, hogyan épül fel a tíz percnél valamivel hosszabb előjáték. Maximálisan odafigyelt a részletekre, az alkotás ívének feltárására, csak sajnálni lehetett, hogy nem a teljes opera következik utána.

Mert ami jött, az nem sok örömet okozott. Pletnyov alig valami lelkesedést mutatva, szinte unottan játszotta a számára – legalábbis technikailag – semmilyen kihívást nem jelentő Schumann a-moll zongoraversenyt, de valahogy már az első ütemek akkordmenetében is sikerült nem igazán jól jelen lennie. A zenekar is lemaradt az erre következő két akkorddal róla, és az utána következő percekben sem találtak egymásra, mintha két különböző zenei világban mozogtak volna. Pletnyov ernyedten hátradőlve várta ki a zenekari részeket, amikor nem kellett játszania a turnéira magával vitt cca. 40 millió forintos Shigeru Kawai zongorája – a Steinwayekhez képest kissé tompán és halkan szóló hangszer – sem győzött meg arról, hogy erre volna szükség egy ilyen mű előadáskor egy olyan helyen, mint a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterme. Persze ebben tényleg szerepe lehetett annak is, hogy a zongoraművész alig törekedett arra, meg akarjon minket győzni a művel kapcsolatban – bármiről is. Mint említettük, nem volt segítségére a zenekari játék sem, a színpadon maradt a Wagnerhez beült teljes vonóskar, amely állandóan visszafogottan, közepes hangerőn játszott, hogy ne nyomja el a zongorát. Talán segített volna a létszámcsökkentés, hogy a dinamikai változások tágabb határok között mozoghassanak. Igazából a ráadás Schumann Arabeszk sem tudta már helyre tenni azt a csalódást, amit az előző fél óra okozott.

Franck d-moll szimfóniája a szerző utolsó zenekari műve és egyik legutolsó alkotása, fogadtatása annak idején vegyes volt: egyesek a darab archaizmusát, mások éppen az újításait kifogásolták, azonban az később az egyik leggyakrabban előadott francia szimfónia lett. A kései romantika jegyeit viseli magán, 1889-ben volt a bemutatója, hangvételében Bruckner, Dvorak műveinek rokona, emlékezetes a második tétel szép angolkürtszólója. (Az Újvilág-szimfónia 4-5 évvel későbbi alkotás.) Baráti ennek vezénylése során is azokat a zenészi – és karmesteri – erényeket mutatta, amit kicsiben már a Wagner-nyitány alatt megfigyelhettünk nála. Tökéletesen tisztában volt a mű felépítésével, zenei szerkezetével, és szép – mondhatni kecses – karmesteri mozdulatait (ritka erény) követve a zenekar el is játszott mindent, amit kellett ahhoz, hogy a mű teljes egészében kibontakozzon. Némivel több szuggesztivitásnak – vagy úgy is lehetne mondani – valamivel többet mutatni akarásnak, karmesteri jelenlétnek ennél azonban még lehetne több helye Baráti vezénylésében.

A zeneszámok között az első részben Hámori Gabriella verseket mondott, és Clara Schumann levelét olvasta fel, sajnos a túldimenzionált hangosítás nem tett jót az érthetőségének, és ez koncepciójában sem illett a klasszikus, akusztikus hangzásba. Az sem biztos, hogy Schumann elméjének elborulása lenne a legérdekesebb egy ilyen alkalommal: a zongoraversenyt a zeneszerző feleségének írta.

Infó: Wagner Trisztán és Izolda - előjáték. Schumann a-moll zongoraverseny. Franck d-moll szimfónia. Mihail Pletnyov zongora, Hámori Gabriella vers, próza. Karmester Baráti Kristóf. Concerto Budapest, Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2024. március 8.

Mihalek Zsuzsa berendezőért izgulhatunk, aki Jorgosz Lanthimosz rendezte Szegény párák látványtervező csapatát erősítette.