Lehullott a lepel a 45. Tour de Hongrie országúti kerékpáros körverseny útvonaláról, s minden korábbinál nagyszabásúbb eseményre lehet számítani. A viadal május 8-án, a Karcag és Hajdúszoboszló közötti 170 kilométeres sík szakasszal indul, majd a Tokaj–Kazincbarcika (162 km) etap következik. Az összetettről várhatóan döntő két szakasz közül az egyik a harmadik lesz, ekkor Kazincbarcikáról Kékes tetőre tekernek fel a bringások (183 km), majd a Budapest és Etyek közötti 166 kilométeres táv vár a mezőnyre. A 854 kilométer össztávú verseny zárószakaszán Siófokról Pécsre 173 kilométert teljesítenek a kerékpárosok.
Eisenkrammer Károly, a verseny fő szervezője kérdésünkre elárulta: jóval több város szeretett volna az útvonal részese lenni, sokaknak kellett nemet mondani.
Az idei mezőnyt 20 csapat 120 versenyzője alkotja majd – nyolc WorldTeam-, nyolc prokontinentális, három kontinentális és a magyar nemzeti válogatott állhat rajthoz. Bár a szervezők még nem jelentették be a teljes mezőnyt, az már most látszik, hogy világsztárok hada érkezik Magyarországra.
A Tour de France-on öt szakaszgyőzelmet aratott Dylan Groenewegen mellett hazánkba látogat minden idők egyik legnagyobb sprintere, Mark Cavendish is. A 38 éves brit versenyző Eddy Merckxszel holtversenyben 34. etapsikerrel rendelkezik a francia körversenyen, ahol az idén megpróbálkozik a rekorddöntéssel. A magyar viadal pedig jó szolgálatot tehet a felkészülésében.
Kedd reggel jelentették be a szervezők Peter Sagan érkezését. A 34 esztendős szlovák kerekes országúton háromszor, 2015-ben, 2016-ban és 2017-ben világbajnok volt, hétszer érdemelte ki a Tour de France-on a sprinterek pontversenyének győztesét megillető zöld trikót, nyert többek között a flandriai körversenyen és a Párizs–Roubaix egynapos klasszikusokon.
„A Pierre Baguette Cyclingnél Peter Sagan testvére a sportvezető. Amikor bejelentkeztek, hogy szeretnének jönni, összedugtuk a fejünket” – árulta el a Népszava érdeklődésére Szilasi László versenyigazgató. „Visszadobtuk a labdát, hogy jöjjön Peter is. Mondták, hogy ez nem rossz ötlet, visszajeleztek, hogy tetszik nekik. Megbeszéltük, hogy csináljunk ennek minél nagyobb hírverést, hiszen a kazincbarcikai szakasz nagyon közel van a szlovák határhoz, rengeteg szurkoló átjön, ami nekik is jó. Ez egy történelmi pillanat is lesz egyben, hiszen abba fogja hagyni a pályafutását, utolsó országúti versenyeinek egyike lesz” – tette hozzá Szilasi.
„Logisztikailag nem könnyű összerakni a mezőny mozgatása, a szállások szempontjából. Igyekszünk új helyszínekre is elvinni a versenyt. Akár mehetnénk körpálya nélkül is. Olyan sokat ad a szurkolóknak, hogy ahol csak lehet, igyekszünk megvalósítani. A versenyzők egyébként nem annyira szeretik, de az ő elvárásaiknak is próbálunk megfelelni” – tette hozzá.
A Tour de Hongrie tavaly szintet lépett, ProSeries besorolású lett, ez a bringaversenyek második legnívósabb kategóriáját jelenti. Emellett pedig az Epronex révén magyar csapat is képviselteti magát. A Nemzetközi Kerékpáros-szövetség (UCI) versenynaptárában a ProSeries- és a WorldTour-események közé rendkívül nehéz bekerülni, az UCI háromévente adja ki a licenceket a profi csapatok és a versenyek számára, így nagy a tülekedés a helyekért. 2023 és 2025 között Európában 12 ország többnapos versenyei kapták meg a ProSeries-licencet. Mindez a csapatok számára is vonzóbbá teszi az eseményt, hiszen teljesítményükért másfélszer annyi világranglistapontot kapnak a versenyzők, és magasabb pénzdíjakra számíthatnak.
Infó
A viadal 2015-ös újraindulása óta most lesz a legnagyobb az összesített szintemelkedés, 7871 méter.