– Egyes városokban eltérő mértékben, de a Volánbusz dolgozóinak 20-40 százaléka már visszajelezte, hogy támogatja a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (Szaksz) bérharcát, és kész sztrájkolni, ha a munkáltató kedvezőtlen béremelési ajánlatot tesz – mondta lapunk érdeklődésére a szervezet elnöke, Dobi István. Hozzátette: ahol most 40 százalékos a támogatottság, ott biztosan meglesz a 60 százalékos összefogás, ahol 20 százalékos, ott „rá kell kapcsolni”.
Mint mondta, az ünnepek alatt lassult a támogatói aláírásgyűjtés, de január elején folytatódik az akció, a tervek szerint január 10-éig, de ha szükséges 16-áig. Azért addig, mert a munkáltató azon a napon közli majd a jövő évi bérfejlesztési ajánlatát.
Az ajánlat és a sztrájk támogatottsága alapján dől majd el, hogy lesz-e újabb két napos munkabeszüntetés január 28-án és 29-én.
Mint lapunkban is megírtuk, december 10-11-én az elégséges szolgáltatás biztosításával már tartottak kétnapos sztrájkot a Volánbusz dolgozói. A szakszervezet szerint akkor a munkavállalók körülbelül 65 százaléka támogatta a nyomásgyakorlást, a Volánbusz viszont azt közölte: a vártnál kisebb volt az összefogás, a teljes dolgozói állomány 14 százaléka vett részt az akcióban. Az igazság nem derült ki, mert – ahogy Dobi István fogalmazott – letiltották a Volánbusz központjában az adatszolgáltatást, nem mondta meg a cég, pontosan hány járat maradt ki a két nap alatt. A szakszervezeti vezető az akcióval elégedett volt, de csalódások is érték az aktivitással összefüggésben.
Letiltották a Volánbusz központjában az adatszolgáltatást, így nem lehet megtudni, hány járat maradt ki a hétfői munkabeszüntetés alattEzért is mondta azt, hogy csak abban az esetben ad ki egy következő sztrájkfelhívást és kezdi meg annak megszervezését, ha a 17 ezer autóbusz vezető legalább 60 százaléka egyetért a bérköveteléssel és részt is vesz az esetleges következő munkabeszüntetésben.
Dobi István szerint a dolgozók értik és megértették, mi a tét: ha nem állnak a Szaksz küzdelme mellé, akkor ő „kitáraz”, és marad az, amit több ágazati szakszervezet képvisel:
a tárgyalásnak nincs alternatívája, vagyis a munkáltató bármit ajánl, nem lesz nyomásgyakorlás.
A Szaksz azért hirdetett először decemberre kétnapos sztrájkot, mert elakadtak a jövő évi bérfejlesztési tárgyalások. A közlekedési ágazatban működő reprezentatív érdekvédők közül csak a Szaksz tartotta elfogadhatatlannak, hogy a cég a jövő évi költségvetésben mindössze 6-10 százalékos bértömeg növekedést tervez. Dobi István viszont úgy véli, ilyen inflációs környezetben ez vállalhatatlan, 25 százalékos keresetfejlesztési igényt tart elfogadható tárgyalási alapnak.
„Ebben az országban mindenkinek sztrájkolnia kéne” – Az emberek drukkolnak a Volán-sofőröknek, néhányan a teljes leállást is támogatnákLázár János építési és közlekedési miniszter a követelést irreálisnak és túlzó mértékűnek, a sztrájkot jogilag erősen vitathatónak, a szakszervezetet pedig felelőtlennek minősítette. A reprezentatív szakszervezetek és a munkáltató képviselőinek részvételével megtartott Csoportszintű Érdekegyeztető Tanács ülésén a munkáltató MÁV-Volán-csoport a sztrájkolókat tette felelőssé azért, hogy elszállt az esélye egy decemberi bérmegállapodásnak, noha ilyen napirendi pontja nem is volt az ülésnek. Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. vezérigazgatója is kijelentette: a 25 százalékos bérkövetelés nem illeszthető össze a cégcsoport, illetve a nemzeti költségvetés lehetőségeivel. A sztrájk jogszerűségét ő is vitatta, és szerinte annak adventre időzítése is aláásta a kölcsönös bizalmat. Kijelentette:
január 16-án folytatódik a bértárgyalás, így minden feltétel adott ahhoz, hogy év legelején megszülethessen a 2024-re vonatkozó bérmegállapodás is.
A Volánbusz kérelmére indított nemperes eljárásban a bíróság másodfokon is kimondta: a sztrájk jogszerű volt.
Döntött a Fővárosi Ítélőtábla, Lázár János állításával ellentétben jogszerű volt a december 10-11-i Volán-sztrájk