Nagy a titkolózás a Fülöp-szigetekről érkezett buszsofőrök körül, januárban mindenesetre már találkozhatunk velük Budapesten – tudtuk meg. A Fülöp-szigeteki buszsofőröket toborzó ArrivaBus Kft. némi trükközéssel kerülné ki a budapesti városvezetés által beharangozott ellenőrzést. Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes jó előre jelezte, hogy a szolgáltatóknak nem tilthatják meg külföldi munkavállalók foglalkoztatását, de szigorúan számon fogják kérni az üzembiztonsági és utastájékoztatási követelmények betartását, különösen a kielégítő kommunikációhoz szükséges nyelvtudást.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerződéses partnere, az ArrivaBus Kft. ezt úgy kerülné ki, hogy elsőként a 100E jelű közvetlen repülőtéri járaton állítaná szolgálatba a Fülöp-szigetekről érkezett 23 buszvezetőt, ott ugyanis kevésbé feltűnő, ha csak angolul kommunikálnak
– osztotta meg értesülését a Népszavával az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke.
Naszályi Gábor szakszervezeti elnök szerint a vendégmunkások éppen addigra rázódnának bele a budapesti forgalomba, mire hazamennek. A Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér és a Deák Ferenc tér közötti vonalon közlekedő reptéri járat ugyanis Budapest egyik legnehezebb útvonalának számít, hiszen a védett biciklisávok kialakításával leszűkült Üllői út, illetve a belváros legforgalmasabb főútjának és csomópontjainak számító Károly körút, Kálvint tér, Astoria, Deák tér embert próbáló feladvány a budapesti forgalomban edződött hazai buszvezetőknek is, nemhogy a kevesebb, mint két hónapja Budapestre érkezett filippinó sofőröknek. Ráadásul a járat első ajtós felszállási rend szerint közlekedik, így az utazási jogosultságot a sofőrök ellenőrzik, illetve tőlük is vásárolhatnak jegyet az utasok.
Az ArrivaBus a vendégmunkások budapesti foglalkoztatásának buktatóit firtató kérdéseinkre csupán egy korábbi közleményét küldte el, miszerint a komplex toborzási program keretében kiválasztott a Fülöp-szigeteki munkavállalók „nagyon vidám emberek”. Az Arriva toborzó partnere, a PannonJob Kft. ügyvezető igazgatója, Molnár Attila egy korábbi sajtótájékoztatón azzal nyugtatott mindenkit, hogy a Fülöp-szigeteki Tengerentúli Munkaügyi Hatóság a teljes munkaerő-közvetítési folyamatot felügyeli a kiválasztástól a szerződéskötésen át a célországbeli megérkezéséig. A vendégmunkások az új szabályoknak megfelelően 2+1 évig maradhatnak Magyarországon.
A flippinó sofőrök a külföldi előválogatás után novemberben budapesti képzési és integrációs programmal folytatták, és várhatóan január közepén kezdenek.
Az európai munkavállaláshoz szükséges szakmai vizsgákat angolul teszik le, ahogy a menetirányítással is angolul beszélnek majd. Külön modulban készítik fel őket az „eseménykezelésre”, például ha rosszul lesz egy utas, vagy egy akadály kerül eléjük. Krsják Attila, az ArrivaBus kommunikációs vezetője szerint vonalismeretben nincs különbség a vidéki kollégák és köztük.
Az Arriva külön hangsúlyozta, hogy a filippino sofőrök ugyanazt a bért kapják, mint a magyar kollégáik. Csakhogy ez nem jelenti azt, hogy nem kerülnek többe. A fővárosi önkormányzat által rendezett novemberi állásbörzén ugyanis elhangzott, hogy a távol-keletről hozott munkások foglalkoztatása csaknem 30 százalékkal drágább a toborzási, utaztatási, képzési költségek, illetve az itt tartózkodás alatt például a lakhatás biztosítása miatt.
Szóba sem jöhetnek külföldi munkavállalók, Budapest nem kér a Fülöp-szigeteki sofőrökbőlAz Orbán-kormány zöld jelzést adott, tényleg ezrével jönnek Magyarországra a Fülöp-szigeteki vendégmunkások„Ha a magyar buszvezetők ennyivel többet kapnának, akkor nem lenne szükség vendégmunkásokra, akkor nem mennének el a szomszédos országokba dolgozni” – vetette fel Naszályi Gábor, ám a beszélgetésen részt vevő toborzási szakértő szerint ez nem ilyen egyszerű, hiszen ebben az esetben csak az adott vendégmunkás-csoport foglalkoztatása jár emelt költséggel, ha a magyar sofőrök fizetését emelnék, akkor az több ezer ember bérét érintené. Ilyen összehasonlításban pedig már olcsóbb a vendégmunkás.
A szakszervezeti vezető egyetért Kiss Ambrus főpolgármester-helyettessel abban, hogy álságos annak hangoztatása, hogy a kölcsönzött munkaerő alkalmazása esetén nem gyengülnek a munkavállalói jogok és a lépésnek nincs bérleszorító hatása. A vendégmunkások ugyanis család nélkül, pénzt keresni jönnek ide, így minden túlórát és plusz munkát elvállalnak. Arra is van már példa, hogy a munkavállalókat az első műszak végeztével szervezetten, csoportosan viszik át egy másik munkahelyre a második műszakra – teszi hozzá az érdekvédelmi szakember.
Tízezer vendégmunkást toboroznak a Fülöp-szigeteken magyarországi munkáraA főpolgármester-helyettes által megelőlegezett ellenőrzés tervről, illetve szerződött partner, az Arriva által alkalmazott HR-stratégiáról a BKK-t is megkérdeztük, de a fővárosi közlekedés szervező cég még annyit se válaszolt, mint az Arriva. Úgy tűnik, számukra a városvezetésnél sokkal kevésbé fontos, hogy külsős szolgáltatójuk milyen módon teljesíti a szerződésben vállaltakat. Talán itt az idő, hogy a peremkerületekben intenzív angol nyelvtanfolyamokat indítsanak az utasoknak, ha netán szóba elegyednének a buszsofőrrel, vagy eligazítanák őket. A vidéki sofőrök esetében is volt rá példa, hogy az utasok mutatták az irányt.
Egyre több a vendégmunkás, pedig nem is munkaerőhiány, hanem bérhiány van MagyarországonEgyharmadnyi részük van
A budapesti buszok egyharmadát, mintegy 450 járművet üzemeltető Arriva Bus Kft. tavaly két fővárosi tendert is nyert, amelynek eredményeként 10+2 évig üzemeltethet közforgalmú autóbuszvonalakat Budapesten. A német államvasutak, a Deutsche Bahn érdekeltségébe tartozó ArrivaBus Kft. 1999 óta vesz részt a napi fővárosi személyszállítási feladatok lebonyolításában. Budapesten három buszgarázsuk is van: Csepelen, Rákospalotán és Kelenföldön, buszaik az észak-budai, észak-pesti, valamint a kelet-pesti kerületekben, továbbá a 100E repülőtéri gyorsjáraton közlekednek.