Ausztria és sok mástagország is blokkolta azokat az uniós terveket, amelyek alapján előírták volna a 70 év feletti idősek vezetői engedélyének egészségügyi ellenőrzését – vette észre az Index a Der Kurier cikkét, amelyben Leonore Gewessler osztrák közlekedési miniszter nyilatkozott. Mint mondta, ezek a tervek „lekerültek az asztalról”, ugyanis sokan felháborodtak, a civilek és a szakmai szervezetek, az autós klubok is „az életkori diszkimináción”
Leonore Gewessler szerint az ötlet, hogy a vezetésre való alkalmasságot orvos ellenőrizze, megvalósíthatatlan. – A hangsúly az állampolgárok egyéni felelősségén van. Nekik maguknak kell eldönteniük, hogy képesek-e még gépjárművet vezetni. Legjobb esetben is egyfajta „önkéntes önértékelést" lehetne benyújtani a hatóságoknak az egészségi állapotukról – fűzte hozzá a miniszter.
Ahogy arról a Népszava is beszámolt, még idén tavasszal tett javaslatot az Európai Parlament, amely azt is tartalmazta, hogy részben a 70 év feletti autóvezetők gyakoribb vizsgálatával csökkentenék a közlekedési balesetek számát. Az akkor nem derült ki, hogy pontosan milyen vizsgálatról vagy vizsgáról lenne szó akár ötévenként is, de magyar részről Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter az egyik Kormányinfón kifejtette, a kabinet nem támogatja, hogy 70 évesnél idősebb autósokat rendszeresen újra forgalmi vizsgára kényszerítsék. A tárcavezető szerint a legtöbb balesetet amúgy sem az idősek, hanem a friss jogosítvánnyal rendelkező fiatalok okozzák.
Lapunk a témában készített is egy összeállítást, amelyből ugyancsak kiderült: annak ellenére, hogy az utakon sokan az időseket tartják a legveszélyesebbnek, de a személyi sérüléssel járó balesetek mindössze 16 százalékáért felelősek a 65 év felettiek. A Központi Statisztikai Hivatal lapunknak elküldött, részben előzetes adatai szerint ugyanis 2022-ben összesen 2235, személyi sérüléssel járó balesetet okozója volt 65 éves vagy annál idősebb ember, míg az összes személyi sérüléses baleset száma 14.732 volt tavaly, amiből 669 esetében nincs adat az életkorra.
Az EU szeretné, a magyar kormány nem támogatja a 70 év feletti sofőrök ötévenkénti vizsgáztatásátSokan az időseket tartják a legveszélyesebbnek, de a személyi sérüléssel járó balesetek mindössze 16 százalékáért felelősek a 65 év felettiek