Az államközi szerződéssel a kormány valójában megkerüli a nemzetközi versenyeztetést – jelentette ki Karácsony Gergely az építési miniszter által elmondottakra reagálva.
Lázár János azt állítja, nagyon jó ajánlatot fognak tenni a fővárosnak, népszavazást viszont nem tartanak az új millenniumi negyedrőlA főpolgármester rossz sorrendnek tartja, hogy az érintett önkormányzatokkal csak a szerződés aláírása után tárgyalnának, hiszen előbb kellene rögzíteni a fejlesztővel szemben támasztandó feltételrendszert, tisztázni a közös célokat és elképzeléseket. Fordított esetben a magánbefektető érdekei kerekedhetnek felül. Azt kérte a kormánytól, hogy hozzák nyilvánosságra az eddig készült dokumentumokat, mert semmi olyat nem tudnak támogatni, amely szembemegy a fővárosiak érdekeivel.
Semmiképpen nem épülhetnek például a Hősök tere látványába berondító magasházak.
Budapest egyébként már 2019-ben elkészítette a rozsdaterület hasznosítási tanulmányát. Ebben a kompakt város filozófiáját követve nagyjából 10 ezer lakásból álló szellős, emberléptékű, természetközeli városnegyedet képzeltek Rákosrendezőre, közösségi és szolgáltató létesítményekkel és sok zölddel. A főváros örül Lázár azon kijelentésének, miszerint a budapestiek megkérdezése nélkül nem épülhet semmi, így bízik Lázár ígéretében a korrekt szakmai egyeztetésről. Azt sem vitatják, hogy a hatalmas terület rehabilitációjához szükség van magántőke bevonására, de ez nem jelentheti azt, hogy Budapest utolsó történelmi fejlesztési esélyét feláldozzák a befektetői érdekeknek. Ahogy fogalmazott:
„a Mol-torony megmutatta, hogy lehet tönkretenni egy város sziluettjét, ezt a hibát nem szabad még egyszer elkövetni”.
A fővárosi önkormányzatot nem érte teljesen váratlanul a rákosrendezői vasúti terület beépítésének ötlete, hiszen ez Budapest, sőt egész Magyarország, illetve a régió különleges aranytartaléka, mivel ilyen nagy egybefüggő, városközponthoz közeli terület nem igen akad a közelben. Arról viszont a sajtóból értesültek, hogy a kormány már tárgyal is egy befektetői csoporttal, amellyel államközi szerződést kötne az új negyed felépítéséről – mondta el Karácsony Gergely, aki a Népszava kérdésére azt válaszolta:
az M1-es metró meghosszabbítása valóban nagyon időszerű, de önmagában kevés, szükség lenne az akadálymentesítésre a belső városrészben is, ráadásul halaszthatatlan a vonalon közlekedő járművek cseréje is.
Utóbbira egyébként a főváros maga is készült uniós forrásból.
A főpolgármester azt is leszögezte, hogy Budapest egy magáncélú ingatlanfejlesztéshez semmilyen formában nem fog közpénzt adni. Ráadásul szerinte ezeket a közlekedési tárgyú közösségi beruházásokat vagy legalább egy részüket az ingatlanfejlesztő is elvégezhetné a lehetőségért cserébe, ahogy az a világ más részein bevett gyakorlat. Karácsony egyébként nem nagyon hisz a településrendezési szabályozás hatásosságában építészeti ügyekben, hiszen akkor a Városligetben egy kutyaól se épülhetne, nemhogy hatalmas múzeumok, inkább a politikai eszközök erejében bízik.
Ezt talán még Orbán Viktor sem gondolta át, a budapesti mini-Dubaj felhőkarcolóiból nagyon mélyen le fognak nézni rá