Bezárt a Nyugati aluljáróban található Empanada Story, amit mindössze fél évvel ezelőtt, 500 millió forint közpénzből nyitottak – derül ki a G7 cikkéből.
A magyar állam az elmúlt években – főleg uniós forrásból – százmilliárdos nagyságrendben támogatott innovatívnak gondolt induló vállalkozásokat. Az egyik támogatási körben a Hiventures állami befektetéskezelő 35 milliárd forintot osztott szét több mint háromszáz vállalkozás között.
Az argentin töltött tésztabatyura, az empanadára szakosodott Empanada Story kapta a legnagyobb egyösszegű befektetést, 500 millió forintot, amelyért cserébe az állam 40 százalékos részesedést szerzett.
A vállalkozás 2018-ban jött létre, az Empanada Story eleinte házhoz szállításban utazott, majd egy évvel később megnyitott az első üzlet a budapesti Nagymező utcában. Az ötletgazda Nagy Miklós volt, aki Argentínában nőtt fel, és 15 évesen költözött családjával Budapestre. Egy szintén a magyar fővárosban élő argentinnal indította el a vállalkozást. Mivel manuálisan nem volt hatékony empanadákat készíteni, Argentínában vásároltak egy gépet a különböző töltelékekkel töltött batyuk elkészítésére, amely 300 ezer euróba került (akkori árfolyamon ez csaknem 100 millió forint lehetett).
A G7 kiemeli, hogy a Hiventures az uniós támogatás értelmében kevésbé fejlett régiókban – tehát Közép-Magyarországon kívül – megvalósuló projektekbe fektethet be.
A befektetés idején ennek megfelelően az Empanada Story egy Heves vármegyei kétezres településre, Kerecsendre volt bejegyezve, ezen kívül azonban semmi nem utalt arra nyilvánosan, hogy ne Budapesten működne.
A befektetés további feltétele, hogy a felkarolt vállalkozások kutatás-fejlesztéssel is foglalkozzanak, és előnyt élveznek a technológiailag innovatív vállalkozások.
A portál szerint
a befektetés egyetlen nyilvánosan észlelhető hozadéka az lett, hogy az időközben bezárt Nagymező utcai üzlet helyett nyitottak egy új pékséget a budapesti Nyugati téri aluljáróban, az egykori Burger King helyén. A tavaly nyáron átadott üzlet azonban nagyjából fél évig működött, 2023 elején bezárták.
A pékség arculata továbbra is látható az aluljáróban, az üzlethelyiség jelenleg kiadó. A cégnek 2022-ben 182 millió forintos árbevétele volt, és 170 millió forintos veszteséget termelt.
A G7 az MFB-t és az alá tartozó Hiventurest is megkereste azzal kapcsolatban, hogy milyen innovációk miatt fektettek be 500 millió forintot a vállalkozásba, és hogyan értékelik a befektetést, de nem válaszoltak, ahogy az Emapanada Story sem.