Az Európai Unió hivatalos lapjában tegnap megjelent, október 2-i 388,6 forintos euróárfolyam megerősíti: azért, hogy a benzin EU-szerte euróban megszabott alsó jövedékiadó-határától a forint gyengülése miatt fokozatosan elmaradó hazai adómérték január elejétől ismét legalább az engedélyezett szintre nőjön, a kormány által júniusban bejelentett literenként nettó 33 - bruttó 41 – forint helyett elegendő lenne nettó 20 – bruttó 25 – forintos emelés. Ez megerősíti lapunk hétfői becsléseit. A gázolajáremelési szükséglet még kevesebb: nettó 18 – bruttó 23 – forint.
Az uniós regula meghatározza: az euróövezeten kívüli tagállamokban a jövedéki adó alsó határának helyi fizetőeszköz szerinti értékét a megelőző év októbere első munkanapjának euróárfolyama alapján kell kiszámolni. Bár a forint gyengülése miatt az üzemanyagok hazai, forintban meghatározott jövedékiadó-szintje már 2020 óta elmarad a – 13 éve változatlan – uniós minimumtól, Brüsszel, először a Covid, majd az ukrán háború miatt, 2024 elejéig adott haladékot a kiigazításra. A kormány a jövő év eleji mérték megszabásával, a 2024-es költségvetés gyors elfogadására hivatkozva, nem várta meg az októbert. Így már júniusban mindkét termék jövedéki adójának 33 - árának 41 - forintos januári emeléséről döntöttek. Sokan nem értették: a kormány a számokat vagy szabályellenesen a 2022. október eleji, rekordmagas, 425 forintos euróhoz szabta, vagy a szükségesnél nagyobb emelés mellett döntött. Miközben Orbán Viktor a lépést egészében Brüsszelre fogta, már az akkori, 370 forintos árfolyam alapján olybá tűnt, hogy a szabályok alapján az EU kisebb emeléssel is megelégedne. Az EU tegnapi, e sejtést visszaigazoló közlése alapján az Orbán-kabinet januártól a Brüsszel által feltétlen igényelt szintnél a benzin árán 17, a gázolajén pedig 19 forinttal emelne többet.
Túlemelné az Orbán-kormány a benzinadót, a tervezett 41 helyett csak 25 forint lenne indokoltBár a 41,3 forintos megszorítás a kormány szerint az „üzemanyagok adómértékének uniós adóminimum teljesítéséhez szükséges korrekciója”, ez hazugság – fogalmazott tegnapi Facebook-posztjában Tóth Bertalan MSZP-frakcióvezető. A benzin és a gázolaj jövedéki adójának uniós minimumszintje 2010 óta változatlan. Így adóemelésre sem lenne szükség, ha Orbán és Matolcsy nem gyengíti a forint-euró-árfolyamot 265-ről 389-ig - írja. Az EU szabályai szerint ugyanakkor 2024-re 388,6, és nem az Orbán-kormány által alkalmazott 425 forintos euróárfolyammal kell számolni – hívja fel a figyelmet az ellenzéki honatya. Így tehát a Fidesz benzin esetében 16,5, a gázolajnál pedig 18,6 forinttal szedne be több literenkénti üzemanyagadót az indokoltnál – véli. Mivel az MSZP elfogadhatatlannak tartja az újabb fideszes megszorítási tervet, tegnap törvényjavaslatban kezdeményezték adóemelési terv uniós szabályok szerinti csökkentését. Az MSZP egyszersmind kezdeményezi az ágazatot sújtó kiskereskedelmi különadó kivezetését is. Miklós László energetikai szakértő korábbi felvetése szerint az üzemanyagadók ebbéli átrendezése nyomán az ügy januártól egyáltalán nem hozna az autósoknak kútáremelést.
Hétfőn a témában három tárca véleményét kértük ki, de eddig sehonnan sem érkezett válasz.