Vasúti programokat tervez részben katonai célokra a kormány, ezt pedig az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz nevű uniós pénzügyi alapból is finanszírozná – vette észre egy friss, a Magyar Közlönyben megjelent határozatban a hvg.hu.
Összesen öt projektről van szó, ezek a következők:
Szolnok állomás átjárhatóságának fejlesztése polgári és katonai kettős felhasználási követelményeknek megfelelően.
A jelenlegi rossz állapotú Gubacsi vasúti híd helyett újat építenének a Soroksári-Duna-ág fölött, a jelenlegi hídtól északra. A híd és a Corvin úti csomópont közötti vasúti pályát kétvágányú vágányhálózattá építenék ki. Így a dokumentum szerint „lehetővé válik nagyobb tömegű katonai rakományok vasúton való eljuttatása a Csepeli Szabadkikötőbe”.
Tata vasútállomás mellett új rakodó építését készítik elő egyebek közt környezetvizsgálati hatástanulmány és engedélyezési tervek elkészítésével.
Szintén előkészítésre kérnek pénzt a vasúti infrastruktúra polgári-védelmi kettős felhasználásra való alkalmassá tételéhez az országos vasúthálózat azon kelet-magyarországi állomásain, amelyek a transzeurópai törzshálózaton találhatók: Szob, Felsőzsolca, Szikszó, Forró-Encs, Hidasnémeti, Cegléd, Szolnok, Szajol, Kisújszállás, Demecser, Záhony, Mezőtúr, Békéscsaba.
A NATO által is potenciálisan használni kívánt, jelenlegi állapotukban megerősítést igénylő hidak átépítése valósulna meg, teherbírás-növeléssel a polgári/katonai kettős hasznosíthatóság érdekében. E megerősítendő hidak Nyugat-Magyarországon a 74. sz. főúton és a 8. sz. főúton, valamint Észak-Magyarországon a 2. sz. főúton és Kelet-Magyarországon az 52. sz. főúton vannak.
A tervezett beruházások bruttó összköltsége a kormányhatározat melléklete szerint
107 milliárd forintnak felelne meg, amiből 48 milliárd forintnak megfelelő összeget várnak az EU említett pénzügyi alapjától. 59 milliárdot a hazai költségvetésből tennének hozzá.
A kormány felszólította Lázár János építési és közlekedési minisztert, hogy szeptember 21-éig nyújtsa be ezeket a javaslatokat az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 2023. évi Katonai mobilitás pályázatára. Ha pedig az Európai Bizottság ezeket támogatja, „készítsen előterjesztést a kormány részére a szükségessé vált feladatokról, valamint a projektjavaslatok teljes körű megvalósításához szükséges források biztosításáról”.
Galvani híd, körvasúti megállóhelyek, Gellért-hegyi közpark – Fejlesztéseket vont vissza az Orbán-kormány