Legkevesebb nyolcmilliárd forint érkezett az elmúlt években kormányzati propagandistákhoz, valamint a Fidesz érdekében kampányokat folytató egyéb szervezetekhez úgy, hogy a pénzek eredetéről szinte semmit nem tudni - miközben ezek a pénzek érdemben gyakoroltak hatást a nyilvánosságra és ezáltal az országgyűlési választások eredményére. Erről a 24.hu írt.
A lap felidézi, hogy a tavalyi választásra épült ki az a kormánypropagandát terjesztő hálózat, amelynek működési költségei annyira sem követhetők, mint az ellenzéki kampányé, miközben több mint kétszer akkora összegről van szó.
Az átláthatatlan forrásokból végrehajtott agymosásban elsődlegesen a puritán demagógiával arcba tolt, online kormánypropagandát közvetítő Megafon és a fideszes álcivil szervezet, a CÖF járnak az élen, vagyonuk eredetéről pedig meglepő módon egyikük sem óhajtott nyilatkozni. A lap emlékeztet, utóbbi hajtotta végre az első, kiszervezett kampányokat 2010 után, amelyre az teremtett jogi alapot, hogy a fideszes kétharmad átalakította a kampányfinanszírozás szabályait oly módon, hogy az alapítványok, illetve közhasznú társaságok szerepéről nem rendelkezett, így például az ellenzéket lejárató plakátkampányok egy jó részét hivatalosan nem egy kormányhoz köthető szervezet hajtotta végre.
A Békemenetet is szervező CÖF mögött álló Civil Összefogás Közhasznú Alapítvány (CÖKA) mindössze egyetlen rubrikát kell kitöltenie a bíróságon leadott beszámolóiban, arról, hogy az adott évben mennyi pénz érkezett az álcivil szervezethez. Vagyis a pénzek eredetéről semmilyen információ nem elérhető. Amit tudni lehet, hogy biztosan kapnak pénzt rejtett, de főleg magánszemélyektől, állami cégektől (mint például az MVM és a Szerencsejáték Zrt.), valamint a Fidesz alapítványától, a Polgári Magyarországért Alapítványtól (SZPMA). Csakhogy a CÖF-höz érkezett pénzek között a magánadományok vannak többségben, kisebb részben pedig a rejtett magánszemélyektől származó adományok. A lap összesítése szerint a második Orbán-kormány regnálása óta több mint kétmilliárd forint azonosítatlan eredetű pénz érkezett a kormánypárti álcivilekhez. Emellett 508 millió forintot kaptak az MVM-től, közel 250 milliót pedig nagyrészt a Fidesz pártalapítványától.
A 24.hu megjegyzi, hogy a civil szervezetek támogatására leginkább jellemző 1 százalékos adófelajánlásokban a CÖF már nem éppen jeleskedik: mindössze 1,7 milliót sikerült ily módon összekaparniuk. Összehasonlításképpen: a Gulyás Márton vezette Partizán 191 milliót, a TASZ 37 milliót gyűjtött így.
A fideszes beszélőfejeket tömörítő Megafon pénzelése még ennél is pofátlanabb: ugyancsak egy fideszes trükk révén ugyanis még annyit sem kell közölniük a politikai célú támogatások forrásáról, mint az alapítványok beszámolóiban, azaz nem kell elkülöníteni az adományt és a támogatást. Ennek megfelelően a Megafonba és a vele rokonítható, idén nyáron felszámolás alá került Filep Dávid-féle Aktuális Médiába a CÖF-nél is hatalmasabb vagyont, mintegy 6 milliárd forintot pumpáltak bele úgy, hogy nem lehet tudni, honnan származik a pénz. A főként Rákay Philip, Bohár Dániel, Deák Dániel, Trombitás Kristóf, Déri Stefi és Filep "a kopasz oszt" Dávid arcával működtetett puritán kormányzati agymosoda mögött álló Megafon Digitális Inkubátor Központ Nonprofit Kft. tulajdonos ügyvezetője Kovács István, az Alapjogokért Központ stratégiai igazgatója.
A Megafon azt állítja, nem kaptak közpénzt, "jobboldali üzletemberek" támogatják őket (az más kérdés, hogy ha jobboldali üzletemberek címszó alatt a közpénzen felhízlalt oligarchákat értik, akkor a propagandagyár végső soron közpénzjellegét elvesztett közpénzből működik - a szerk.).
A lap kisebb fideszes propagandaprojekteket is megemlít, ilyen például a Karácsony Gergely főpolgármestert manipulatív videókkal lejáratni próbáló Budapest Beszél elnevezésű Facebook-oldal, amely a 2021-es indulása óta 81 millió forintot tapsolt el hirdetésre. A csoporthoz hivatalosan semmilyen cég vagy személy nem köthető, a videókban rendre feltűnő Csapó Harold Gábor viszont fideszes önkormányzati képviselő volt Óbudán. Ő ugyancsak nem reagált a lap azt firtató kérdésére, miből finanszírozzák az agymosást.
Mindezek alapján a 24.hu a következőt számolta ki az azonosítatlan forrásokat illetően:
Megafon: 5 milliárd 350 millió forint
CÖF-CÖKA: 2 milliárd 132 millió forint
Aktuális Média: 710 millió forint
Budapest Beszél: 81 millió forint
Mindez összeadva
8 milliárd 273 millió forint azonosítatlan forrás.
És ez még messze nem a teljes összeg, ugyanis amint azt a 24.hu is felidézi, egy átfogó kutatás 2021-ben több mint 300 olyan kisebb-nagyobb, országos vagy helyi Facebook-oldalt azonosított, amely a Fidesz politikai üzeneteit szajkózza, illetve az ellenzéket járatja le.
Mindezek alapján nagy meglepetést már nem okoz a K-Monitor, a Political Capital és a Transparency International Magyarország egyhangú megállapítása, mely szerint a Fidesz a kiszervezett kampány módszerével messze túllépte azokat a kereteket, amelyeket amúgy a törvény alapján költeni lehetne a politikai üzeneteik közvetítésére, csak plakátokból nyolcszor annyit helyezhettek el, mint az ellenzéki összefogás.