Várjuk meg az október elsejét – válaszolta a Kormányinfón Gulyás Gergely kancelláriaminiszter arra a kérdésünkre, hogy a magyar kormány a jelenlegi euróárfolyam ismeretében is bruttó 41 forinttal kívánja-e emelni január 1-től az üzemanyagok adóját, vagyis az árat.
A kormány a 2024-es költségvetés főbb számainak júniusi közzétételekor az üzemanyagok jövedéki adójának literenként nettó 32,55 forintos, jövő év eleji emelését jelentette be. Bár indokuk szerint ezzel csak a jövedéki adó euróban meghatározott uniós alsó határához igazítják az ettől (jórészt a forintgyengülés miatt) évek óta elmaradó hazai értéket, szakértők szerint a kormány a szintet a tavaly október eleji, 425 forintos euróárfolyamhoz szabta. Pedig az EU szabályai szerint a jövedéki adó minimumszintjét az euróövezeten kívüli tagállamokban kifejezetten az alkalmazás előtti, jelen esetben az idei év október 1-i euróárfolyam alapján kell meghatározni. Ebből pedig, legalábbis a jelenlegi, 384 forintos árfolyamból kiindulva, az EU-szabályok csak a tervezett felére rúgó áremelést indokolhatnának. Igaz, a hazai üzemanyagárak ezzel is a térségi sorrend élére ugranának.
Egy másik kérdésre a kancelláriaminiszter a most is térségi élmezőnybe tartozó hazai tarifákat a szerinte méltánytalanul megemelt ukrán és horvát nyersolajszállítási díjakkal indokolta. És ha ez nem lenne elég, péntektől még tovább emelkedik az üzemanyagok ára. A Holtankoljak.net információi szerint a benzin 7, a gázolaj pedig 11 forinttal drágul. Előbbiért így 655, utóbbiért 676 forintot kérhetnek a kutakon literenként. A benzintarifa így már csak 3 forinttal marad el az ez év január második felében mért, a magyar magánautósok által tapasztalt eddigi legmagasabb, 658 forintos szinttől. Az elmúlt napok során az Európában irányadó, Brent típusú nyersolaj hordójának tőzsdei ára 90-ről 92 dollárra nőtt, és enyhén a forint is tovább gyengült a dollárral szemben.