;

Oroszország;repülőgép;Wagner;Jevgenyij Prigozsin;

- Az utolsó fél percig úgy tűnt, minden rendben van a Wagner-vezér gépével

Az ukránok meg nem nevezett belarusz forrásokra hivatkozva azt állítják, hogy néhány Wagner-konvoj elindult az orosz határ felé. A Kreml egyelőre hallgat.

A repüléskövetési adatok szerint az Embraer Legacy 600-as gép – ami szerdán zuhant le Moszkvától északra, feltételezhetően Jevgenyij Prigozsin Wagner-vezérrel a fedélzetén – a baleset előtti utolsó 30 másodpercig semmilyen, problémára utaló jelet nem mutatott – írja a Reuters.

Ian Petchenik, a FlightRadar24 munkatársa közölte: a magánrepülőgép hirtelen kezdett lefelé ereszkedni, körülbelül 30 másodperc alatt pedig több mint 8000 métert zuhant. „Bármi történt is, gyorsan bekövetkezett” – mondta Petchenik, hozzátéve,

„semmi jel nem utalt arra, hogy bármi baj lenne ezzel a repülőgéppel”.

Szerdán kora este derült ki, hogy tíz ember meghalt, amikor egy magánrepülőgép lezuhant Moszkvától északra. Az orosz Légiközlekedési Hatóság akkor annyit közölt, Jevgenyij Prigozsin Wagner-vezér neve is szerepelt az utaslistán. A Wagner-közeli Szürke Zóna Telegram-csatorna késő este már azt írta, hogy Prigozsin meghalt a repülőgép-szerencsétlenségben. Nem sokkal utánuk pedig az orosz Légiközlekedési Hatóság megerősítette, hogy a Wagner-vezér a lezuhant gép fedélzetén volt.

A TASZSZ orosz állami hírügynökség korábbi jelentése arról szólt, hogy a Moszkvától Szentpétervárra tartó repülőgép fedélzetén hét utas és a három fős legénység tartózkodott. Úgy tudni, az Embraer Legacy típusú gép a Moszkvától északra fekvő tveri területen zuhant le, és kevesebb, mint fél órát töltött a levegőben.

Nyilvános az utaslista

Bár az orosz hatóságok közlése szerint az áldozatokat azonosították, neveket még nem tették közzé. A légiközlekedési hatóság szerint a Wagner-vezéren és jobbkezén, Dmitrij Utkinon, valamint a legénység tagjain kívül még öt ember neve szerepel az utaslistán:

  • Valerij Csekalov, aki állítólag Prigozsin egyik közeli barátja. Ő nemcsak a Wagner-csoport logisztikájáért felelős, hanem Prigozsin élelmiszer-ellátással, valamint tengerentúli projektekkel kapcsolatos szerződéseit is felügyeli.

  • Szergej Propustin, aki 2015 óta a Wagner harcosa, és állítólag egy olyan egységből érkezett, amely Prigozsin több személyes testőrét adta.

  • Jevgenyij Makarjan a hírek szerint korábbi kerületi rendőrtiszt, aki 2016 márciusában csatlakozott Wagner-csoporthoz.

  • a Dossier Center oknyomozó oldal nem bukkant Nyikolaj Matusejev nevű személyre az orosz listákon, de talált „Nikolaj Matusevicset”, aki 2017 óta harcolt Wagnerrel.

  • a Tot néven ismert Alexander Totminról a BBC annyit ír, hogy gyakran posztol képeket a közösségi médiában kirívó életmódjáról.

Szvetlana Petrenko, a kiemelt bűnügyekben eljáró Nyomozó Bizottság (SZK) szóvivője azt mondta, hogy a légikatasztrófával kapcsolatban bűnügyi nyomozás indult. Hozzátette, hogy egy nyomozócsoportot küldtek a helyszínre, és sor kerül a szükséges igazságügyi orvosszakértői vizsgálatokra.

A BBC szerint több szemtanú is arról számolt be, hogy a becsapódás idején két robbanásszerű hangot hallottak.

Vlagyimir Putyin hallgat

Vlagyimir Putyin orosz elnök a Sky News szerint a légikatasztrófa idején éppen egy koncerten múlatta az időt, amit a szovjet csapatok kurszki csatában aratott győzelmének 80. évfordulója alkalmából szerveztek. Később közzétett egy rövid videót a johannesburgi csúcstalálkozóról, ám nem ejtett szót a szerdai légikatasztrófáról. Az orosz elnök egyébként közismert a jelentős események utáni „kivárásról”, ritkán reagál azonnal. Eddig a Kreml sem kommentálta a történteket.

Wagner-konvojok indultak az orosz határ felé

Az ukrán Nemzeti Ellenállási Központ meg nem nevezett fehérorosz forrásokra hivatkozva azt állítja, hogy néhány Wagner-konvoj Oroszország felé tart – írja a BBC.

„A konvojok valószínűleg az orosz határ felé indultak, de a fehérorosz különleges erők megpróbálják megakadályozni a járművek távozását”

– írták pár órával a légikatasztrófa után.

Kifejezetten biztonságosnak számított a lezuhant gép

A brazil székhelyű Embraer Legacy 600 2002-ben állt szolgálatba, eddig csaknem 300 sugárhajtású repülőgéppel. Több mint 20 évnyi szolgálata során mindössze egyetlen balesetet szenvedett, és azt is emberi mulasztás, nem pedig mechanikai meghibásodás okozta. Az Embraer közölte, hogy tud egy Legacy 600-as repülőgép-balesetről Oroszországban, de további információval nem rendelkezik az esetről.

Legalábbis a lengyel és a szlovák kormányfő hivatala biztosan nem kapott meghívót a magyar kormánytól.