Az első félév során 2022 hasonló időszakához viszonyítva közel 12 százalékkal esett vissza az üzemanyagok forgalma - számítható ki a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) által nemrég közzétett adatsorokból. Így 3,1 milliárd liter fogyott, ami a csökkenés ellenére mégis a valaha volt második legmagasabb érték. A legnagyobb mértékben, 14 százalékkal a gázolaj iránti igények zuhantak. Az értékesítés első félévi, 2,1 milliárd literes szintje így is a valaha mért harmadik legmagasabb adat. Benzinből ugyanakkor - némi meglepetésre - „csak” 6 százalékos apadást mértek. Bár így a szint ismét a tavalyi, rekordszintű, egymilliárd liter feletti eladások alá esett, az még így is a valaha mért második legmagasabb érték.
Mindazonáltal a féléves visszaesési mértékek nem érik el az első negyedévieket. Vagyis a második negyedév a kereslet fokozatos élénkülését mutatta.
A nyilvános kutak - a közvetlen, nagykereskedelmi értékesítést nem tartalmazó - bevételei még nagyobb esést mutatnak. Itt a 2,7 milliárd literes összértékesítés 15 százalékos csökkenés, ami az 1,7 milliárd literes gázolajeladások 19 és a szintén egymilliárdhoz közelítő benzinértékesítés 7 százalékos mérséklődéséről tanúskodik.
A helyzet azért faramuci, mert a nagy hazai láncokat képviselő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) július elején az év első hat havára ennél sokkal nagyobb csökkenést jelentett. Eszerint a forgalom körülbelül kétharmadát, darabszám szerint pedig a hazai töltőállomások közel felét képviselő, mintegy ezer „színes” kúton az első félév során 20 százalékos csökkenést tapasztaltak, ami a gázolaj 25 százalékos és a benzin 16 százalékos mínuszából tevődött össze.
Ebből következően az első félév során a közel ezer, ám a nyilvános összforgalomnak csak mintegy harmadát képviselő „márkátlan”, vagy „fehér” kutakon jóval szerényebb, szinte észrevehetetlen, alig több mint fél százalékos csökkenést mértek. Ez az összesen 770 millió liter a 2021-es csúcs, illetve 2019 és 2022 után - a negyedik legmagasabb szint. Igaz, itt eleve kisebbek a mértékek: az időszaki, 560 millió liter gázolaj 6 százalékos forgalomcsökkenés és ez a valaha mért harmadik legmagasabb érték. Bár benzinből a „fehér” kutak csak a 210 millió litert adtak el, ez 16 százalékkal még meg is haladja a tavalyi év hasonló időszakának adatát.
Számításaink szerint így a kis kutak hazai piaci részesedése a tavalyi, 25 százalékos, történelmi mélypontról idén ismét 30 százalékosra ugrott. Bár az arány régóta e szint körül mozog, a márkátlan töltőállomások piaci részesedése épp abban a 2021-es évben ért el 33 százalékos rekordot, amelynek végén a kormány bevezette a - legtöbbet a kis kutaknak ártó - „üzemanyagárstopot”.
Szakértők szerint a mostani visszaesés is elsősorban a 480 forintos „ársapka” tavaly év végi megszüntetésének hatása. Tavaly ugyanis a hazai üzemanyag-forgalom soha nem látott, egyes termékek és időszakok tekintetében az ötven százalékot is elérő kiugrást mutatott. Tekintettel arra, hogy erre sem az ország gazdasági helyzete, sem az árak nem adtak okot, szakértők egyetértettek abban, hogy ez kizárólag a - kilövő piaci áraktól egyre inkább elszakadó -, 480 forintban megszabott hatósági árak vonzerejének tudható be. Az emelkedések ráadásul elsősorban az első félévre összpontosultak, amikor a kabinet még (az EU szabályaira hivatkozva) a külföldieket is engedte hatósági áron tankolni. A „színes” és „fehér” kutak addigi arányát ugyanakkor az borította fel, hogy árverseny és -különbség híján így „átszoktak” a könnyebben megközelíthető és kényelmesebb márkás töltőállomásokra. Ez viszont csődhelyzet szélére sodorta a többnyire alacsony tőkeerejű, családi vállalkozások üzemeltette kis kutakat. Az átgondolatlan és kapkodó kormányzati intézkedések nyomán ugyanakkor az év végére a hazai ellátás teljesen összeomlott, aminek hatására a kabinet megszüntette az árstopot. Bár ezt követően a piaci verseny helyreállt, az elpártolt autósok a magas árak ellenére is csak lassan szoknak vissza a „kis” kutakhoz. Ugyanakkor a folyamat egyértelmű: korábbi tudósításunk szerint ugyanis az első negyedév még e piaci körben is 9 - a gázolaj esetében 12 - százalékos csökkenést hozott.
A kivonás szabályainak további alkalmazásával mindebből az is következik, hogy a nem nyilvános, vagyis közvetlen - lényegében csak gázolajra korlátozódó -, mintegy 400 millió literes nagykereskedelmi értékesítés 18 százalékkal még meg is haladja az előző év hasonló időszakában mértet. Szakértők ezt a furcsa jelenséget is az üzemanyagárstop bumeránghatásával magyarázzák. A tavalyi év első feléig ugyanis a nagy személy- és teherszállító járművek is előszeretettel tankoltak nyilvános kutakon, mivel - saját telepeiktől eltérően - ott 480 forintért vehették meg az üzemanyagot. Az így kialakult, áldatlan állapotoknak a kormány részleges tilalmakkal vetett véget. A statisztikákban tehát a zárt, nagykereskedelmi kutakra „visszatérő” nagy gépjárművek jelennek meg.
Tovább emelkednek az üzemanyagárak
Szerdán a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi ára egyaránt bruttó 7-7 forinttal emelkedik - tudósít a Holtankoljak.net. Ennek megfelelően a hét közepétől a totemoszlopokon 636 forintos benzin- és 645 forintos gázolajárral találkozhatnak leggyakrabban a hazai közlekedők. Ez lapunk számításai szerint hét hónapos, illetve féléves csúcspont. Bár az elmúlt hét során az Európában irányadó, Brent -típusú nyersolaj hordónkénti ára mintegy 2 dollárral, 88 dollárig emelkedett, tegnapra a kurzus 86 dollárig csökkent.