A kormánypárti Pesti Srácokon jelentetett meg nyílt levelet Fábry Szabolcs, Nagyvázsony fideszes polgármestere, amely részint a tegnapi kormányinfóra reflektálva, de leginkább általánosságban a kormányzati vasútvonal-bezárásokkal kapcsolatban fogalmaz meg - valószínűleg szándékon kívül, de - aránylag erős bírálatot.
A polgármester Orbán Viktor szavait idézte, amit a felcsúti kisvasút átadóján mondott el 2016-ban, kommunista vasútbezárásokat emlegetve. Majd közölte, hogy Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár jogos kritikákat fogalmazott meg a kormányzati döntéssel kapcsolatban, felidézve azt is, hogy ezzel szemben Nagy Bálint jelenlegi közlekedési államtitkár annyit reagált rá, hogy „Vitézy Dávidnak megártott a meleg”. Hozzátette, ez a reakció Kóka János szintjét idézi (azt viszont nem említette, hogy a korábbi SZDSZ-es miniszter azóta üzletemberként szintén a NER bűvkörébe került).
Fábry Szabolcs közlése szerint túl sok szakmai érvet nem kell felsorolnia „a most bezárni tervezett, és a szocialisták 2007-es, 2009-es vasútbezárási rohama után is részben újra meg nem nyitott, tehát bezárva maradt vasútvonal érdekében”, hiszen ezt megteszik helyette közlekedési szakmai szervezetek, szakemberek, térségi civil és környezetvédelmi szervezetek, valamint párthovatartozástól függetlenül mindenki, aki felelősséget érez a vicinális Magyarország jövőjéért. Ennek ellenére azért behoz néhány szakmai szempontot:
„Attól, mert egy BZMot hűtővize felforr és sajnálatos balesetet okoz; attól, mert kiég egy Csörgő dízelmozdony, még nem pánikba kell esni, nem a mellékvonalakat kell tovább csonkolni. Pont azokat a mellékvonalakat, amelyek a legeldugottabb térségekben jelentenek vasúti ütőeret. Amelyek biztos és kiszámítható menetrenddel csattognak végig a pályákon (több helyen 40 éves, de több például klímával korszerűsített motorvonat), és ha a MÁV venné a fáradtságot illetve az elhivatottságot, értelmes (fővonalra csatlakozást biztosítva ráhordó) menetrendekkel, felelős (nem a vezetői fülkében beszélgető) jegyvizsgálókkal még jelen állapotukban is lenne mérhető utasforgalmuk, azaz létjogosultságuk. Ha nem lázálmokat kergetnénk egyfajta sebességőrületben, hanem ezen mellékvonalak pályáit viszonylag kis erőbefektetéssel 60-90 km/h-s sebességre fejlesztenénk, ha használt, de klímás motorvonatokat szereznénk be, ezen mellékvonatok népszerűségét rövid idő alatt lehetne jelentős mértékben növelni”
- írja.
Fábry Szabolcs szerint a kormánynak úgy kellene tekintenie a vasútra, mint egy könyvtárra, egy múzeumra, vagy templomra, amely akkor is hazánk kultúrájának része, ha egy felgyorsult, őrült, sebességmániás, energiazabáló világban élünk. És mindenekelőtt a vasút közszolgáltatás - jelzi a településvezető, csupa nagy betűvel. Rombolni gyorsan lehet, visszaépíteni lehetetlen, vagy csak évtizedek alatt lehetséges - hívta fel a figyelmet.
Ezt követően a polgármester elég világosan beolvasott Nagy Bálint államtitkárnak:
„Nagy Bálint államtitkár két év banki munka után gyakorlatilag csak és kizárólag a politikában tevékenykedett. Gyanítom, sejtelme nincs a vicinális vonalakon élők világáról, a mellékvonalakban rejlő lehetőségekről, a vasút ügyben magára hagyott vidék kitörési lehetőségeiről. Vitézy Dávid szakmai gondolataira és jogos kritikájára közösségi oldalán elképesztő cinizmussal válaszolt a széles nyilvánosság előtt”
- jelezte.
Erre válaszul Fábry Szabolcs ismét Orbán Viktor korábbi gondolatait idézte, amikor is arról beszélt, hogy „föl kell tenni a kérdést magunknak, hogy épített-e bármit is a cinizmus, vitte-e előrébb valaha is a világot. És a válasz az, hogy nem, mert a cinizmus csak rombolni tud.”
„Ez nem megoldás, hanem szánalmas pótcselekvés” – Nyílt levelet írtak Orbán Viktornak a vasútvonalak bezárása miatt a közlekedési szervezetek„Ez itt nem kirándulóvonat” – Munkába, iskolába, kórházba járnak a helyiek a bezárásra ítélt vasútvonalakon