;

közlekedés;vasút;Orbán Viktor;vonatközlekedés;nyílt levél;vonalbezárás;

A Tiszafüred–Karcag vonal is az „áldozatok” között van

- „Ez nem megoldás, hanem szánalmas pótcselekvés” – Nyílt levelet írtak Orbán Viktornak a vasútvonalak bezárása miatt a közlekedési szervezetek

Úgy vélik, a megspórolt öt motorvonat jelentéktelen, a magyar vasút járműgondjai százas nagyságrendűek, itt valódi elképzelésekre, szakmai munkára van szükség, nem „egyik napról a másik napra élésre”.

Országos és helyi közlekedési szervezetek fordultak szerdán nyílt levélben Orbán Viktor miniszterelnökhöz. Nemrég ugyanis kiderült: a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium augusztus 1-től be akar zárni tíz vasúti mellékvonalat. Egészen pontosan – a hivatalos indoklás szerint – további intézkedésig vonatpótló autóbuszokkal biztosítják a forgalmat az érintett szárnyvonalakon. A hírt elsőként a Telex vette észre.

Az aláíró szervezetek közölték, hogy értetlenül állnak a döntés előtt, ugyanis szerintük

  • mindez teljesen szembemegy a kormány vidékbarát politikájával,

  • ez ugyanaz a megközelítés, amit a sokat kárhoztatott Gyurcsány-Bajnai kormány képviselt, és aminek ellenzésével Orbán Viktor pártja anno nem kevés politikai tőkét kovácsolt,

  • fél-egy évvel ezelőtti kormányzati döntésekkel megy teljes mértékben szembe,

  • és az azonnali, statáriális jelleg ismét aláássa az emberek közszolgáltatásba, államba vetett bizalmát.

Jogos az ijedelem

Bár ezt a MÁV korábban cáfolta, úgy vélik, a mostani „rapid döntés” közvetlen oka az, hogy a miniszter megijedt egy közelmúltbeli kínos balesettől, amelyben járműhiba miatt utasok sérültek meg. „Az ijedelem ugyan jogos, pláne, hogy ki tudja, mikor jön a következő incidens, de a vasúti szolgáltatás tönkretétele az ország szegény, periférikus régióiban nem megoldás, hanem szánalmas pótcselekvés” – írták a közlekedési szervezetek, hozzátéve: a megspórolt öt motorvonat jelentéktelen, a magyar vasút járműgondjai százas nagyságrendűek, itt valódi elképzelésekre, szakmai munkára van szükség, nem „egyik napról a másik napra élésre”.

Méltatlan egy vidékbarát kormányhoz

Nyílt levelükben arra is kitértek, hogy a falusi térségeket kiszolgáló regionális vasúthálózat régóta válsággal küzd. Ez azonban szerintük nem pénzügyi, hanem valójában felfogásbeli válság, és a kérdés az, hogy a politikát érdeklik-e valójában a vidéki térségek. Hozzátették: az is egyértelmű, hogy a falusi térségek vasúthálózata gyorsan és olcsón fejleszthető, ami egy Rákos-Hatvan, vagy Budapest-Belgrád fővonal fejlesztésénél 100 forint, az ezeken a helyeken 10, vagy 1 forint.

Úgy vélik, hogy az ukrán és egyéb válságok idején az még érthető lenne, ha sok százmilliárdos fejlesztési projekteket töröl, vagy elhalaszt a kormány, de „amikor a falusi ember szájából nézi ki a közlekedési miniszter a tízforintosokat, az minden szinten méltatlan egy vidékbarát kormányhoz”.

Gyors lépéseket várnak a miniszterelnöktől

Az aláírók felhívták a figyelmet arra, hogy a vasúti járműhelyzet kezelésére számos olyan lehetőség van, amely gyors és olcsó megoldást kínál a szolgáltatás szintjének csökkentése nélkül. A magyarhoz hasonló adottságú vasúthálózatokon számos eladó használt jármű van, amelyek a magyarnál magasabb színvonalat képviselnek, ott azonban már feleslegessé váltak, ezeket szerintük meg kell vásárolni. És ha a MÁV-Start nem alkalmas a feladata ellátására, számos környező ország példáját követve meg lehet bízni más vasúti céget is.

„Mindezzel persze a felelős minisztériumnak is tisztában kellene lenni. Sajnos azonban az intézkedésekből azt látjuk, hogy a tárcánál hiányzik a szakmai tudás és bármiféle jövőkép. Az nem perspektíva, hogy adjunk irreálisan olcsó bérletet az embereknek, hogy aztán a kieső bevétel következményeként az utasok bennégjenek a vonatban”

– tették hozzá. Végül arra kérték Orbán Viktort, hogy a vidék közlekedésének megmentése érdekében tegyen gyors lépéseket.

– Vonják vissza a vasúti járatritkításokat, és cselekedjenek a hiányzó vasúti járművek pótlása érdekében – üzenték a nyílt levélben, melyet a következő szervezetek írtak alá:

  • Magyar Közlekedési Klub

  • Közlekedő Tömeg

  • Bakonyvasút

  • Sétáló Budapest

  • Nagykanizsa-Barcs-Pécs vasútvonal

  • Levegő Munkacsoport

  • Székesfehérvár-Komárom vasútvonal 

  • Veszprém-Lepsény(-Dombóvár) vasútvonal

  • Pápa-Tatabánya vasútvonal

  • RegionalBahn

  • Pannonvasút Egyesület

  • 47. Komló-Dombóvár vasútvonal

  • Verebély László Vasúttörténeti Egyesület

  • 46-os vasútvonal

Este nyilvánosságra hozták az idei egyetemi felvételi ponthatárokat. Több mint 126 ezer jelentkező tudhatta meg, hogy 2023 szeptemberétől melyik intézményben kezdheti meg felsőfokú tanulmányait vagy hol nem.