„Véleményünk szerint a védjegyeknél súlyosabbnak minősül, és egyben az általunk képviselt társaságok, mint versenytársak méltányos érdekét és a tisztességes versenyhez való jogát sérti az elmúlt napokban ugyancsak sajtóvisszhangot kapott, a Bolt HTX Kft. által alkalmazott számlázási gyakorlat” – olvasható a Telex cikke szerint több fővárosi taxis társaság – többek között a Főtaxi, a City Taxi és a 6x6 Taxi – sajtóközleményében.
A taxitársaságok szerint az a baj a Bolttal, hogy az engedélyezett tevékenységét nem maga végzi. Ez pontosabban azt jelenti, hogy szerintük a cég a számlázást kiszervezi külföldi partnerének annak érdekében, hogy az uniós adószabályozást kihasználva látszólag kedvezőbb feltételeket biztosítson a vele szerződött személyszállítóknak,
„alapvetően a költségvetés, vagyis valamennyi adófizető rovására.”
„Mi egyértelműen a jogszabályok szerinti működés és a pártatlanul szabályozott egyenlő verseny mellett foglalunk határozottan állást. Álláspontunk szerint a jogszabály világos megfogalmazásával szemben a védjegyek váratlanul tág jogértelmezése a Főváros által és egyfajta »könnyített« eljárásban való jóváhagyása, sérti a tisztességes versenyt. Ezen elvek mellett, ahogy eddig is, ezután is ki kívánunk állni: mindannyian hiszünk a tisztességes versenyben, amelyet egyenlő feltételek mellett magunk is vállalunk” – írják a közleményükben. A taxitársaságok bíznak abban, hogy az adóhatóság átfogó vizsgálata majd helyreállítja a cég jogszerű működését.
A taxis szövetség főként a védjegyhasználatot kifogásolta
Az ügy előzménye, hogy – mint arról korábban az Index beszámolt – egy, a birtokába került levél tanúsága szerint Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke arra kérte az önkormányzatot, hogy a BKK Budapesti Közlekedési Központ Zrt., mint kijelölt közlekedésszervező által a Bolt HTX Kft., illetve a vele érvényes szerződésben álló vállalkozások részére 2021-ben megadott személytaxi-szolgáltatási engedélyeket semmisítsék meg, azok ugyanis az érvelése szerint jogellenesek.
A szakmai érdekvédelmi szervezet vezetője elsősorban a Bolt védjegyhasználati gyakorlatát bírálta. Indoklása szerint a hatályos jogi szabályozás a közgyűlési rendeletben pontosan meghatározza, a személytaxin milyen egységes szabadjelző és logó helyezhető el, amitől védjegyoltalom alatt álló szabadjelzővel lehet csak eltérni. Ez azonban csak akkor lehetséges, ha mind a szabadjelző, mind pedig a logó védett, illetve jóváhagyott.
Azonban Metál Zoltán a portálnak azt is elmondta: ha van olyan versenytárs a piacon, amelyre más szabályok vonatkozhatnak, akkor a hagyományos hazai cégek versenyhátrányba kerülnek, így kevesebb fejlesztést tudnak megvalósítani, ami a szolgáltatás színvonalát is érintheti. „Ennek ellenére kijelenthető, hogy versenyképes a hazai szolgáltatás” – jegyezte meg. Metál Zoltán szerint abban az országban kellene a szolgáltatás adóit és járulékait megfizetni, ahol a szolgáltatás megvalósul. Ha Magyarországon, akkor itt, nem máshol.
BKK: Jogszerűen jártunk el
A Budapesti Közlekedési Központ később közölte: jogszerűen, a taxirendelet előírásainak megfelelően járt el, amikor előzetes jóváhagyást adott a Bolt Taxi számára. A taxitársaság az előzetes vizsgálat során bemutatta saját, egyedi szabadjelzőjét is, tehát a BKK nem csak a „BOLT TAXI” szóösszetételt engedélyezte, hanem a bemutatott szabadjelzőt is, amelyen a védjeggyel rendelkező szó szerepel. „A BKK nem ad ki engedélyt, csupán egy előzetes megfelelőségi igazolást, amely nem vonható vissza, és erre indoka sem lenne a Bolt esetében. Ráadásul a BKK az előzetes jóváhagyás előtt a közlekedési hatóság szakmai véleményét is kikérte” – tették hozzá.
Mától drágább taxizni Budapesten