Orbán Viktor miniszterelnöknek, Gulyás Gergelx kancelláriaminiszternek és az oktatásért felelős Pintér Sándor belügyminiszternek írt nyílt levélben vállal szolidaritást magyarországi tagszervezeteivel – a Pedagógusok Szakszervezetével (PSZ), a a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetével (PDSZ), a Tudományos Dolgozók Demokratikus Szakszervezetével (TDDSZ) és a Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezetével (FDSZ) – az Európai Szakszervezeti Szövetség Oktatási Bizottsága (ETUCE) a státusztörvény elfogadása miatt.
A nyílt levél – amelyet az ETUCE európai igazgatója. Susan Flocken írt alá – az oktatási területen dolgozók arculcsapásaként ír arról, hogy másfél éven át tanárok, diákok és szülők tüntettek, követeltek jobb fizetést és munkakörülményeket, hogy aztán a jogszabályban egyik általuk említett problémára se kínáljon megoldást. Miközben az EU tagországai között – emlékeztet az ETUCE – Magyarországon az egyik legmagasabb a tanárok átlagéletkora és az egyik legnagyobb a tanárhiány, a pedagógusok közalkalmazotti státuszának a megszüntetése, a munkaidejük meghosszabbítása, a jogaik korlátozása, a részmunkaidőben foglalkoztatott tanárok szerepvállalása csak növelni fogja a bizonytalanságot az oktatásban azzal, hogy egyre kevesebb fiatal akar majd pedagógusi pályára lépni. Az ETUCE ezért elfogadhatatlannak tartja, hogy a PSZ-szel és a PDSZ-szel folytatott több hónapnyi tárgyalássorozat után az Orbán-kormány egy olyan törvényt fogadtatott el, amely súlyosbítja a helyzetet és még kevésbé vonzóvá teszi a tanári pályát. Magyarországon.
Az európai országok tanárai kiállnak a magyar kollégákért, nem is értik, az Orbán-kormány mit művelAz ETUCE a PSZ, a PDSZ, a TDDSZ és az FDSZ mellett áll, hogy az Orbán-kormány folytasson fenntartható, átlátható társadalmi párbeszédet a szakszervezetekkel, bizonyítandó a hajlandóságot arra, hogy kész egy bizalmon nyugvó demokratikus légkör kialakítására. „Tagszervezeteinkkel együtt szólítjuk fel a kabinetet, hogy mindent tegyen meg annak a hivatásnak a támogatásáért, amely kulcsfontosságú szerepet jártszik a magyar társadalomban és a jövő generációinak a létrejöttében, hogy több pénzt fordítson a minőségi oktatásra, elfogadható tanári fizetésekre és munkakörülményekre, és hogy elhárítson minden akadályt, amely a diákok előtt tornyosul a minőségi oktatáshoz való joguk gyakorlásában” – zárul a nyílt levél.
A státusztörvényt a 18 órás június 16-17-i vita után július 4-én fogadta el az Orsztággyűlés. Ami a hivatást illeti, azok a fideszes képviselők is megszavazták, akiknek pedagógus végzettségük van.