Lázár János;KRESZ;jogosítvány;felülvizsgálat;

- Felülvizsgálják a KRESZ-t, átalakítanák a B kategóriás jogosítvány megszerzésének feltételrendszerét

Lázár János gyilkosságnak tartja a legutóbbi Árpád hídi gázolást. Szerinte nem csak jobb jogszabályokra van szükség, hanem jobban is kellene vezetni.

Lázár János gyilkosságnak tartja az Árpád hídon történt gázolást, amelyben egy vétlen kerékpáros az életét vesztette – erről egy keddi sajtótájékoztatón beszélt az építési és közlekedési miniszter. A Világgazdaság tudósítása szerint a tárcavezető kifejezte reményét, hogy a baleset okozói elnyerik méltó büntetésüket. Azt mondta, arról lehet vitatkozni, hogy a hatályos jogszabályok túl enyhék-e, de a történteket ez már nem befolyásolja. Hozzátette: ha az érintették betartották volna az érvényes szabályokat, a tragédia nem következett volna be.

Lázár János azt is bejelentette, hogy a konkrét esettől függetlenül

az Építési és Közlekedési Minisztérium megkezdte a KRESZ felülvizsgálatát a Belügyminisztériummal közösen, az átalakítást ősszel társadalmi egyeztetésre bocsátják. 

A miniszter úgy véli, a közlekedési jogszabályok módosítására azért van szükség, mert nem adnak választ az elmúlt húsz évben megváltozott közlekedési rendre. Külön kiemelte a budapesti közlekedési helyzetet: azt mondta, a fővárosi utcák használóinak száma radikálisan megnőtt, és ennek kezelése elsődlegesen a fővárosi önkormányzat feladata. De ezen felül az is igaz, hogy a KRESZ jelen állapotában nem alkalmas arra, hogy mindenkinek helyet csináljon az utcán, márpedig ezt a szempontot érvényesíteni kell a szabályozásban.

„A KRESZ nem követte le a változásokat. Modern, innovatív KRESZ-re van szükség, nem pedig olyan megközelítésre, hogy a közlekedés melyik szereplőjét támogatjuk és melyiket nem” 

– jelentette ki. Azt mondta, nem zárja ki a szigorításokat, így például mérlegelik azt is, hogy alkalmazzák az átlagsebesség mérését Magyarországon. Egyúttal arról is beszélt, hogy időről időre felmerülnek olyan elképzelések, hogy a magyar autópályahálózat külső, lakott területtől távoli szakaszain milyen sebességkorlátozások legyenek érvényben.

A tárcavezető azt is közölte, hogy a hivatalos statisztikák szerint a hazai közúti balesetek csupán 30 százalékban vezethetők vissza sebességtúllépésre, az esetek több mint kétharmada a járművezetők rossz döntésének következménye. Közölte, hogy a B kategóriás jogosítvány megszerzésének feltételrendszerét érdemben át kell gondolni, és személyesen is azt tervezi, hogy át fogja alakítani a személyautóra vonatkozó jogosítvány kategóriáját.

„A jogosítványhoz kötött elméleti, gyakorlati tudás, valamint pszichológia alkalmasság is felülvizsgálatot érdemel. Nem csak jobb jogszabályokra van szükség, hanem jobban is kellene vezetni”

– mondta Lázár János.

Elsősorban a beépülő vagy a már beépített vízparti telkek a veszélyeztetett területek, ahol az ingatlantulajdonosok nem tűrik a növényzetet.