Hiába kaszálta el korábban a bíróság a Fertő tavi gigaberuházás környezetvédelmi engedélyeit, a Győr-Moson-Sopron megyei kormányhivatal az újonnan megadott engedélyében 20 helyett már 26 apartmanház felhúzására adott lehetőséget.
Az immár négy éve húzódó Fertő tavi óriásberuházás újabb fejezeteként tavasszal – a Greenpeace beadványai nyomán – a megyei bíróság arra utasította a kormányhivatalt, hogy új környezetvédelmi engedélyezési eljárást folytasson le a projektnél. A kormányhivatal ezután egy hónap alatt, villámgyorsan legyártott egy másik, még környezetrombolóbb tartalmú környezetvédelmi hatástanulmányt és ennek nyomán kiadta az építési engedélyt. Ezt viszont immár korlátlan időre hosszabbították meg, azon túl, hogy 26-ra emelték a felhúzható apartmanok mennyiségét. A Greenpeace szerint viszont az apartmanok csak úgy férnek el, ha nem marad rés közöttük – dacára annak, hogy Magyarországon jogszabály tiltja a parti sáv beépítését -, ami praktikusan annyit jelent, hogy gyakorlatilag kizárnák a nagyközönséget az apartmanok előtti tópartról.
Megint kiadta a kormányhivatal az engedélyt, épülhet a NER-hotel a Fertő tónálA Greenpeace szerint nem kétséges, hogy komolytalan, szakmaiatlan munkát végeztek a kormányhivatalnál, ahogy az sem, hogy a beruházás súlyosan veszélyezteti majd a tó rendkívül érzékeny ökoszisztémáját. Az ügyben a civil szervezet most újra bírósághoz fordult.
A Fertő tavi beruházás ötlete 2015 körül pattant ki, a kezdeti 7 milliárdos beruházásból később egy ezerfős óriásparkolót, százfős szállodát, luxusapartmanokat, uszodát tartalmazó, bőven 45 milliárd forint feletti óriásberuházás víziója derengett fel. Mindezt úgy, hogy máig nem tudni, az állami beruházó milyen megtérüléssel számol. A tó vize a magyar oldalon ugyanis különösen sekély, a tavalyi, aszályos nyár jó részében is szárazra került a tómeder egy része. Ami viszont a környezetvédők szerint biztos, hogy az óriásberuházás súlyos hatással lehet a környező Nemzeti Park élővilágára.
A kormányzati lázálmoknak a pénzhiány vetett véget, és 2022 nyarán a kormány leállította az építkezést pénzhiány miatt, a beruházásra létrehozott állami céget pedig felszámolták. Addigra a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó építő cég 9,3 milliárdból lényegében letarolta az egykori fertőrákosi öböl partvilágát, ám a magasépítéshez már nem tudott hozzáfogni. A projekt ekkor került az újraaktivált Lázár János minisztériumához, és a jelek szerint most a kormányhivatal olyan engedélyi környezetet akar kialakítani, hogy ha újra kormányzati zöld jelzést kap a terv, akkor azonnal teljes gőzzel lehessen betonozni a tó partján.
Az Orbán-kormány nem tett le végérvényesen a Fertő tavi beruházásról