A védekezés áll a középpontban az Észak-atlanti Szerződés Szervezete (NATO) történetének legnagyobb szabású légi hadgyakorlatán - ismertették a szombaton kezdődő európai műveletről tartott szerdai berlini tájékoztatón az állami hírügynökség, az Magyar Távirati Iroda (MTI szerint.
A németországi központú gyakorlaton 25 tagország vesz részt együttvéve 250 repülőgéppel és tízezer katonával.
„Megmutatjuk, hogy a NATO területe érinthetetlen, és készen állunk megvédeni minden egyes négyzetcentiméterét”
- hangsúlyozta Ingo Gerhartz altábornagy, a német légierő (Luftwaffe) főszemlélője.
Hozzátette, hogy az Air Defender 23 (Légi védelmező 23) nevű gyakorlat kizárólag védelmi műveletek betanulására szolgál, és nem várható, hogy hatására élénkül az orosz katonai tevékenység. A 12 napos műveletben mintegy kétezer repülést hajtanak végre, és egyik sem orosz területek felé irányul, így - a NATO területébe ékelődő - Kalinyingrádot is elkerülik.
NATO-hadgyakorlat zajlik a Balti-tengeren, szóval Oroszország is tart egyet nem messzeUgyanakkor a gyakorlat a szövetség „szellemiségét és erejét” is demonstrálja, és igen meglepő volna, ha nem vennének róla tudomást a NATO-n kívüli országok vezetői, beleértve Vlagyimir Putyin orosz elnököt - jegyezte meg Amy Gutmann, az Egyesült Államok berlini nagykövete.
A német hadsereg (Bundeswehr) egy korábban kiadott összeállítása szerint a gyakorlat "a transzatlanti szolidaritás demonstrálására" szolgál. A többi között azt tanulják be, hogy miként küldjenek támogatást az Egyesült Államokból Németországba megtámadott európai NATO-tagok védelmére. A résztvevők legnagyobb része is amerikai, a Nemzeti Gárda légiereje (Air National Guard) egy 100 repülőből és 2600 katonából álló egységgel képviseli a NATO vezető hatalmát.
A cseh vezérkari főnök szerint nem lehet kizárni a NATO-orosz háborút, Csehország az első pillanatban beszállna a harcokbaA központ Németország, de hollandiai és csehországi bázisokat is használnak. A repülések nagy részét az Északi- és a Balti-tenger felett hajtják végre. A hónapok óta szervezett gyakorlat a remények szerint nem akadályozza lényegesen a polgári légi közlekedést, így nem kell majd járatokat törölni és legfeljebb néhány perces késések adódnak majd. Kényelmetlenségek azonban előfordulhatnak, de „a biztonságot nem adják ingyen”- mondta Ingo Gerhartz.