A román légierő kivonta hétfőn az utolsó, orosz gyártmányú, izraeli segítséggel felújított MiG-21 Lancer típusú vadászrepülőgépeit is a szolgálatból, ezentúl az amerikai gyártmányú F-16-os harci gépeivel és a NATO-szövetségesek támogatásával fogja légterének védelmét biztosítani - közölte a román védelmi minisztérium (MAPN).
A legfelsőbb védelmi tanács (CSAT) egy évvel ezelőtt döntött arról, hogy a román légierőnél még használatban lévő MiG-21 Lancerek szolgálati ideje idén májusban lejár, miután tavaly márciusban egy ilyen típusú vadászgép lezuhanása nyolc emberéletet követelő kettős tragédiát okozott a román légierőnél, ugyanis a pilóta keresésére küldött mentőhelikopter is lezuhant.
Románia soha nem közölte hivatalosan, hány bevethető MiG-21-ese maradt használatban abból a 110 vadászgépből álló flottából, amellyel három évtizede rendelkezett, de a szaksajtó a számukat 30-40-re becsülte. A több mint hatvan éve szolgálatban lévő, az 1990-es években a Lancer-program keretében korszerűsített vadászrepülőgépek közül több mint húsz hajtott végre kényszerleszállást, vagy zuhant le az utóbbi három évtizedben: a balesetekben a román média szerint 11 pilóta életét vesztette, 15 katapultált.
Romániában 2019 márciusában állt szolgálatba az első, Portugáliából beszerzett, 16 használt F-16-os gépből álló repülőraj. A bukaresti védelmi tárca korábbi közlése szerint az országnak legalább három, egyenként 16 többcélú harci gépből álló repülőrajra van szüksége légtere védelméhez. Románia tavaly írt alá szerződést Norvégiával további 32 használt F-16-os harci repülőgép megvásárlásáról. Ezeket várhatóan idén és 2024-ben fogják leszállítani.
A MiG-21 Lancerek utolsó útja a bákói légitámaszpontra vezetett, ahol nyugdíjba vonulnak. Búcsúztatásukra Románia két legfontosabb légitámaszpontján - az erdélyi Aranyosgyéresen (Campia Turzii) és a fővárost a Fekete-tengerrel összekötő közlekedési folyósó Duna-hídja mellett található Borceán is - ünnepséget rendeztek az aktív és veterán pilóták, illetve családtagjaik részvételével.
Az Aviatia Magazin román repülési szakportál korábban közölte: tavaly ősszel lejárt a bákói Aerostar hadiipari cégnek az MAPN-nel kötött, a MiG-ek karbantartásáról szóló szerződése. A harci szolgálatból kivont gépekről a lap szerint most leszerelik a kényesebb, illetve újrahasznosítható műszereket, és hosszú távú megőrzésre helyezik el a 95-ös bákói légibázison.