;

üzemanyag;benzin;benzinár;üzemanyagár;

- Folytatódik az üzemanyagár-esés

Szerdától ismét jelentős mértékben esnek az üzemanyagárak. A benzinért 15, a gázolajért pedig 10 forinttal kérnek kevesebbet a kutakon átlagosan – jelzi a Holtankoljak.net.

Ezzel a 95-ös literjét 553, a dízelét pedig 543 forintért mérhetik átlagosan. A két üzemanyagfajta tavaly március óta nem volt ilyen olcsó. Számításunk szerint csak április eleje óta a benzinért 52, a gázolajért pedig 55 forinttal, vagyis egyaránt körülbelül tizedével kérnek kevesebbet. Míg a benzinár tavaly december óta nem zuhant ekkorát, addig a gázolajtarifa a múlt héten is nagyobb mértékben, 18 forinttal csökkent.

Mindezek nyomán egyre többek szerint kerül belátható közelségbe a 2021 novemberében meghúzott, tavaly decemberben eltörölt, 480 forintos üzemanyagár-sapka. Bár a bevezetés időszakában épp ez a szint jelentett soha nem látott mértékű árcsúcsot, Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára lapunk kérdésére még néhány hete is azt jósolta, hogy az üzemanyagok ára soha többé nem mérséklődik vissza a 480 forintos szintre. (Arról nem is beszélve, hogy a GKI április közepén még literenként 50 forintos üzemanyagáremelkedést jósolt, amit egyébként a főtitkár szintén nem osztott.)

A legalább egy hónapja tartó folyamat mögött az Európában irányadó, Brent típusú nyersolaj tőzsdei áresése, a forint erősödése, helyi ellátási megfontolások, valamint egyéb költségszempontok állnak. Bár a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) április elején kínálatszűkítéssel igyekezett az akkor a jelenlegi, hordónként 76 dolláros szint közelében az árakat felsrófolni, ennek hatása az április közepi, 87 dolláros, legközelebbi csúcson kifulladt. Eladdig, hogy a kurzus a múlt hét végére 71 dollárig esett. Igaz, azóta a termék ismét 76 dollárra drágult, ami tehát kevéssé indokolt bárminemű hazai árcsökkentést is. A forint ugyanakkor – hétfői, hajszálnyi gyengülés ellenére - az elmúlt hónap során jelentősen, 347-ről 337-re erősödött a dollárral szemben.

Az árváltozások térségi szempontjaira utal, hogy március végén, évtizedek óta először, a dízel olcsóbb lett a benzinnél. (Ez erőteljesen cáfolni látszik az orosz gázolajbehozatal uniós tilalmával kapcsolatos hazai aggodalmakat.) A korábbiaktól eltérően, tavaly óta a kiskereskedelmi árrés sincs „kőbe vésve”. Erre a múlt hét is példát szolgáltatott: míg a nagykereskedelmi gázolajár 18 forinttal csökkent, a Holtankoljak.net a kutakon átlagosan csak 12 forintos árcsökkenést tapasztalt. Vagyis az árrés 6 forinttal nőtt.

A részletekről nyár végéig kell a kormánynak megállapodni az Európai Bizottsággal.