A Népszavában csütörtökön Reflektor összeállítást közöltünk a Magyar Állami Operaház főigazgatói pályázata kapcsán. Ókovács Szilveszter regnáló főigazgató - akivel múlt hétfőn interjút olvashattak a lapban - az alábbi megjegyzéseket juttatta el szerkesztőségünkhöz.
1. A cikk állításával ellentétben magánénekesek 11 éve történt elbocsátásával és visszaszerződtetésével nem szűnt meg a társulat. Az énekkar, a zenekar és a balettegyüttes is ugyanúgy a társulat része mind a mai napig, a csoportos társulati tárak önmagukban közel 500 művészt jelentenek. Számos nemzetközi példa igazolja az ilyesfajta működés létjogosultságát.
2. A „rekordokat döntögető” premierszámok a 2010-es évek közepén, a deklarált repertoárfrissítéssel összefüggésben voltak aktuálisak, évek óta nem ez a jellemző: épp ellenkezőleg, kevesebb egész estés premiert tartunk, mint némelyik vidéki nemzeti színház.
3. Szó sincs arról, hogy a Magyar Nemzeti Balett szándékosan nem venné fel a Magyar Táncművészeti Egyetemen végzett növendékeket. Solymosi Tamás balettigazgató csaknem 20 magyar művészt vett fel az elmúlt évtizedben a MTE-ről és további, több mint féltucat külföldön táncoló magyar művészt hívott haza a Magyar Nemzeti Balettbe, akik szintén a MTE-n végeztek. A Magyar Nemzeti Baletten nem számonkérhető, ha egy külföldre szerződő balettművész nem fogadja el a neki felajánlott szerződést, vagy egyáltalán nem is jelentkezik az együttesbe.
Nem dőlhet hátra a győztes, váratlanul kapós lett a Magyar Állami Operaház főigazgatói pozíciója„Nem kell ez a prolizmus” – Interjú Ókovács Szilveszterrel4. Nem erősítettem meg a Népszavának, hogy Solymosi Tamás legyen a Magyar Táncművészeti Egyetem rektora. Azt mondtam, hogy a mindenkori balettigazgatónak vezető pozíciót kell kapnia az egyetemen. A balettigazgató számos módon részt vehetne a klasszikus balettképzésben anélkül, hogy a rektori pozíciót betöltené.
5. Nem szerencsés, amikor a cikk az Erkel színházi helyjegyek mozijegyárakkal kapcsolatos összehasonlításomat az Orosz Nemzeti Zenekar 16000 forintos jegyárával állítja párhuzamba. Az Opera saját produkcióinak Erkel színházi jegyárairól beszéltem. Az Orosz Nemzeti Zenekar fellépése egy külsős partner befogadott rendezvénye volt (egyébként 8 évvel ezelőtt) , amelynek árszabása az adott produkciós cég belügye, arra az Operának nincs ráhatása. Az opera- és balettelőadások árai 2013 és 2022 között végig alacsonyan maradtak.
6. A cikk állításával ellentétben a magánénekesek továbbra is adhatnak be kikérőt, ha a Müpába vagy vidéki operaelőadásra mennének, ezeket indokolt és megszervezhető esetben az intézmény ma is jóváhagyja. Az Opera ugyanakkor fenntartja magának a triviális elvárást, hogy leszerződött művészei a próbákon és előadásokon megjelenjenek, mint mindenki a saját munkahelyén.
—
A cikkben megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrözik szerkesztőségünk álláspontját. Lapunk fenntartja magának a jogot a beérkező írások szerkesztésére, rövidítésére.