Nyugalom, de meddig? Ez a legnagyobb kérdése a német koalíció három pártja, a szociáldemokraták, a Zöldek és a szabad demokrata FDP közötti megállapodásnak. Három napon át tárgyaltak egymással, és szükség is volt az egyeztetésre, mert Olaf Scholz kancellár koalíciójában siralmas volt a hangulat. Nyilvánosan panaszkodtak egymásra a koalíciós társak, különösen a Zöldek és az FDP politikusai, s belső dokumentumok szivárogtak ki rejtélyes módon.
Végül megállapodás született, mindenki engedett egy kicsit, ám a környezetvédelmi szervezetek rendkívül elégedetlenek, mert – mint mondják – a klímacélok veszélybe kerültek. A Zöldek ugyanis lehetővé teszik az autópályaépítéseket, ami már régóta viták forrása volt a párt és a liberálisok között. Ezért felülvizsgálják az éghajlatvédelmi törvényt. A jelenlegi jogszabályban minden egyes ágazatnak, például az energiának, vagy a közlekedésnek éves széndioxid-célkitűzései vannak, amelyeket teljesíteni kell. Csakhogy egyes ágazatok – főleg a közlekedésről van szó - nehezen boldogulnak ezzel, és a liberális Volker Wissing által vezetett tárcának már kétszer nem sikerült teljesítenie a célokat. A kompromisszum értelmében azonban lehetővé teszik, hogy az egyik ágazat kompenzálja a másik mulasztásait, ami különösen Wissingnek segítene. Ha a teljes kibocsátás meghaladja a célértéket, a kormánynak közösen kell majd megoldást találnia. A dokumentum megerősíti, hogy Németországnak 2045-re klímasemlegessé kell válnia.
Ami a megújuló energiákat illeti, a szélerőművek számára megkönnyítik a területek kijelölését. Emellett lehetővé teszik a naperőművek építését az új autópályák peremterületein. A naperőművek a vasútvonalak mentén is épülhetnek, amint a szélerőművek is a közlekedési útvonalak mellett. A közeledésben az összes nagy infrastrukturális projekt tervezési eljárását egyszerűsítik és felgyorsítják. Most már nemcsak a vasútvonalak, hanem az autópályák építéséről, modernizálásáról is gyorsított eljárásban dönthetnek, ami a legvitatottabb kérdés volt. A német vasúttársaságnak, a Deutsche Bahnnak mintegy 45 milliárd euróra van szüksége ahhoz, hogy 2027-ig fedezni tudja beruházási igényeit. A vasúti áruszállítás 2030-ra 25 százalékos piaci részesedést kíván elérni. Szintén 2030-ra jelentősen bővítik az elektromos autók töltőhálózatát. Ugyanakkor a koalíció stratégiát kíván kidolgozni az e-üzemanyagok, azaz a széndioxid-semleges szintetikus üzemanyagok importjára.
Az elfogadott intézkedések nem okozhatnak többletköltségeket a szövetségi büdzsében. Ezt az Éghajlatváltozási és Átalakítási Alapból, valamint a tehergépkocsi-illetékből és a kibocsátás-kereskedelemből származó bevételekből fedeznék.