vasúti közlekedés;MÁV-csoport;helyközi járatok;

- Szabotázs sínen és úton

Az idei menetrend nagy újításainak egyike a Mátra InterRégió vonat, egy ütemes, óránkénti, kényelmes vasúti kapcsolat Budapest és Gyöngyös között. Nemrég ezt választottuk mátrai kirándulásunkhoz, a korábbi évekbeni buszozás helyett. Megvizsgálva a továbbutazási lehetőségeket, a vasútállomás és a buszpályaudvar közötti séta megtakarítására találtunk egy Budapestről induló galyatetői autóbuszt, hogy majd arra szállunk át a gyöngyösi vasútállomásnál. A csatlakozással azonban csúnyán fölsültünk. Vagy talán nem is mi, hanem a MÁV-Volán óriásvállalat.

Először is késett a vonat, így a menetrendi hat perces csatlakozási idő pár percre csökkent. A gyöngyösi vasútállomáson ugyan nincs egy fia eligazító térkép, felirat, tábla, cetli arról, hol lehet buszra szállni, viszont állott előtte két autóbusz. Biztos a mi buszunk az egyik, gondoltuk. Közelebb menve, kiderült, hogy üresek. Pontosabban az egyiken ott volt a sofőr, akitől megtudhattuk, ezek nem mennek Galyatetőre, a mi buszunkhoz ki kell sétálni egy nagyobb úthoz, ott van a megállója. Kisétálva találtunk egy frissen kialakított peront, buszmegálló táblával, de a táblán lévő “menetrenden” galyatetői busz nem volt feltüntetve. Kicsit vártunk, aztán kénytelen-kelletlen besétáltunk a buszpályaudvarra, vettünk az albán pékségben egy mákos kalácsot, majd egy helyi busszal fölmentünk Mátraházára.

Kiadós séta után a Sás tónál ültünk ismét buszra. Örülni kezdtünk, amikor a busz nem kanyarodott be a buszpályaudvarra, gondoltuk, elvisz a vasútállomásra. Nem foglalkoztunk azzal, hogy figyeljünk, jelezzünk – utastájékoztatás híján nem is tudtuk volna, mikor kell jelezni –, így hát mégiscsak a buszpályaudvaron kötöttünk ki a vasútállomás helyett. Még egy kis séta, és éppen láthattuk kihúzni az ütemesen induló pesti vonatot az állomásról. Szerencsére a felvételi épületben van egy tiszta váróterem padokkal. Igaz, a fűtése elég takarékos, de a radiátor előtt álldogálva melegben várhattunk egy órácskát a következő vonatra.

Arra, ahogy a MÁV Zrt. és tagjai, köztük a Volán utastájékoztatása kezeli a menetrendi változást, ahogy elriasztani igyekszik a Mátrába utazókat a gyöngyösi átszállástól a kellemes, még WIFI szolgáltatással is ellátott, óránként közlekedő vonatról autóbuszra, csak az a szó illik, hogy „szabotázs”.

Azt gondolhattuk, amikor a Volánt beolvasztotta az állam a MÁV csoportba, hogy a cél a vonat és a busz közötti párhuzamosság megszüntetése, az energiatakarékosabb, kevésbé környezetszennyező vasút előnyének megteremtése a busszal szemben. Bizakodva vártuk a következő lépéseket, például változtatást a vonatnak azon a hátrányán, hogy míg a MÁV Start pályadíjat fizet a vonatok után, a buszok ingyen koptathatják az autópályákat, főutakat. Tévedtünk. Még csak arra sem vették a fáradságot, hogy legalább azoknak segítsenek eligazodni Gyöngyösön, aki valamilyen úton-módon megtudják, hogy létezik egy Mátra InterRégió vonat. Vagy hogy megszüntették volna a vele párhuzamos buszjáratokat.

Ez a gyöngyösi történet akár arra is kifuthat, hogy utashiányra hivatkozva megszüntetik az ütemes vasúti szolgáltatást Budapest és Gyöngyös között, ami aggodalomra ad okot. Eddig is jóval több vonatról mondott le a megrendelő mindenkori minisztérium az utóbbi évtizedekben, mint amennyi újra megrendelést adott. Mint ahogy a sok-sok, a vonatokat lassító, energiapocsékoló lassújel megszüntetéséről is csak beszélnek, beszélnek, de nem történik semmi. Rémtörténet a Magyar Közlekedési Klub sorozata is a Facebookon a peronok kialakításáról egyes állomásokon.

A változáshoz, a kötöttpálya rangjának visszanyeréséhez az kellene, hogy a MÁV csoportban talán még meglévő elkötelezett vasutasok összefogjanak. 

Elérjék, hogy a vasút-busz konglomerátum komolyan vegye az utasokat, a kiszolgálásukat, a tájékoztatásukat, a velük való kommunikációt, no és persze azt, hogy minden csöpp, a buszban fölöslegesen elégetett gázolaj közelebb visz minket a klímakatasztrófához.

A cikkben megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrözik szerkesztőségünk álláspontját. Lapunk fenntartja magának a jogot a beérkező írások szerkesztésére, rövidítésére.