koncert;Barba Negra Music Club;

- Végtelen hang, végtelen erő

Március 12-én este ismét egy nemzetközileg elismert banda tagjaként köszönthettünk magyar zenészt a Barba Negra nagyszínpadán. A finn Beast in Black zenekar fergeteges bulit csapott, basszusgitárosukkal, az egykori Wisdom együttes alapítójával, Molnár Mátéval a koncert előtt beszélgettünk.

Sok-sok halasztás, és mintegy másfél évvel az eredetileg tervezett dátum után, március 12-én, vasárnap este végre megérkezett Budapestre a sajátos – a 80-as évek szintipopját rock-kal vegyítő – zenei stílusáról, és emberfeletti hangterjedelemmel megáldott görög énekeséről híres Beast in Black. A terem ajtajában már hat óra húszkor feltűntek az első sprinterek, célbavéve a színpad előtti kordont, amit aztán a lendület okozta kisebb becsapódás után görcsösen szorongattak a koncert kezdetéig, minden erejükkel harcolva a kivívott hely megtartásáért. A közel háromezer fős befogadóképességű nézőtér hamarosan megtelt, a legkülönbözőbb korosztályok képviselőivel, zsivallyal és sörszaggal. A hangulatot az Ozzy Osbourne gitárosának, Gus G.-nek Firewind nevű zenekara, és legfőképp az alapító parádés gitárjátéka fokozta, akinek hihetetlen sebességű ujjai alatt valósággal felizzott a hangszer. Az este húzónevei a kivételes bevezető után robbantak be a legújabb albumuk borítójának és klipjeiknek látványvilágát idéző futurisztikus térbe, két akváriumba zárt, kábeleken lógó félkész robotnő elé, hogy három gitárosuk összehangolt, megkoreografált hosszúhajazásával, s énekesük, Yannis Papadopoulos felfoghatatlan hangjával végleg lesodorják lábukról az egyébként mindvégig fáradhatatlanul ugráló és csápoló tömeget.

A finnként elkönyvelt heavy metal együttes, január végén indult nyolchetes európai turnéra 2021-ben megjelent Dark Connection című albumával, ennek 36. állomása volt most a magyar főváros. „44 koncertből áll a turnénk, melyek közül – nagy örömömre - a mai, budapesti buli a legnagyobb. Ez a hatodik koncertünk itt, a második, mikor nem előzenekarként lépünk színpadra, hanem mi vagyunk a fő műsorszám. Egészen mások ezek az önálló showk, akik ma itt lesznek, ők a mi közönségünk, miattunk jönnek el, tudják a dalokat, felveszik a ritmust. Eddig magyar közönség még sosem okozott csalódást” – mondta Molnár Máté, a zenekar basszusgitárosa, s egyúttal a nemzetközi rockélet egyik legegyedibb hangszerének tulajdonosa.

Üstöt kevergető, rocker pólót viselő vörös ördögöt ábrázoló gitárját, elmondása szerint egy még kb. 20 évvel ezelőtt, az iwiw-es időkben beállított profilkép ihlette, mely azóta annyira hozzánőtt, hogy mikor megszületett fejében az egyedi gitár ötlete - részben a poén miatt, részben pedig azért, mert a basszusgitárosokkal máskülönben nem igazán szokott foglalkozni senki -, egyértelmű volt, hogy hangszerét is erről mintázza majd. „Nekem a basszusgitár úgymond nem szándékos választás volt. Középiskolában kezdtem zenélni, ekkor még rendes hat húros gitáron, ám élsportolóként a kezdeti lelkiismeretes gyakorlásom hamar alábbhagyott. Azt hiszem nem is voltam olyan kiemelkedően tehetséges, ezért egy idő után erre a műfajon belül könnyebbnek számító, de egyébként ugyanúgy mesteri szinten művelhető hangszerre váltottam.”

Mátét egyébként mindig is inkább a zenekarok mögötti háttérmunka, a koncertszervezés, menedzsment érdekelte legjobban, már a Wisdom-ban, zöldfülűként is jórészt ő intézte ezeket, különösebb segítség vagy iránymutatás nélkül és a Beast in Blackben is szívügye a terep. Lényegében minden szabad idejét erre fordítja. „Nagyon sajnálom, hogy nincs igazán ilyen jellegű oktatás Magyarországon. A Kőbányai zenesuliban nem rég fel is ajánlottam, hogy szívesen megosztom saját tapasztalataim, tudásom, ha vannak tanulók, akiket érdekel, hogy nemzetközileg hogyan lehet egy zenekart fenntartani, működtetni, sikerre emelni. A magyar zenekarok nagyon be vannak zárva ebbe az országba és kevés a kijutási lehetőség, pedig biztos lennének olyanok, akik nemzetközi szinten is megállnák a helyüket, de a magyar nyelvű dalszövegek eleve szinte teljesen ellehetetlenítenek minden ilyen lehetőséget. Én azt tudnám elmondani, hogy mik azok a legfontosabb mérföldkövek, amiket el kell érni és mikre kell különösen odafigyelni, ám ahhoz, hogy mindez működjön is, a jó zene mellett időre és elhivatottságra van szükség. Mindenesetre bízom benne, hogy ezzel tudnék tenni kicsit a hazai zeneipar előre mozdításáért.”

A párizsi Comédie Française archívumának vezetőjével, Agathe Sanjuan színháztörténésszel múltról, jelenről és a méhekről beszélgettünk.