Görögország;tüntetés;vasúti katasztrófa;

- Tömegek vonultak utcára Görögországban, hogy így követeljék ki az elmaradt vasúti fejlesztéseket

A demonstrálók szerint ugyanis ennek elmaradása vezetett az ország történelmének legtragikusabb balesetéhez.

A közlekedési ágazat dolgozói mellett több tízezren - színészek, orvosok, tanárok és diákok - gyűltek össze szerdán Athén és Szaloniki utcáin, hogy megemlékezzenek az ország története legsúlyosabb vasúti szerencsétlenségének halálos áldozatairól, és követeljék a kormánytól a vasúti fejlesztéseket - ugyanis szerintük ennek elmaradása okozta katasztrófát. 

A baleset február 28-án történt hajnalban, amikor egy Athénból Szalonikibe tartó személyvonat és egy tehervonat ugyanazon a vágányon haladva frontálisan összeütközött. A balesetben 57-en vesztették életüket, és több százan megsebesültek.

A vasutasok azóta a nyolcadik egymást követő napon hirdettek országos munkabeszüntetést és demonstrációt. A tüntetésekhez eddig 76 város csatlakozott, Athénban szerdára - a metrók kivételével - leállították a tömegközlekedést, a pireuszi kikötő átmenetileg bezárt. Athénban és Szalonikiben tüntetők egy csoportja összecsapott a rendőrséggel, Patraszban és Athénban csak könnygázzal tudták feloszlatni a demonstrációt. Láriszában a tüntetők fekete léggömbökkel emlékeztek meg a szerencsétlenség áldozatairól.

A szerdai tömeges demonstráción az egyik legnagyobb szakszervezet, a közalkalmazottakat tömörítő ADEDI is részt vett. Az ADEDI nyilatkozatban követelte a vasút privatizációjának leállítását, a baleset részletes kivizsgálását, és 

„a vonatbaleset valódi felelőseinek elszámoltatását”.

Kiriákosz Micotákisz görög miniszterelnök vasárnap elismerte, hogy a biztonsági intézkedések és az automatizált ellenőrzőrendszer hiánya okozhatta a balesetet, miután a mindenkori görög kormányzat az elmúlt 20 évben elhanyagolta a vasútfejlesztéseket. Elemzők ugyanakkor arra emlékeztetnek, hogy az IMF és az Európai Unió is támogatta a görög adósságválság miatt sürgetővé váló vasúti privatizációt. Ezért 2017-től a gördülőállomány üzemeltetéséért egy olasz cég felel, a pályavasútért pedig továbbra is a görög állami vasúttársaság (OSE) maradt a felelős.

Az Európai Vasúti Ügynökség (ERA) delegáltjai, valamint német vasútbiztonsági szakértők szerdán találkoznak Jorgosz Gerapetritisz infrastruktúráért és közlekedésért felelős miniszterrel, hogy segítséget nyújtsanak a szükséges görög fejlesztésekhez.

Görögországban április 9-én tartanak parlamenti választásokat, sajtóértesülések szerint azonban a közfelháborodási hullám miatt a hatóságok a választások májusra halasztását tervezik - olvasható a magyar állami hírügynökség, az MTI beszámolójában. 

Furcsán csapódik le kint az is, hogy a Fidesz képviselői időnként összekeverik az EU-val és a NATO-val kapcsolatos kérdéseket.