;

államháztartási hiány;infláció;pótköltségvetés;2023;reszicsökkentés;

A kormánypárti többség ezt a büdzsét is vélhetően kérdések és kiigazítások nélkül megszavazza

- Az egészségügy és az alapfokú oktatás az Orbán-kormány pótköltségvetésének vesztese

Több jut a nyugdíjakra, energiatámogatásokra.

A kormány csütörtökön benyújtotta a parlamentnek a 2023-as költségvetés módosítását, amely immár büdzsé harmadik változata. Az Országgyűlés tavaly júliusban fogadta el a költségvetési törvényt, ám az ukrajnai háború és az infláció elszabadulása miatt az időközben teljesen elavult. Ezért a kormány december utolsó napjaiban egy kormányrendelettel írta felül a költségvetési törvényt, most pedig a rendeletben kihirdet jogszabály kissé módosított változatát terjesztette elő. A kormány idén 1,5 százalékos gazdasági növekedéssel, illetve 15 százalékos pénzromlással számol, az előbbi kicsit túlzónak tűnik az elemzői előrejelzések átlaga fél százalékos növekedés, míg az inflációban 17-18 százalékot várnak. A 166 oldalas törvényjavaslat ugyanakkor alapjaiban írja át a költségvetési törvényt, így azt helyesebb pótköltségvetésnek nevezni, mint egy szimpla törvénymódosításnak. A költségvetés hiánya 3400 milliárd forintra csökken a tavalyi 4753,4 milliárd forintról, ami így első látásra meglehetősen megszorító büdzsének tűnne, ha nem tudnánk, hogy a kormány nem a kiadásokat csökkenti, hanem bevételeket növeli a rendkívüli adókkal.

A költségvetési törvény mellékleteiből kiderül, hogy a kiadások a 2022-as tervekhez (2022-es tényszámokkal nem szolgál a kormány, pedig számviteli szinten már rendelkezésre állnak) képest 8866 milliárd forinttal, 35 százalékkal nő, vagyis nem lehet azt mondani, hogy ez egy megszorító költségvetés. Ugyanakkor láthatóan nem jutott minden területre elegendő: az egészségügynél és az alapfokú oktatásnál a legkisebb a növekmény, az egészségügyre fordított kiadások a 2022 tervszámokhoz képest csak 9 százalékkal nőnek, amely még az idei 15 százalékos inflációt sem ellentételezi, nem beszélve a 2022-es, tervezettnél jóval magasabb pénzromlásról. Így az egészségügyi kiadások reálértéke 6 százalékkal csökken. Az oktatási kiadások 28 százalékkal emelkednek 2022-höz képest, ám nagy a szórás a különböző iskolanemeknél: az alapfokú oktatásnál a tervezett inflációt alig meghaladó, 16 százalékos kiadás növekedéssel számol a kormány. A pedagógus béremelés kérdését a költségvetés indoklása annyiban érinti, hogy januárban 10 százalékkal emeltek egyes juttatásokat, további emelésre csak az uniós pénzekből lesz lehetőség. A középfokú oktatásra fordított kiadások viszont 40 százalékkal emelkednek, míg felsőoktatásban 28 százalékos a növekmény.

A számsorokból az is kitűnik, hogy állam nem magán spórol. Az állami működésre szánt kiadások 1249 milliárd forinttal emelkednek, ami 27 százalékos növekedés. Ezen belül jelentősen nőnek a rendvédelmi és a honvédelmi kiadások, az előbbieknél 24, az utóbbiaknál már 53 százalékos a növekedés, ami nem is annyira az ukrajnai háborúnak a következménye, hanem az elmúlt években megrendelt hadfelszerelések lassan megérkeznek, ezeket pedig ki kell fizetni.

A nyugellátásokra az idén 5546 milliárd forint jut, ez 33 százalékos növekedés a tavalyi tervekhez képest, mert ugye 2022-ben volt 13 havi kifizetés és legalább kétszer is pótlólagos nyugdíjemelés. Ebben a növekményben már benne van az év eleji 15 százalékos nyugdíjemelés is, amely vélhetően nem lesz elég, hiszen nem reális a kormány inflációs prognózisa. Brutális módon elszállnak a szociális támogatások, a tavalyi 480 milliárd forinttal szemben idén erre a célra 1999 milliárd forintot könyveltek el. A 316 százalékos emelkedés mögött egyértelműen a rezsitámogatások állnak vagyis nem arról van szó, hogy szociális fordulat jönne a kormány politikájában. A Pénzügyminisztérium közlése szerint jelentősen megemelték a Rezsivédelmi Alap forrásait annak érdekében, hogy megvédjék a magyar családokat, így az Alap összege közel négyszeresére, a tervezett 670 milliárd forintról 2610 milliárd forintra emelkedik.

Az elszálló infláció és kamatok miatt brutálisan megnőnek az államadóssággal kapcsolatos kiadások: idén a kamatkiadásokra már 2541 milliárd forintot költenek, ami 80 százalékkal illetve 1128 milliárd forinttal magasabb a 2022-ben eredetileg tervezett kiadásoknál. Ugyanakkor az eredeti 2023-es költségvetésben is már 2111 milliárd forintos kamatkiadással számoltak, de úgy látszik még ez sem volt elegendő, mert ilyen mértékben szálltak el a kamatok és nőtt az nominális államadósság. Ezzel együtt a PM szerint a GDP arányos államadósság a tervezettnél gyorsabban csökkenhet, most azzal számolnak, hogy a GDP 73,5 százalékáról a 69,7 százalékára csökkentik – köszönhetően a hatalmas inflációnak. 

Nem szent a hiánycél

A kormány 3,9 százalékos GDP arányos hiánycél restriktív, ugyanakkor az elmúlt évek tapasztalatai alapján állíthatjuk, hogy kormánynak nem szent költségvetési hiánycél. Ha év közben a kormány úgy látja, hogy a magyar gazdaság recesszióba süllyedne, költségvetési kiadáscsökkentéssel fog beavatkozni annak érdekében, hogy növekedés préseljen ki a gazdaságból – mondta Török Zoltán, Raiffeisen Bank vezető elemző a cég friss gazdasági előrejelzést bemutató sajtótájékoztatóján. A kormány számára sokkal fontosabb a gazdasági növekedés, mint az infláció csökkentése, így ez a klasszikus konfliktus fennmarad a költségvetési és monetáris politika között 2023-ben is. Az elemző szerint a költségvetési hiányra nézve viszont pozitív kockázatot jelent, ha az európai energiaárak egész évben a mostani szinteken maradnak, ez esetben kevésebbet kell költeni rezsitámogatásra, így kisebb lehet a hiány. A Raiffeisen Bank elemzői szerint 2023-ra GDP egy százalékos növekedése lehet reális 18 százalékos átlagos infláció mellett, úgy, hogy csak 2023 decemberére várható 10 százalék alatti pénzromlás. 

Az államháztartási kiadások változása

2022 terv / 2023 pótbüdzsé / Változás (%) / Változás (Mrd Ft)

Állam működése 4672,9 / 5921,9 / 27 / 1249

- Bürokrácia 2789,4 / 3326,3 / 19 / 536,88

- Honvédelem 912,8 / 1394,8 / 53 / 482,01

- Rendvédelem 970,6 / 1200,8 / 24 / 230,2

Jóléti kiadások 13840,2 / 18882,1 / 36 / 5041,9

- Oktatás 2185,9 / 2804,6 / 28 / 618,66

- Egészségügy 2569,1 / 2801,0 / 9 / 231,88

- Társadalombiztosítás 6987,3 / 10663,6 / 53 / 3676,28

-- nyugellátások 4162,7 / 5546,0 / 33 / 1383,26

-- családi pótlék és gyermekeknek járó támogatás 737,2 / 921,3 / 25 / 184,12

-- egyéb szociális támogatások 480,5 / 1999,6 / 316 / 1519,1

- Lakásügyek 873,2 / 1017,8 / 17 / 144,64

- Sport 405,8 / 494,2 / 22 / 88,4

- Kultúra 487,9 / 671,0 / 38 / 183,05

- Hitélet 88,4 / 114,1 / 29 / 25,67

- Pártok támogatása 8,5 / 2,5 / -71 / -6

Gazdasági Kiadások 4818,5  / 6296,0 / 31 / 1477,48

- energiaellátási feladatok 296 / 176,4 / -40  / -119,6

- közlekedési szolgáltatások 2241,9 / 2587,9 / 15 / 346

- környezetvédelem 334,2 / 647,2 / 94 / 312,99

Államadósság-kezelés 1413 / 2541,2 / 80 / 1128,15

Összes kiadás 25330,9 / 34197,0 / 35 / 8866,1

Forrás Költségvetés, konszolidált kiadások